فونیکسریمکسبهتام

بررسی جایگاه دو خودروی کُره ای کیا سول و هیوندای i۴۰ در بازار ایران

بد‌اقبالان بـازار

عصر خودرو: بازار ایران مملو از استثنائات و قوانین نانوشته‌ای است که همواره وارد‌کنندگان خودرو را با عرضه خودرویی جدید به کشور دچار چالش می‌سازند. مصرف‌کنندگان ایرانی اصولا به سراغ گزینه‌ای می‌روند که پیشینه خوبی در بازار داشته باشد و هیچگاه ریسک استفاده از محصولی جدید و نا آشنا را نمی‌پذیرند؛ چرا‌که نوسان‌های بازار و شوک‌های اقتصادی بازار، مصرف‌کننده را بر این موضوع واداشته که پیش از تحقیق پیرامون مسائل فنی و امکانات یک خودرو، بازار دست دوم آن محصول را بسنجد و با شنیدن نامی جدید، حتی اگر گزینه مورد نظر با تمام ایده‌آل‌های شخص همخوان باشند؛ باز هم ریسک چگونگی بازار دست دوم خودرو، خریدار را بر سر گزینه خود دودل کند و یا انتخابی جدید و «خوش فروش» پیش روی شخص قرار دهد. اما تکلیف سلیقه و تناسب گزینه انتخابی با ایده‌آل‌های خریدار چه می‌شود؟!

بد‌اقبالان بـازار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، واضح است که در این شرایط و زمانی که وارد‌کنندگان خودرو شرایط حاکم بر بازار را می‌بینند، به واردات همان گزینه‌ای که بازار بهتری دارد ادامه می‌دهند و بدین ترتیب تنوع محصولات یک برند در بازار کاهش پیدا می‌کند. برای مثال، اگر این روزها به دنبال خرید یک خودروی خانوادگی با بودجه 120 الی 160 میلیون تومان باشید، هیوندای النترا و کیا اپتیما 2 خودروی بسیار خوش‌فروش در بالا و پایین این بازه هستند. اما هوندا سیویکی که با امکانات مناسب و کیفیت به مراتب بالاتر از خودروهای کُره‌ای ساخته می‌شود چطور؟! بدون شک این محصول ژاپنی دچار همان تراژدی ذکر شده در بالاتر شده و انتخاب شما یکی از دو گزینه نخست خواهد بود! اما اگر بحث کشور سازنده خودرو را کنار بگذاریم و به سراغ ریز محصولات یک برند برویم، تکلیف چیست؟!
    تجربه ثابت کرده که سدان‌های سایز متوسط، سدان‌های کامپکت، شاسی بلندهای سایز متوسط و کراس‌اوورهای کامپکت فروش بسیار خوبی در بازار ایران تجربه می‌کنند که خودروهایی همچون کیا اپتیما، هیوندای سانتافه، هیوندای النترا و در نهایت توسان گواهی بر این موضوعند! اما آیا بازار ایران کشش محصولاتی در کلاس جدیدتر همچون کیا سول جعبه‌ای و یا i40 استیشن را دارد؟! و یا حتی i40 در نمونه سدان به عنوان یک رقیب داخل خانوادگی برای هیوندای سوناتا، با قیمتی که چندان توجیه ندارد، گزینه مناسبی به شمار می‌رود؟

    کیا سول

    وقتی که نمونه مفهومی کیا «سول-Soul» برای نخستین‌بار در سال 2005 به معرض نمایش عموم گذاشته شد، تولید آن به عنوان یک ‌هاچ‌بک سایز بزرگ جعبه‌ای توسط کیا موتورز محافظه‌کار‌تر از هیوندای چندان باور‌پذیر نبود اما این خودرو که در واقع رقیبی برای دیگر خودروهای جعبه‌ای همچون نیسان کیوب بود، در سال 2008‌ روی خط تولید کیا موتورز قرار گرفت؛ خودرویی که شاید در قیاس با دیگر ‌هاچ‌بک‌های عادی، کمی عجیب و یا غیر‌قابل هضم در نگاه اول به نظر برسد اما حقیقت امر این است که اگر به خودرویی شهری با چهره‌ای دوست‌داشتنی و خاص نیاز دارید، سول پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. در واقع ‌هاچ‌بک‌های جعبه‌ای با فضای بیشتر سرنشینان، اما حجم نسبتا پایین صندوق بار مناسب خانواده‌های 2 تا 4 نفره‌اند و حتی با وجود اینکه ارتفاع و جثه این خودروها نزدیک به کراس‌اوورهای ساب کامپکت است هم نمی‌توان از آنها به عنوان یک خودروی شاسی بلند نام برد. اما پیش از هر چیز لازم است که کمی با اعداد و ارقام جدولی این ‌هاچ‌بک آکرومگال(!) کیا موتورز سر و کله بزنیم! اطلس خودرو، واردکننده (تقریبا) انحصاری محصولات کیا موتورز به ایران، نخستین محموله کیا سول را در سال 2013 و تنها با یک گزینه موتوری و در واقع با کوچک‌ترین پیشرانه قابل سفارش برای این خودرو که یک گزینه 1.6 لیتری 4 سیلندر باشد را به بازار کشور وارد کرد. اما سول با ورود به بازار ایران در واقع با یک میدان جنگ مواجه شد که پیش از هر چیز می‌بایست در بازاری که هیچ رقیب مستقیمی ندارد، کارکتر خود را برای خریداران و فعالان عرصه خودرو تعریف کند که البته زیاد هم موفق نبود! قیمت 130میلیون تومانی سول در بدو ورود، آن هم در شرایطی که در آن روزها هیوندای النترا با امکانات ویژه و چهره جذاب و شبیه به سوناتای موفق به سکه بازار تبدیل شده بود، با محصول جدید کیا در یک بازه قیمتی قرار می‌گرفت و این کار را برای موفقیت کیا سول بیش از پیش سخت می‌کرد.
    جالب اینجاست که بدانید سول تقریبا بزرگ‌تر از چیزی که در تصاویر می‌بینید به نظر می‌رسد. این ‌هاچ‌بک با طول 4.1 متری تقریبا به درازای دیگر‌ هاچ‌بک‌ها طراحی شده اما چیزی که سول را از دیگر ‌هاچ‌بک‌های ساده جدا می‌سازد، ارتفاع 1.6 متری آن است که در مقایسه با ‌هاچ‌بکی همچون هیوندای i30 در حدود 15 سانتی‌متر بلند‌تر و تقریبا هم‌قد و قواره اسپورتیج است. پس همانطور که گفته شد، سول یک‌ هاچ‌بک پف کرده با فضای کابینی راحت‌تر و مناسب‌تر برای افراد قد‌بلند به نسبت دیگر ‌هاچ‌بک‌های کوچک است. بدین ترتیب در سول حدودا یک متر فضای سر و یک متر فضای زانو در ردیف جلو و فضای پای تقریبا مشابهی را خواهید داشت که این موضوع برای یک خودرو شهری بسیار عالی است؛ در حالی که این ‌هاچ‌بک بزرگ جثه، فضای باری معادل 671 لیتر در حالت عادی و 1512 لیتر با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم به شما ارائه می‌کند که در این صورت اگر با کیا سول خود به خرید بروید، فضای بسیار مناسبی برای جای دادن تقریبا هر چیزی دارید. 4 سیلندر، 1.6 لیتر و 16 سوپاپ که در دور موتور 6300 دور بر دقیقه، نهایت توان 128 اسب بخار به همراه 157 نیوتن متر گشتاور در 4200 دور بر دقیقه را به جعبه دنده 6 سرعته خودکار و در نهایت محور جلو منتقل می‌کند. اگرچه که این پیشرانه کوچک از حیث قابلیت‌های دینامیکی چندان اغواگر نیست اما با مصرف سوخت 7 لیتر در 100 کیلومتر، بسیار سبز و به‌صرفه عمل می‌کند. غربیلک فرمان تلسکوپی با اینترفیس کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سیستم کمکی فرمان الکترونیکی، سیستم صوتی با 4 باند و قابلیت پشتیبانی از USB و CD، کامپیوتر سفری، رینگ‌های آلومینیومی 15 اینچ و ... از جمله امکانات رفاهی است که در کابین این خودرو دیده می‌شود. همچنین ترمز‌های ضد‌قفل در چهار چرخ، کیسه‌های هوای سرنشین و راننده جانبی، کمربندهای پیش‌کشنده و امکاناتی از این قبیل باعث شده که سول موفق به کسب 5 ستاره از مجموع 5 ستاره ایمنی موسسه
    Euro N-Cap شود. سول هنوز هم با گذشت بیش از یک سال از عرضه آن به بازار ایران، جایگاه درست و مناسب خود را نیافته است. اگرچه که این خودرو در بسیاری از بازارهای جهانی از آمار فروش مناسبی برخوردار است اما حقیقت امر این است که این محصول کُره‌ای در بازار سخت و تکراری‌پسند کشور، تا حدودی با شکست مواجه شده. همین موضوع باعث شده که اطلس خودرو تعداد کمتری مدل 2014 نسبت به 2013 به بازار وارد کند و هنوز هم علیرغم عرضه تقریبا تمامی خودروهای 2015، خبری از نسل جدید این خودرو که برای امسال آماده شده است، نیست. به هر حال اگر مصرف‌کننده باشید و خودرو را بر حسب نیاز و نه موقعیت در بازار انتخاب کنید، برتری‌های سول گفته شد! در غیر این صورت، کیا سول خودروی «بازار‌پسند»ی نیست. هرچند که نمونه‌های 2013 در حد صفر این خودرو به کمتر از 110 میلیون تومان هم کاهش قیمت داده‌اند.

    هیوندای i40

    در یک دهه اخیر و با بازگشایی واردات خودرو به ایران، خودروساز‌های کُره‌ای و به ویژه هیوندای به فروش و جایگاه بسیار خوبی در بازار ایران رسیدند که در این بین، سدان‌های هیوندای از همان ابتدای عرضه 2 محصول سوناتا و آزرا، در بین خریداران و مصرف‌کنندگان ایرانی بسیار محبوب واقع شدند. اما با توجه به سیاست‌های آسان موتور مبنی بر گسترش هرچه بیشتر رنج محصولات کمپانی هیوندای در ایران، سال گذشته سدانی جدید از بین سبد محصولات این برند به بازار ایران وارد شد. هیوندای i40، سدان سایز متوسط کُره‌ای که برای بازار اروپا طراحی شده، محصولی بود که آسان موتور برای بازار ایران در نظر گرفته بود. جالب اینجاست که i40 در بازار ایران پیش از هر چیز با رقیبی در خانواده خود یعنی هیوندای سوناتا گلاویز است و با توجه به قیمت‌گذاری حتی بالاتر از برادر همرده خود و با وجود کم و کاستی‌هایی نسبت به سوناتا، کار سختی در پیش داشته و دارد.
    همانطور که گفته شد i40 در سال 2011 و به عنوان یک سدان سایز متوسط (که در برخی منابع حتی تحت عنوان سدان سایز بزرگ خانوادگی هم از آن یاد می‌کنند)، موتور جلو و دیفرانسیل جلو و با هدف عرضه به بازارهای اروپایی ‌روی خط تولید هیوندای قرار گرفت. این خودرو در دو نوع سدان و استیشن تولید می‌شود که سال گذشته هر دو نوع آن به بازار کشور ما رسید. وارد‌کننده از بین گزینه‌های تماما کمتر از 2 لیتری قابل سفارش برای این خودرو، قدرتمند‌ترین گزینه یعنی نمونه 4 سیلندر 2 لیتری را برای بازار کشور برگزیده است. این در واقع تنها محصول هیوندای در بازار ایران است که به صورت پیش‌فرض از یکی از پیشرانه‌های GDI هیوندای-کیا بهره می‌گیرد. این نیروگاه کم اشتها از سری Nu، با حجم 2 لیتر، قادر به تولید نهایت توان 174 اسب بخار در دو موتور 6500 دور بر دقیقه است که  این خروجی به همراه حداکثر گشتاور 213 نیوتن متر در دور موتور 4700 دور بر دقیقه، به جعبه دنده 6 سرعته خودکار و در نهایت محور جلو انتقال می‌یابد. پس می‌توان به این نتیجه رسید که i40 با وجود 0.4 لیتر کمتر در حجم موتور و همچنین بهره‌گیری از پیشرانه GDI، مصرف سوختی به‌مراتب پایین‌تر از سوناتا دارد که البته طبق گفته سازنده هم نتیجه به همین صورت است. هیوندای i40 در شرایط جاده و شهر به ترتیب 6.1 و 10.5 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر مصرف می‌کند که با در نظرگیری باک سوخت 70 لیتری این خودرو، قادر به پیمایش بیش از 1100 کیلومتر تنها با یک باک بنزین، البته در شرایطی که سوخت مورد استفاده از کیفیت مطلوب برخوردار باشد، خواهید بود.
    همانطور که در بالاتر گفته شد، i40 نیز همچون برادر خود سوناتا در زمره سدان‌های سایز متوسط خانوادگی قرار می‌گیرد که البته با توجه به اختلاف 10 سانتی‌متری در طول کلی نسبت به هر دو نسل آخر سوناتا (LF و YF)، اندکی جمع و جور‌تر و مناسب‌تر برای استفاده در شهر‌های بزرگ طراحی شده است؛ کما اینکه این دو خودرو از حیث ارتفاع در یک سطح هستند و سوناتا کمی عریض‌تر از i40 شکل گرفته است. اگرچه که هیوندای سوناتا نسل گذشته (YF) با توجه به بهره‌گیری از ظاهری جذاب، در بدو ورود بسیار مورد استقبال قرار گرفت اما فروش نسبتا زیاد این خودرو و تکراری شدن چهره آن در خیابان‌های کشور، از جذابیت سوناتا کاست و به اپتیمای خوش‌چهره این فرصت را داد تا گوی رقابت را برباید. این در حالی است که هیوندای i40 اگرچه با ظاهری متفاوت نسبت به برادر هم قد و قواره خود یعنی سوناتا به بازار عرضه می‌شود اما شباهت این خودرو به محصولات رده پایین‌تر هیوندای همچون النترا و اکسنت، شاید خریدار عام را در انتخاب خود دو‌دل کند. کما اینکه با قرار‌گیری در کابین نیز وضعیت از کیفیت ساخت پایین‌تر نسبت به سوناتا خبر می‌دهد. چیدمان کابین و ارگونومی مناسب است اما اگر بخواهیم از دید میزان جذابیت به آن نگاه کنیم، شانسی برای رویارویی با حتی برادر خود ندارد. کیفیت ساخت و متریال به کار رفته در i40 شما را به یاد محصولات کامپکت و ارزان‌قیمت‌تر این خودروساز می‌اندازد. کما اینکه در این خودرو امکاناتی در قد و قواره یک سدان کامپکت کُره‌ای دریافت می‌کنید. با این حال باز هم 9 کیسه هوا، سیستم تهویه خودکار، آینه‌های الکتروکرومیک، گرمکن صندلی‌های جلو (در سوناتا شاهد سردکن هم هستیم)، سیستم یخ‌زدای برف‌پاک‌کن‌ها، گرمکن فرمان، کروز کنترل، چراغ‌های جلو مجهز به LED، سیستم کمکی پارک خودرو در جلو و عقب و... در i40 دیده می‌شود.
    در کل می‌توان به این نتیجه رسید که i40 با قیمت بیش از 170 میلیون تومانی در بازار ایران، اگرچه که هنوز هم نمی‌تواند گزینه‌ای مناسب‌تر از سوناتا برای خرید باشد اما اگر به دنبال یک سدان کم مصرف خانوادگی هستید و چهره‌های جدیدتر را بیشتر می‌پسندید، بدون در نظر گرفتن بازار فروش دست دوم، i40 گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. اما توجه داشته باشید که i40 یک سدان در قد و قواره سوناتا و با امکانات و کیفیت ساخت النتراست که نمونه‌های کاکرده و یا کم آپشن‌تر آن با افت قیمت شدید مواجه بوده و نمونه‌های سالم آن تا حدود 150 میلیون تومان نیز کاهش قیمت پیدا می‌کنند. آسان موتور قصد داشت که با عرضه i40 در کنار برادرش سوناتا، نبض بازار سدان‌های سایز متوسط را به طور کامل در دست بگیرد. اگرچه که عرضه نسخه استیشن این خودرو در بازار ایران و در شرایطی که اکثر مردم خودروی خود را بر حسب نیازشان از کلاس خودرویی خریداری نمی‌کنند، کمی غیر قابل توجیه است.

    * معید حمیدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو