فونیکسریمکسبهتام

صدور برگ معاینه فنی بیشتر به نمایش شبیه است

عصر خودرو : کارشناس رسمی دادگستری درحوزه وسایل نقلیه زمینی(تصادفات) با اشاره به معضل ترافیک که بر همه جوانب زندگی افراد در جامعه تاثیر می گذارد، گفت: در حال حاضر صدور برگ معاینه فنی بیشتر به نمایش شبیه است.

صدور برگ معاینه فنی بیشتر به نمایش شبیه است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، سرهنگ رحیم فرشاد، کارشناس رسمی دادگستری در حوزه وسایل نقلیه زمینی (تصادفات) در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: چالش برانگیزترین قانون که تاثیر منفی شدید در ایمنی ترافیک ها داشت و دارد افزایش زمان معافیت اتومبیل ها از گرفتن معاینه فنی از دو سال قبلی به پنج سال به موجب ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات و اخذ جرائم رانندگی مصوب اسفندماه 1389 بود.

    وی در ادامه گفت: این قانون ایمنی خودروهای چرخه ترافیک را تحلیل برده است با قانون فعلی اتومبیل سال ها ممکن است حتی پس از انقضاء دوران گارانتی بدون نظارت با داشتن عیب و نقص ایمنی در حرکت باشد.

    این مسئول افزود: در خودروهای مسافری جمعی از جمله ون، مینی بوس و اتوبوس این کار یعنی فاجعه کامل. در اکثر کشورهای دارای ترافیک خوب معیار فرسودگی سن اتومبیل نیست بلکه نداشتن برگ معاینه فنی است. در مقایسه معاینه فنی 25 کشور مختلف فقط ایران و مجارستان زمان انجام اولین بازدید برای صدور معاینه فنی را پنج سال پس از تولید تعیین و در اکثر کشورهای صنعتی برتر 2 یا 3 سال است.

    فرشاد تاکید کرد: هم اکنون صدور برگ معاینه فنی بیشتر به نمایش شبیه است به طوری که پلیس راهنمایی و رانندگی در سال 1393 اعلام کرد فقط برگ معاینه فنی صادره از تهران را می پذیرد این در حالی است که به موجب ماده 53 آیین نامه راهنمایی و رانندگی وقتی توسط پلیس راه خودرویی به علت معایب و نواقص فنی، خطرناک تشخیص داده شود پلاک آن اخذ و با نصب پلاک تعمیری به تعمیرگاه اعزام می شود. اگر پلیس معتقد به وجود نقص فنی در اتوبوس های در حال تردد اسکانیا یا شرکت های دیگر است الزام قانونی داشتند و دارد که از حرکت آنها جلوگیری کنند اگر چنین نکرد عدول کرده است.

    ترافیک و تصادف نوعی بیماری است

    وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه در ایران سازمان خاصی برای آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی وجود ندارد و متولی آموزش ترافیک معلوم نیست، بیان کرد: ترافیک به نوعی بیماری است تصادفات بیماری است کسی که مریض می شود مجرم نیست مگر اینکه کار مجرمانه را عمدا انجام دهد صرفنظر از مقصر بودن افراد در تصادفات باید درمان کرد هدف نهایی باید این باشد که مرض را از بین بردند.

    سرهنگ فرشاد افزود: در آیین نامه راهنمایی و رانندگی ما صنف های آموزشی پیش بینی نشده زیادی وجود دارد از جمله چگونگی رانندگی در آزادراه ها و بزرگ راه ها، رانندگی در شب رانندگی در زمستان و راه های خیس و لغزنده مدیریت خشم در هنگام رانندگی، آزمایش های عملی رانندگی در هنگام روز در شرایط عادی راه انجام می شود و آموزشگاه ها واحدهایی هستند که حتما باید سوددهی داشته باشند چون خصوصی هستند.

    ترافیک مشکل مدیریتی دارد

    این کارشناس رسمی وسایل نقلیه زمینی معتقد است ترافیک مشکل مدیریتی دارد و سازمان های متعدد مسئولند به گفته وی، در نمودار سازمانی شهرهای بزرگ جهان حوزه ترافیک در صدر سایر حوزه ها قرار دارد نخبگان کار اداره این قسمت ها را به عهده دارند. در ایران نقش سیستم یکپارچه مدیریت ترافیک انکارناپذیر است به عنوان مثال آمار فوتی های تصادفات توسط پزشکی قانونی، مجروحان توسط وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی و آمار تصادفات توسط نیروی انتظامی جمع آوری می شود.

    وی با بیان اینکه حرف صدور قبض جریمه نواقص مدیریتی ترافیک را نمی پوشاند، افزود: انجام ندادن وظایف قانونی قصور در انجام وظیفه محسوب می شود. آموزش کافی نیست اجرای مقررات و قوانین مجدانه و مداوم باید اعمال شود. در این میان کنترل ناکافی خودروها و ضعف در سرویس های اضطراری امداد و نجات مشکلات ترافیک هاست.

    نقش پلیس در مدیریت و کارشناسی تصادفات

    وی با اشاره به اینکه در تمام دنیا اطلاعات تصادفات به وسیله شرکت های خصوصی و پلیس جمع آوری می شود، گفت: پلیس به دنبال مقصر است اما کارشناسان و بررسی کنندگان باید به دنبال علل وقوع تصادفات باشند.

    وی در این رابطه به ذکر مثالی پرداخت و گفت: بر اساس اطلاعات اولیه پلیس در تصادف دو اتوبوس در آزادراه قم تهران ترکیدگی لاستیک احراز و توسط شورای تصادفات پلیس راه استان و هیات های سه، پنج و هفت نفره تایید شد اما در هیات 9 نفره ترکیدگی لاستیک بدون استدلال کنار گذاشته شد. در حالی که آثار لاستیک ترکیده غیر قابل انکار است این امر نقش پلیس را که اولین شخصیت مسئول آموزش دیده برای جمع آوری دلایل و قرائن صحنه تصادف است زیر سوال می برد. وظیفه فرماندهان است که از کنار تشکیک در مسلمات یک پرونده ملی به راحتی نگذرند. وظیفه اصلی سازمان های راهنمایی و رانندگی جلوگیری از وقوع تصادفات و تنظیم عبور و مرور است. منظور از اقتدار پلیس ایجاد ترس نیست بلکه ایجاد امنیت به موجب قانون است.

    فرشاد خاطرنشان کرد: منابع اقتدار متعدد است یکی از آنها نحوه آموزش پرسنل و مجریان قوانین راهنمایی و رانندگی است استفاده از پرسنل وظیفه حتی در ارتش های جهان دارد منسوخ می شود اما در سطح جاده ها و خیابان ها در کشور پرسنل وظیفه به عنوان مجریان بیش از افراد کادر به چشم می خورند. این وضعیت با اعتماد عمومی که مهمترین سرمایه پلیس است هم راستا نمی تواند باشد. فراهم شدن امنیت شغلی و معیشتی افراد پلیس و رعایت اصل شایسته سالاری در انتخاب مدیران از اصول منتهی به اقتدار می تواند باشد.

    کوتاهی مسئولان در تصادفات وسایل نقلیه مسافربری

    وی افزود: مدیران فنی شرکت های مسافربری و باربری در کنترل و انطباق وسایل نقلیه و راننده و بار با ضوابط کوتاهی می کنند در این مورد سازمان راهداری به وظیفه نظارتی خود مجدانه عمل نمی کند. در هنگام صدور برگ معاینه فنی به تغییرات غیراستاندارد وسایل نقلیه توجه نمی شود خودروساز در معاینه فنی نقشی ندارد تغییرات در جای دیگر و غیر از نمایندگی های مجاز انجام می شود.

    وی در بخش دیگر این گفتگو در رابطه با استاندارد بودن قطعات و کیفی بودن آنها گفت: تعاریف مختلف از دید تولیدکنندگان ما سازمان ملی استاندارد و قانون حمایت از مصرف‌کنندگان وجود دارد. اخیراً در هیات کارشناسی، زیان‌دیده درخواست ضرر و زیان حاصل از آتش‌سوزی اتومبیلی را کرده بود اتومبیل در پارکینگی آتش گرفته بود که شیلنگ آب برای پاشیدن روی اتومبیل آتش گرفته نداشت و در تعمیر آن از بست گاز شهری برای لوله حامل سوخت از انژکتور به سر سیلندر استفاده شده بود. متاسفانه در نظریه کارشناسی آمده بود که: چون برابر مندرجات روزنامه‌ها این تیپ از اتومبیل در چند شهر آتش گرفته علت آتش‌سوزی این اتومبیل هم استفاده از قطعات بی‌کیفیت توسط کارخانه سازنده بوده است.

    وی در پایان تأکید کرد: در بررسی حادثه تصادف دو اتوبوس در اتوبان تهران – قم، اتوبوس تصادفی در اتوبان قم حدود سه سال و سه ماه از تولید و شماره گذاری آن گذشته بوده و در این مدت نزدیک به یک میلیون کیلومتر پیمایش مسیر داشته ضمناً این اتوبوس تصادف واژگونی با احشام داشته که تعداد 9 نفر کشته و مبلغ 75 میلیون خسارت از بیمه بدنه دریافت نموده بود و در خارج از تعمیرگاه های شرکت سازنده مورد بازسازی قرار گرفته که وضعیت آن نامشخص بود. برابر ماده 53 آیین نامه راهنمایی و رانندگی می بایست جلوی این اتوبوس و سایرین را بگیرند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو