فونیکسریمکسبهتام

ادغام غول‌های بزرگ خودروساز در راه است

عصر خودرو: موسسه مشاوره الیکس‌پارتنرز اعلام کرد کندی رشد بازار خودرو در سراسر جهان به همراه هزینه‌های انطباق با تغییراتی مانند خودروهای متصل (خودروهایی که از طریق اینترنت با یکدیگر مرتبط می‌شوند) و خودروهای بدون راننده خودروسازان را وادار به ادغام یا سرمایه‌گذاری‌های مشترک بیشتر خواهد کرد.

ادغام غول‌های بزرگ خودروساز در راه است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از  بلومبرگ، موسسه مشاوره الیکس‌پارتنرز که مقر آن در میشیگان قرار دارد در گزارشی که به تازگی منتشر کرده، آورده است فروش جهانی خودرو ظرف هفت سال آینده با نرخ سالانه 6/ 2 درصد رشد خواهد کرد که بسیار کمتر از رشد 1/ 3 درصدی از سال 2007 تا سال 2014 است. این در شرایطی است که شرکت‌های خودروساز همچنین باید خود را با تغییرات تکنولوژیکی وفق دهند.

    موسسه الیکس‌پارتنرز معتقد است:«در شرایطی که رشد کند می‌شود، صنعت خودرو نیازمند سرمایه‌گذاری‌های چشمگیر و فزاینده است.» این در شرایطی است که براساس گزارشی که توسط گروه مشاوره بوستون در ماه آوریل منتشر شد، بازار تکنولوژی‌های مستقل تا سال 2025 تا 42 میلیارد دلار رشد خواهد کرد و تا سال 2035 خودروهای بدون راننده یک چهارم فروش جهانی را به خود اختصاص خواهند داد.

    در گزارش الیکس‌پارتنرز پیش‌بینی شده است که فروش خودرو در آمریکا در سال آینده به اوج می‌رسد اما رشد سالانه فروش در چین از حدود 17 درصد در دوره 2005 تا 2014 به 2/ 5 درصد افت خواهد کرد.

    مارک ویکفیلد، مدیرعامل الیکس‌پارتنرز، در مصاحبه‌ای گفت: «اگر در زمینه رشد صنعت خودرو، چین را به حساب نیاوریم، باید گفت صنعت خودروی جهان به زحمت درحال رشد است.»

    براساس گزارش الیکس‌پارتنرز در آمریکا، کاهش قیمت نفت و نرخ بهره پایین تنزل فروش خودرو را به دوره 2018-2019 موکول کرده است. قبل از این تنزل، فروش خودرو در آمریکا در سال 2016 به اوج خود یعنی رقم 4/ 17 میلیون دستگاه خواهد رسید. ویکفیلد، می‌گوید: «سال گذشته، فکر می‌کردیم به دلیل قیمت بالای بنزین این کاهش زودتر اتفاق می‌افتد. اما اکنون معتقدیم این کاهش در دوره 2017-2018 رخ خواهد داد.»

    موسسه مشاوره الیکس‌پارتنرز، چهار چالش را برای آینده صنعت خودرو پیش‌بینی می‌کند: خودروهای متصل، خودروهای بدون راننده، خودروهای اشتراکی و خودروهای برقی. براساس پیش‌بینی این موسسه بازار جهانی خودروهای متصل تا سال 2018 به 40 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. تعداد افرادی که به صورت مشترک از خودروها استفاده می‌کنند از سال 2006 تاکنون 39 درصد افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020،رشدی 32 درصدی کند و به 26 میلیون نفر برسد.

    تا سال 2025 تعداد خودروهای برقی به 5/ 6میلیون دستگاه در سال خواهد رسید و 6درصد از فروش جهانی مربوط به این خودروها خواهد بود. با توجه به برقی‌تر شدن خودروها، سیستم برقی خودروها که اکنون 42 ولت است به سیستم 48 ولت ارتقا می‌یابد و تا سال 2023 در 14 میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان نصب می‌شود.

    الیکس‌پارتنرز براین باور است که خودروسازان برای وفق دادن خود با این چالش‌ها سه گزینه پیش‌رو دارند: اتخاذ رویکرد گزینشی با توجه به شرایط و مصلحت، شراکت بدون ادغام شدن و ادغام شدن.

    استفانو آورسا، معاون رئیس هیات مدیره موسسه الیکس‌پارتنرز، می‌گوید: «ما موج چشمگیری از ادغام و شراکت را در صنعت خودرو پیش‌بینی می‌کنیم که احتمالا با ادغام دو خودروساز آغاز خواهد شد، این موج همچنین تامین‌کنندگان قطعات خودرو و شرکت‌های جدید در بخش تکنولوژی را در برخواهد گرفت.»

    گزارش موسسه مشاوره الیکس‌پارتنرز در شرایطی منتشر می‌شود که چندی است سرجو مارکیونه، مدیرعامل فیات کرایسلر، بحث ادغام در صنعت خودرو را مطرح کرده است. مارکیونه معتقد است برای مقابله با کاهش فروش و افزایش هزینه‌های تولید خودروهای مدرن، بهترین راه ادغام شرکت‌های بزرگ خودروسازی است. او تمایل خود را برای ادغام با شرکت جنرال موتورز ابراز کرده، اما جنرال موتورز تاکنون این درخواست را نپذیرفته است. در حقیقت زمانی که او بحث ادغام را مطرح کرد، افراد کمی او را جدی گرفتند. اما کارشناسان معتقدند اظهارات مارکیونه را باید جدی گرفت، به خصوص اگر ادغام با جنرال موتورز در راه باشد. در اینجا دلایلی عنوان می‌شود که نشان می‌دهد این اظهارات جدی هستند:

    نخست این که جنرال موتورز و فیات‌کرایسلر از مشاوران مالی کمک گرفته‌اند تا مساله ادغام را بررسی کنند و به توافقی دست‌یابند که به نفع هر دو شرکت باشد. جنرال موتورز و فیات کرایسلر به ترتیب موسسات مالی گلدمن ساکس و یو‌بی‌اس را به خدمت گرفته‌اند تا از نظرات کارشناسانه آنها بهره‌مند شوند. مساله دوم این که کارشناسانی که مارکیونه را می‌شناسند و از مهارت‌های او باخبرند، معتقدند که او بازار را به سمت آرامش کاذبی هدایت می‌کند و همزمان برنامه تصاحب جنرال موتورز را به اجرا در می‌آورد. فیات نسبت به جنرال موتورز شرکت کوچک‌تری است که زیر بار بدهی‌ها قرار دارد، اما تا زمانی که مارکیونه رئیس این شرکت است هیچ چیز غیرممکن نیست. سومین موضوع، مساله ارسال ایمیل توسط مارکیونه به مدیرعامل جنرال موتورز است. مارکیونه اوایل سال جاری یک ایمیل برای ماری بارا، مدیرعامل جنرال موتورز ارسال کرد. مارکیونه در این ایمیل موضوع ادغام این دو خودروساز را مطرح کرد، اما بارا درخواست او را نپذیرفت.

    بنابراین، با توجه به گزارش موسسه مشاوره الیکس‌پرتنرز و اصرار مارکیونه برای انجام این کار، احتمال ادغام غول‌های خودروساز دور از انتظار به نظر نمی‌رسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو