فونیکسریمکسبهتام

رئیس سازمان توسعه تجارت؛

با واردات خودرو‌های خارجی کیفیت خودرو‌های داخلی افزایش یافت

عصر خودرو: در حالی که بخش خصوصی تاکید بر مقدم بودن رقابت بر حمایت دارد، رئیس سازمان توسعه تجارت تاکید می‌کند که دولت تعرفه‌های وارداتی را حذف نمی‌کند ولی از واحد‌های تولیدی که تازه به بازار آمده‌اند حمایت می‌کند.

با واردات خودرو‌های خارجی کیفیت خودرو‌های داخلی افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از اقتصادآنلاین، ولی‌الله افخمی درباره برنامه‌های دولت برای رقابتی کردن بازار و حذف تعرفه‌ها اظهار کرد: نظام تعرفه در تمام کشور‌ها وجود دارد. تعرفه به عنوان ابزاری برای حمایت از صنعت داخلی و برای درآمدزایی کشور‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    وی ادامه داد: اگر تعرفه بسیار بالا باشد صنعت داخلی رقابت‌پذیر نمی‌شود و هر کالای بی‌کیفیتی با قیمت بالا هم تولید شود، مردم آنها را خریداری می‌کنند.

    افخمی اضافه کرد:اما درصورتی که دیوار تعرفه در حدی باشد که اگر صنعت‌گر داخلی در جهت اعتلای صنعت خود حرکت نکرد کالای خارجی جایگزین کالای او شود، آن وقت در این شرایط صنعت‌گر داخلی به بهبود کیفیت کالای خود و کاهش قیمت آنها اقدام می‌کند.

    رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان این که در دو سال گذشته خودرو‌های تولید داخل که در بازار دیده می‌شوند نسبت به قبل از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار شده‌اند، تصریح کرد: با واردات خودرو‌های خارجی کیفیت خودرو‌های تولید داخل افزایش یافته‌است.

    وی متذکر شد: کیفیت خودرو‌های داخلی هنوز به حد ایده آل نرسیده و به خصوص در زمینه ارائه خدمات پس از فروش مشکلاتی را دارند. اما باید بپذیریم در همین فضای رقابتی خودروسازان ما قدری بهتر شده و توانسته‌اند در جهت رفاه حال مشتریان خود اقداماتی را انجام دهند.

    افخمی با اشاره به این که قانون برنامه پنجم توسعه می‌گوید موانع غیر تعرفه‌ای و غیر فنی در مسیر تجارت کشور باید برداشته شود، اذعان کرد: اگر می‌خواهیم از صنعت داخلی حمایت کنیم باید این کار با استفاده از موانع تعرفه‌ای و فنی انجام شود. ما در سال 92 معادل 15 طبقه تعرفه‌ای داشتیم، در سال 93 به 14 طبقه کاهش یافت، در سال جاری به 10 طبقه تعرفه‌ای کاهش یافته است. ما تا سال 96 باید تعداد طبقات تعرفه‌ای را به شش طبقه کاهش دهیم. به گزارش اقتصاد نیوز، رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: شش طبقه تعرفه‌ای به این معنی است که حمایت از کالاها باید هدفمند باشد، فعالیت گمرک باید شفاف‌تر و صنعت‌گران ما نیز باید خود را برای شرایط جدید آماده کنند. ما تعرفه‌ها را حذف نمی‌کنیم ولی از واحد‌های تولیدی که تازه به بازار آمده‌اند حمایت می‌کنیم.

    وی با تاکید بر این که جای نگرانی برای تولیدکنندگان داخلی نیست مگر آنهایی که به تحقیق و توسعه اهمیت نمی‌دهند، بیان کرد: واحد‌ها باید بدانند که باید مدام نوآوری، کاهش هزینه، تنوع در تولیدات، بهبود در بسته‌بندی، توجه به خواسته‌های مصرف‌کننده، ایجاد نمایندگی در سایر کشورها، بازاریابی در بازارهای خارجی و ارائه خدمات پس از فروش را در برنامه‌های خود داشته باشند.

    افخمی در پایان با تاکید بر این که در این صورت تولیدکنندگان ما به عرصه بازار و مصرف جهانی وصل می‌شوند، گفت: ولی اگر ما این کارها را نکنیم طبیعی است که مشتری کالای ما را خریداری نمی‌کند و به دنبال کالایی بهتر با نوآوری بیشتر برود. بنابراین ما نظام تعرفه‌ای را در برنامه‌ها و کارهای خود داریم، از تولیدکنندگان نوپا حمایت خواهد شد، حمایت‌های ما زمان‌دار خواهد بود و ظرف این مدت که بر اساس منطق اقتصادی تعیین می شود تولیدکنندگان باید خود را برای رقابت در صحنه تولید آماده کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو