فونیکسریمکسبهتام

تولید خودروهای سواری در ۳ماه نخست امسال ۲۴ درصد افزایش یافت

رشد بهاری خودروسازان

عصر خودرو: آمار تولید بهاره خودروسازان داخلی در حالی اعلام شد که طبق آن، تیراژ انواع خودروهای سواری با رشدی معادل ۲۴درصد روبه‌رو شده است.

رشد بهاری خودروسازان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، بنابر آمار منتشره از سوی وزارت «صنعت، معدن و تجارت»، سه غول خودروساز داخلی (ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) طی سه ماه نخست امسال در مجموع 219 هزار و 490 دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید رسانده‌اند که در این بین، ایران خودرویی‌ها صاحب بیشترین تیراژ هستند.

    135 هزار و 287 دستگاه محصولی که ایران خودرو در بهار امسال تولید کرده، رشد تیراژ 3/ 34 درصدی این خودروساز را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در پی داشته است. همچنین سایپا نیز که تولیدی 60 هزار و 57 دستگاهی در سه ماه ابتدایی امسال داشته، رشدی 2/ 15 درصدی را نسبت به بهار 93 به دست آورده است. این در حالی است که پارس‌خودرویی‌ها با تولید 24 هزار و 146 دستگاهی، 3/ 1 درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده‌اند.

    افزایش تولید خودروهای داخلی در شرایطی است که بازار خودرو کشور هم‌اکنون در رکود به سر می‌برد و مشتریان به دلایل مختلف از جمله قیمت بالا و انتظار برای کاهش قیمت خودروها، تمایلی به خرید از خود نشان نمی‌دهند.

    با این حال، خودروسازان داخلی قصد دارند طی سال جاری حدود یک میلیون و 400 هزار دستگاه انواع محصولات سبک و سنگین را به تولید برسانند تا رشدی تقریبا 200 هزار دستگاهی را در مقایسه با سال گذشته تجربه کنند. با توجه به روند رو به رشد فعلی خودروسازان داخلی، رسیدن به تولید 4/ 1 میلیون دستگاهی محتمل به‌نظر می‌رسد، منتها باید دید جاده مخصوصی‌ها چطور می‌خواهند محصولات خود را در بازار به خواب رفته خودرو، به فروش برسانند.

    اما از نکات قابل توجه آمار سه ماه نخست امسال خودروسازان، می‌توان به کاهش تولید رانا و تندر-90 اشاره کرد؛ این دو، تنها خودروهایی هستند که تیراژشان در مقایسه با سه ماه ابتدایی سال گذشته کاهش یافته و باقی خودروها با رشد تولید مواجه بوده‌اند.

    از سوی دیگر، بیشترین درصد رشد را پژو 206 به خود اختصاص داده است، خودرویی که جزو پرتیراژهای بهار امسال به شمار می‌رود و در دو مدل‌هاچ بک و صندوقدار تولید می‌شود. همچنین کمترین درصد رشد نیز به پراید اختصاص یافته، پرایدی که اگرچه همچنان پرتیراژترین خودرو داخلی به حساب می‌آید، اما در بهار امسال و نسبت به بهار 93، افزایش تیراژی بسیار اندک را تجربه کرده است.


    خیز پژو، افت رانا

    به سراغ آمار تولید بهار امسال خودروسازان داخلی برویم و ببینیم غول‌های جاده مخصوص چه افت و خیزی را در این بازه زمانی تجربه کرده‌اند.

    آن طور که آمار می‌گوید، ایران خودرویی‌ها توانسته اند در بهار امسال به روند رو به رشد خود در تولید محصولات پژو ادامه دهند. بر این اساس، پژو 206 در سه ماه ابتدایی امسال 29 هزار و 117 دستگاه تیراژ داشته که سبب شده تولید این خودرو رشدی 8/ 63 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کند. دیگر محصول پژویی ایران‌خودرو به نام پارس نیز رشد تیراژ را در سه ماه ابتدایی امسال تجربه کرده است؛ این محصول که علاوه‌بر تهران، در سایت‌های خراسان، مازندران و فارس ایران‌خودرو نیز به تولید می‌رسد، تیراژی 37 هزار و 837 دستگاهی در سه ماه نخست امسال داشته و این آمار سبب شده تولید پارس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 8/ 35 درصد افزایش را تجربه کند. همچنین پژو 405 نیز یکی دیگر از محصولات پر تیراژ ایران‌خودرو در سه ماه نخست امسال بوده که آماری 30هزار و 367 دستگاهی را از خود به جا گذاشته و تیراژ آن در مقایسه با بهار 93، حدود 5/ 42 درصد افزایش داشته است.

    ایران خودرو و پژو قرار است تا چندی دیگر (به‌شرط توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه 1+5) فعالیت مشترک خود را آغاز کنند که اگر این اتفاق رخ بدهد، محصولات جدیدی از این خودروساز فرانسوی، روانه بازار ایران خواهد شد.

    اما افزایش تولید محصولات پژویی ایران خودرو در حالی است که رانا با افت تولید روبه‌رو شده است. این خودرو که جزو محصولات داخلی به شمار می‌رود، در سه ماه ابتدایی امسال 6021 دستگاه تیراژ داشته و این آمار سبب شده تا رانا در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، 8/ 21 درصد کاهش تولید را تجربه کند. از رانا به عنوان دومین خودرو ملی کشور یاد می‌شود، با این حال ظاهرا ایران خودرویی‌ها چندان تمایلی به بالا بردن تیراژ آن در سبد محصولات خود ندارند.


    میزبانی تبریز از سمند

    دیگر محصول ایران خودرو؛ یعنی سمند اما در بهار امسال با افزایش جزئی تولید مواجه شده تا به نوعی کاهش تیراژ قبلی خود را جبران کرده باشد. سمند که پیش تر در سایت‌های مرکزی و مازندران ایران خودرو به تولید می‌رسید، حالا میهمان تبریزی‌ها نیز شده است. طبق آمار، در بهار امسال 72 دستگاه سمند در ایران خودرو تبریز به تولید رسیده تا تیراژ تولید این خودرو در بازه زمانی موردنظر به 22 هزار و 492 دستگاه برسد. این آمار سبب شده سمند در مقایسه با بهار 93، بیش از یک درصد افزایش تولید را به خود ببیند. ظاهرا مسوولان ایران خودرو دیگر قصد تولید سمند در سایت مازندران را ندارند و تبریز را جایگزین آن کرده‌اند. در آمار تولید دو ماهه امسال، تیراژ سمند نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش روبه‌رو شده بود و حالا با توجه به تولید این محصول در تبریز، آمارش دوباره مثبت شده است.

    حالا که بحث سایت‌های شهرستانی ایران‌خودرو در میان است، سری هم به خراسان بزنیم و ببینیم تک شاسی‌بلند این شرکت در چه‌وضعی از تولید قرار دارد. سوزوکی گرند ویتارا که از همان ابتدای ورودش به ایران میهمان خراسانی‌ها بود، در سه ماه نخست سال جاری، 291 دستگاه تیراژ داشته و از آنجاکه در آمار منتشره، به میزان تولید این خودرو طی مدت مشابه سال گذشته اشاره‌ای نشده، مشخص نیست ویتارا چه افت و خیزی را تجربه کرده است.

    از ویتارا که بگذریم، دیگر محصول ایران خودرو به نام دنا توانسته در مقایسه با بهار 93، آمار تولید بهتری را از خود به جا بگذارد.

    این خودرو که قیمتگذاری آن با حاشیه‌های بسیاری مواجه شد، در سه ماه ابتدایی امسال 6 هزار و 172 دستگاه تیراژ داشته، حال آنکه ایران خودرویی‌ها در مدت مشابه سال گذشته تنها 35 دستگاه از این خودرو را به تولید رسانده بودند. دنا را ایران خودرویی‌ها سومین محصول ملی و البته لوکس ترین خودرو داخلی می‌دانند و قصد ندارند آن را در تیراژ بالا به تولید برسانند.


    رشد دو دستگاهی پراید

    اما به سایپا برویم و ببینیم دومین خودروساز بزرگ ایران چه کارنامه تولیدی در بهار امسال از خود به جا گذاشته است.

    آمار می‌گوید، سایپا توانسته با کمک پارس‌خودرو در مجموع 53 هزار و 643 دستگاه پراید را در بهار امسال به تولید برساند، تا این محصول همچنان پرتیراژترین خودرو تولید داخل لقب داشته باشد. با توجه به آمار منتشره، تولید پراید در مقایسه با سه ماه نخست سال گذشته، تنها دو دستگاه رشد داشته است که این موضوع در نوع خود عجیب به‌نظر می‌رسد زیرا پراید معمولا افزایش تیراژ زیادی را در آمارهای منتشره، تجربه می‌کرد.

    هر چه هست، از مجموع پرایدهای تولیدی، 19 هزار و 611 دستگاه را پارس‌خودرویی‌ها تولید کرده‌اند و 34 هزار و 32 دستگاه دیگر نیز سهم سایپایی‌ها است.

    اما در بین دیگر محصولات تولیدی سایپا، تیبا نیز با رشد تولید مواجه شده است، خودرویی که سایپایی‌ها آن را محصول ملی خود می‌دانند. تیبا که علاوه‌بر سایت مرکزی سایپا، میهمان سایت کاشان این شرکت نیز هست، در مجموع طی سه ماه نخست امسال 22 هزار و 995 دستگاه تیراژ داشته که این آمار از رشد 46 درصدی تولید تیبا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. بنابر آمار منتشره، سایپایی‌ها به تولید تیبای دوگانه‌سوز نیز رو آورده‌اند، چه آنکه در بهار امسال، یک هزار و 405 دستگاه مدل دوگانه‌سوز این خودرو را به تولید رسانده‌اند.

    از تیبا که بگذریم، نارنجی‌های جاده مخصوص در سه ماه ابتدایی امسال دو هزار و 382 دستگاه سراتو را نیز مونتاژ کرده‌اند تا تیراژ این میهمان کره‌ای را بالا برده باشند. به جز سراتو، دو خودرو مونتاژی دیگر نیز در سایپا به چشم می‌آید، یکی آریو و دیگری برلیانس که هر دو چینی به حساب می‌آیند.

    در این بین، آریو یا همان S300 که در سایت ساوه سایپا مونتاژ می‌شود، 593 دستگاه در بهار امسال تیراژ داشته است.

    دیگر خودرو چینی و مونتاژی سایپا نیز «برلیانس» نام دارد، محصولی که سایپایی‌ها در سه ماه نخست سال‌جاری، تنها 55 دستگاه از آن را مونتاژ کرده‌اند. این محصول البته در پارس‌خودرو نیز مونتاژ می‌شود و طبق آمار، پارس‌خودرویی‌ها در بهار امسال 668 دستگاه از آن را به مونتاژ رسانده‌اند. پارس‌خودرویی‌ها اما یک محصول مونتاژی دیگر نیز به نام B90 دارند که در بهار امسال، تنها 13 دستگاه از این خودرو به تولید رسیده است. به‌نظر می‌رسد B90 همان ساندرو است، خودرویی که جزو قرارداد پلت فرم مشترک X90 به شمار می‌رود و باید چند سال پیش در پارس‌خودرو به تولید می‌رسید.


    تندر باز هم افت کرد

    سری هم به تندر-90 بزنیم، خودرویی که همچنان با افت تولید دست و پنجه نرم می‌کند.

    آن طور که آمار وزارت صنعت می‌گوید، در مجموع 6 هزار و 843 دستگاه تندر-90 طی بهار امسال در جاده مخصوص به تولید رسیده است که این آمار از افت 3/ 36 درصدی تولید تندر نسبت به بهار 93 حکایت دارد.

    از جمع تندرهای تولیدی طی سه ماه ابتدایی امسال، پارس‌خودرویی‌ها سهمی 3854 دستگاهی دارند و این در شرایطی است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تیراژ این محصول در پارس‌خودرو، 8/ 44 درصد افت را به خود می‌بیند.

    همچنین ایران خودرویی‌ها نیز که آمار تولید تندر آنها در بهار امسال، 2989 دستگاه بوده، در مقایسه با بهار 93، حدود 21 درصد کاهش تولید را تجربه کرده‌اند.

    آن طور که منابع آگاه می‌گویند، مشکل اصلی تندر-90، کمبود قطعات آن است، چه آنکه رنویی‌ها به دلیل مشکلات موجود بر سر راه نقل و انتقال پول خود، ارسال قطعه به خودروسازان ایرانی را محدود کرده‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو