فونیکسریمکسبهتام

گزارش بخش مطالعات بازار «خودرو امروز» از واردات خرداد ماه

واردات خودرو به ایران نصف شد

عصر خودرو: در سه ماهه نخست سال جاری در مجموع ۱۰,۳۶۱ دستگاه انواع خودرو سواری (شامل خودرو های کراس اوور و شاسی بلند) وارد ایران شده است که نسبت به مدت مشابه سال پیش، افت ۴۸درصدی را نشان می دهد تا روند افت واردات خودرو به کشور همچنان ادامه داشته باشد.

واردات خودرو به ایران نصف شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز مطالعات بازار خودرو امروز، در سه ماهه نخست سال جاری در مجموع 10,361 دستگاه انواع خودرو سواری (شامل خودرو های کراس اوور و شاسی بلند) وارد کشور شده است که در مقایسه با واردات 20,052 در مدت مشابه در سال پیش، افت 48.3درصدی را نشان می دهد.
    در خرداد ماه سال جاری در مجموع 6,074 دستگاه انواع خودرو سواری وارد کشور شده است که در مقایسه با ماه اردیبهشت رشد بیش از 66درصد را نشان می دهد اما مقایسه با آمار واردات 7,828 در خرداد ماه سال پیش نشان از افت واردات در سال جاری دارد.
    روند کاهش واردات از ابتدای سال جاری آغاز شده است به گونه ای که فروردین ماه سال جاری تنها 647 دستگاه خودروی سواری وارد کشور شده است که افت شدید را در مقایسه با آمار بیش از دو هزار دستگاهی در فروردین سال پیش از آن نشان می دهد. روند کاهش واردات در اردیبهشت ماه اندکی ترمیم شد به گونه ای که در این ماه بیش از سه هزار و 600 دستگاه خودرو وارد کشور شد هر چند این عدد نیز در قیاس با آمار حدود 10هزار دستگاهی در اردیبهشت ماه سال پیش ناچیز است.
    برترین های بازار وارداتی ها
    همچون سال های اخیر هیوندای بیشترین سهم را در واردات خودرو به کشور داشته و با واردات 4,493 دستگاه خودرو در سه ماهه نخست سال جاری، سهم بیش از 43درصدی بازار را از آن خود کرده است. پس از هیوندای، کیا در رتبه دوم ایستاده است و سهم حدود 16درصدی از بازار خودرو های وارداتی در اختیار دارد اما امسال بر خلاف سال گذشته، تویوتا (بدون در نظر گرفتن آمار برند لکسس) توانسته فاصله خود با کیا را به کمترین حد ممکن برساند سهم 14.3 درصدی از بازار را از آن خود کند. در سال گذشته و با استناد به آمار 12 ماهه، تویوتا سهم بازاری در حدود 11درصد را در اختیار داشت و سهم بازار کیا بیش از 16درصد بود و این مسئله نشان دهنده پیشرفت تویوتا در بازار خودرو های وارداتی در کشور است و با ادامه این روند ممکن است تویوتا بتواند در نیمه نخست امسال جایگاه دوم را از آن خود کند.
    در سه ماهه نخست سال جاری شاهد پیشرفت چشمگیر رنو در بازار خودرو های وارداتی نیز هستیم. این شرکت که در سال گذشته در مجموع توانسته بود سهم 2.2درصدی را از آن خود کند، امسال با جهشی چشمگیر سهم بازار خود را به 4.8درصد رسانده است تا رشد 71درصدی را در مجموع واردات سه ماهه نخست سال جاری از آن خود کند و این در حالی است که تقریبا تمامی برند ها شاهد افت در واردات بودند.
    در میان برند های لوکس بازار ایران، ب ام و همچنان رتبه نخست را در اختیار دارد. در خرداد ماه مجموعا 246 دستگاه از خودرو های این شرکت وارد کشور شد تا آمار سه ماهه نخست سال جاری ب ام و به 557 دستگاه برسد و این شرکت بتواند سهم بازار بیش از 5درصدی را از آن خود کند. پس از این شرکت مرسدس بنز و لکسس در رتبه های دوم ایستاده اند. نکته قابل توجه در زمینه واردات خودرو لوکس به ایران، ورود هفت دستگاه پورشه ماکان در خرداد ماه به کشور است و به نظر می رسد وارد کنندگان سرانجام توانسته اند با توجه به حجم موتور دو لیتری مدل های پایه این خودرو، راهی برای ورود آن به کشور بیابند.
    در میان خودرو های وارد شده به کشور، همچنان هیوندای سانتافه بیشترین آمار واردات را از خود کرده است و در سه ماهه نخست سال جاری با آمار واردات 1,816 دستگاهی، سهم بازار 17درصدی را در اختیار دارد. نکته قابل توجه در این بخش، اقبال بازار به خودروی i20 است به گونه ای که این خودرو نیز توانسته سهم بازار 12درصدی را از آن خود کند و این در حالی است که به طور معمول شاسی بلند ها و سدان های متوسط کیا و هیوندای در رتبه های دوم می ایستادند. تقریبا تمامی i20 های وارد شده به کشور در سه ماهه نخست سال جاری مربوط به خرداد ماه است تا به دنبال این واردات گسترده، سهم بازار این هاچ بک کوچک به طور ناگهانی افزایش پیدا کند. بعد از این دو خودرو، کیا اسپورتیج با سهم بازار بیش از 8درصد در رتبه سهم ایستاده است تا کره ای ها برترین های بازار را به طور کامل در قبضه خود داشته باشند.
    در بازار شاسی بلند ها همان گونه که انتظار می رود، سانتاقه برترین است اما نکته مهم در این بازار، شکست هیوندای ix35 از تویوتا RAV4 است و این در حالی است که ix35 در یک سال اخیر همواره در میان پرفروش ترین خودرو های بازار جای داشت و RAV4 را با فاصله زیاد پشت سر می گذاشت.
    در بازار سدان ها، کیا اپتیما و تویوتا کرولا رقابت شانه به شانه ای دارند و هر یک حدود 15درصد بازار سدان ها را در اختیار دارند. نکته قابل توجه در این بین، حضور پررنگ رنو فلوئنس است که توانسته 10درصد سهم بازار سدان ها از آن خود کند و با اختلاف اندکی پشت سر النترا در جایگاه چهارم بیاستد.
    جهت دسترسی به نسخه کامل این گزارش شامل آمار تفصیلی واردات سه ماهه نخست سال جاری به تفکیک برند، مدل و کلاس خودرو ها به همراه آمار مقایسه ای واردات خودرو منتشر شده از سوی بخش مطالعات بازار خودرو امروز، درخواست خود را به msd@khodroemrooz.com ارسال کنید یا با شماره 88926000 (خانم کهنمویی زاده) تماس بگیرید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو