فونیکسریمکسبهتام

آزمایش فنی و بررسی خودرو تازه‌وارد فورد ماستنگ نسل ششم در تبریز

آرامش زیر نقاب خشم‌آلود

عصر خودرو: کافی است مروری بر تاریخ پرفراز و نشیب محصولی به نام ماستنگ داشته باشید تا متوجه شوید کمپانی فورد با ارائه این مدل چه جنجالی در بازار گرم خودروهای آمریکایی دهه ۶۰ میلادی به‌وجود آورد. البته این جنجال با تولید شورولت ایمپالای ss مدل ۱۹۶۲ جرقه خورده بود اما ایمپالا ss با تمام قدرت و زیبایی خاص خودش چیزهایی کم داشت؛ چیزی که بتواند تماما متفاوت با تولیدات دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی باشد و قدرت موتورش تنها علت تمایزش با دیگر خودروها نباشد؛ محصولی که هر جزء از وجودش معنا داشته باشد و با یک نگاه قادر به تولید هیجان و آدرنالین در بدنتان باشد. بله... کمپانی فورد با درک همه این مسائل و نیازها، بالاخره به کمک مهندسان نخبه‌اش توانست در سال ۱۹۶۴ ماستنگ افسانه‌ای را روانه بازار کند.

آرامش زیر نقاب خشم‌آلود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، ماستنگ از نامش که به معنای اسب وحشی و رام‌نشدنی است، الهام گرفت تا تمامی نکات ریز فرهنگ آمریکایی را در خود بگنجاند. طبیعت وحشی آمریکا که مسکن اسب‌های وحشی (ماستنگ) بود تا کلاه معروف کابوی، اسلحه و قدرت وسترن‌های سوار بر ماستنگ که همیشه در حال تاخت و سبقت از رقیبان خود در دشت‌های بیکران آمریکا هستند به نوعی در فورد ماستنگ روح گرفته‌اند. علامت ماستنگ که با درب باک شبیه به کلاه کابوی و فرمانی به جنس استخوان شکل گرفته، نمونه‌ای از این نشانه‌ها ‌روی ماستنگ است که در این باره در شماره‌های قبلی هفته‌نامه به طور مفصل نگاشته‌ایم.
    پس از آنکه فورد ماستنگ پا به عرصه گذاشت، دیری نپایید که جنرال موتورز و کرایسلر با تولید ماسل‌کارهای خود بازار رقابت را برای این اسطوره تنگ کردند. درست است که اولین خودرو عضلانی با نام ماستنگ و فورد عجین شده و همین اول بودن است که بیش از هر چیز ماستنگ را افسانه کرده، ولی این کامارو و پونتیاک بودند که پرچم ماسل‌کارهای آمریکایی را تا بلندترین نقطه ممکن برافراشتند،  زیرا دیری نپایید که با شروع بحران‌های سوختی و زیست محیطی خصوصا از سال 1973 به بعد، رکود و ضعف تولید ماسل‌کارها به‌دلیل وجود موتورهای حجیم آنان را سبب شد. فورد ماستنگ و حتی تولیداتی چون چارچر، چلنجر، کودا (cuda) و... از کمپانی کرایسلر نیز در این گرداب گرفتار شدند. در حدی که دیگر ماستنگ با تولیدات اکونومیک و عجیب حتی با خودروهای اکونومیک اروپایی قیاس می‌شد. در حالی که کامارو و پونتیاک بعد از آن تاریخ صفحات جدیدی در تاریخ خودروهای عضلانی ورق زدند و محبوبیت دوچندانی در این عرصه کسب کردند. چند سالی است که فورد برای رقابت با رقیبان دیرین خود دندان تیز کرده و با ارائه ماستنگ نسل جدید و به کارگیری ابتکارات‌، امکانات و طرح‌های خاص، وضعیت فروشش چندسالی است که به نفع سرمایه‌گذاران این بخش از فورد است. ماستنگ 2015 با طراحی متفاوت و زیباتری روانه بازار شده است. 2 مدل کوپه فست‌بک و کانورتیبل با موتورهای 4‌سیلندر 3/2 لیتری اکوبوست‌V6‌ و V8‌  5‌لیتری در این سال تولید می‌شوند.
    با شروع اجرای قانون عدم واردات خودرو با حجم موتور بالا، متأسفانه دیگر شاهد موتورهای حجیم و سمفونی زیبای ماسل‌کارهای آمریکایی در کشور نخواهیم بود (البته تا اطلاع ثانوی). ماستنگ مورد تست ما مدل کوپه است که مجهز به موتور 4 سیلندر 2300 سی‌سی توربوشارژ بوده که قادر است با گیربکس 6 دنده اتوماتیک قدرت 310 اسب بخار را در دور موتور 5500 دور بر دقیقه تولید کند. این موتور برای بازار آسیا و اروپا طراحی شده است و صدایی همانند خودروهای 4 سیلندر آسیایی و اروپایی دارد اما فورد توانسته با طراحی بدنه تفاوت و زیبایی ماستنگ را فراتر از این صدا جلوه دهد.
    از لحاظ ظاهری ماستنگ 2015 نسبت به مدل سال‌های قبل دارای خطوط تیز بدنه و ارتفاع کم است که به لطف شیشه‌های کشیده‌تر جلو و عقب به‌وجود آمده است. مهم‌ترین و زیباترین مسئله در طراحی این مدل برگشت به تیزی و خشونت یک کوپه فست‌بک واقعی است؛ یعنی یک ماسل‌کار واقعی از لحاظ دیزاین بدنه و خطوط برجسته و گلگیرهای پف کرده به وجود آمده است. چراغ‌های کشیده از کنار جلو‌پنجره تا داخل گلگیر و اسپویلر یک‌تکه با سپر و راهنما و پروژکتورهای بزرگ باعث تشکیل یک قیافه خشن و پر‌ابهت برای این مدل است هر چند که جلوی ماستنگ 2015 به‌دلیل تغییر شکل چراغ‌ها کمی از رنگ و بوی پلت‌فرم سال‌های قبل دور شده ولی در عین حال زیباست. البته عقب خودرو باز هم بر اساس پلت‌فرم ماستنگ‌های دهه 60 است. کوچکی شیشه عقب و چراغ‌های خطر عمود شکل سه‌تکه که در یک قاب جای گرفته‌اند و به صورت یک‌تکه و هماهنگ دیده می‌شوند به همراه چراغ دنده عقب در پایین سپر یاد و خاطره‌ای از دهه60 است با طعم طراحی سال 2015. همه اینها در کنار رنگ قرمز یاقوتی و رینگ‌های 19 اینچ مشکی مات با کاپ‌های زیبای اسب وحشی که به قیمت 300/1 دلار در این ماستنگ مورد تست‌مان سفارش شده‌اند، پلت‌فرم کلی فوردماستنگ را تشکیل می‌دهند.
    کمی جلوتر رفته و درب راننده را باز می‌کنیم. با دیدن رنگ مشکی و نقره‌ای و لوازم کروم شده داخل کابین مثل دستگیره درب و داخل فرمان و علامت ماستنگ روی فرمان به اضافه کلیدهای کرومی، کار برای لذت با یک ماسل‌کار بیشتر می‌شود. فورد با تغییر شکل داشبورد و دقت بیشتر در مونتاژ قطعات توانسته داخل کابین این مدل را با‌کیفیت‌تر عرضه کند. صندلی‌های چرمی و اسپرت برای راحتی و کنترل و لذت بردن از خودرو خوب ساخته شده‌اند. به دلیل ارتفاع پایین سقف در عقب خودرو و همچنین کوچک بودن داخل کابین، صندلی‌های عقب به صورت گوددار طراحی شده‌اند تا عمل  نشستن با تمام راحتی انجام شود و مشکلی برای سرنشینان به‌وجود نیاید. مدل 2015 صاحب آپشن سیستم صفحه لمسی با نام «مای فورد» است تا همراه مناسبی برای این خودرو با طراحی مدرن در جاده‌ها باشد. هدف فورد آپدیت نماد خودروسازی خود بوده که به نظر موفق عمل کرده است. با فشردن دکمه استارت موتور 4 سیلندر اکوبوست بیدار می‌شود. در هنگام رانندگی خطوط تیز و بلند روی درب موتور و آینه‌های بغل بزرگ، ماسل‌کار بودن خودرو را یادآوری می‌کند. با ارتقای سیستم تعلیق، مسیرهای ناهموار مشکل چندانی برای خودرو و سرنشینان ایجاد نمی‌کند. در پیچ‌ها با وجود 1661 کیلوگرم وزن و تجهیزات زیاد به کار رفته در آن، بدنه خود را به شکلی قابل به سمت شیب پیچ متمایل می‌کند ولی این رفتار خودرو به هیچ وجه حس واژگونی را منتقل نمی‌کند بلکه موجب چسبندگی بهتر خودرویی می‌شود که تا سال‌ها متهم به عملکرد ضعیف در مانور‌ها بوده است. به دلیل وجود گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و توربوشارژر، شتابگیری و سرعت ماستنگ به خوبی قابل لمس است ولی خبری از سمفونی موتورهای V8 به گوش نمی‌رسد و فورد با نصب کیت اگزوز قصد ایجاد یک سیستم استریو داشته تا کمی از خواسته‌های مشتریان خود را برآورده کند ولی چندان موفق نبوده است. موتور اکوبوست قادر است در مدت 5.5 ثانیه خود را به سرعت 96.6 کیلومتر بر ساعت برساند. همچنین یک چهارم مایل(مسیر 400متر) را در 13.9 ثانیه با حداکثر سرعت 157.7 کیلومتر بر ساعت طی کند. بنابراین اکوبوست به معنای یک موتور آرام نیست. بعد از ایست کامل و پیاده شدن از خودرو، لوگوی اسب وحشی در زیر رکاب‌های دو درب با تکنولوژی پردازش نورLED ‌ روی سطح زمین نقش می‌بندد که نظر عابرین را به خود جلب می‌کند. ماستنگ مورد آزمایش ما که مدل پریمیوم است دارای آپشن‌هایی نظیر مهره ضدسرقت رینگ، رینگ‌های آلومینیومی 19 اینچ 1300 دلاری، گیربکس اتوماتیک 1195 دلاری‌، سیستم راهبری GPS 795 دلاری و... است که در مجموع قیمت این ماستنگ 4 سیلندر را به رقمی نزدیک به 38 هزار دلار یعنی حدود 5 هزار دلار گران‌تر از مدل پایه GT می‌رساند.
    در آخر از شرکت شاهین تجارت ارس و جناب آقای علی خانی، مالک خودرو که وقت و خودرو خود را در اختیار گروه آزمایش فنی ما قرار دادند تا تست و آزمایش فنی فورد ماستنگ در خیابان‌های تبریز انجام پذیرد، نهایت تشکر و قدردانی را داریم.

    * آیدین فرید

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو