فونیکسریمکسبهتام

جهش سودآوری در یک خودرویی

عصر خودرو : در این گزارش، عملکرد سه نماد «خمحرکه»، «تیپیکو» و «حتوکا» بر اساس آخرین اطلاعات منتشرشده در سایت کدال بررسی شده است.

جهش سودآوری در یک خودرویی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ازاقتصادنیوز، شرکت صنعتی نیرومحرکه که با نماد «خمحرکه» در بورس تهران فعالیت می‌کند گزارش عملکرد هیات مدیره برای سال مالی منتهی به 29/12/93 را منتشر کرد. بر اساس این گزارش مشاهده می‌شود میزان سودآوری این شرکت در سال 93 نسبت به سال ماقبل حدود 426 درصد رشد داشته است و از 115 ریال در سال 92 به 605 ریال در سال گذشته رسیده است. این شرکت در مبلغ فروش، حدودا 12 درصد رشد را نسبت به پیش‌بینی خود محقق کرده است که علت آن افزایش تعداد فروش محصولات بوده و نه نرخ فروش. همچنین، سهام این شرکت در سال گذشته حدود 25 درصد بازدهی را عاید سهامداران کرده است که در مقایسه با شاخص کل که زیان حدود 21 درصدی را داشت بسیار مناسب ارزیابی می‌شود.

    با این حال، یکی از موارد نگران‌کننده در عملکرد این شرکت، بحث تامین مالی بالا از طریق تسهیلات بانکی است. در حالی که شرکت در بودجه خود تامین مالی 160 میلیارد ریالی را از تسهیلات بانکی پیش‌بینی کرده بود، در عمل حدود 285 میلیارد ریال از این محل تامین کرد که رشد حدودا 78 درصدی را نشان می‌دهد. رشد بدهی‌ها در نسبت جاری (دارایی جاری به بدهی جاری) این شرکت به خوبی مشاهده می‌شود؛ به طوری که نسبت مزبور از 0.8 در سال 92 به 0.6 در سال گذشته رسیده است. کمتر بودن این نسبت از یک، نگرانی‌هایی را برای این شرکت ایجاد می‌کند که بار دیگر بر بدهی‌های بالا در شرکت‌های خودرویی تاکید می‌کند.

    ثبات نسبی در صورت پورتفوی «تیپیکو»
    شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین با نماد «تیپیکو» صورت وضعیت پورتفوی یک ماهه منتهی به 31/03/94 را ارائه کرده است. در این گزارش در میان شرکت‌های عضو بازار سهام، «تیپیکو» حدود 37 هزار و 551 سهم هلدینگ داروپخش و 6087 سهم داروسازی ابوریحان را به سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه کرده است و در مجموع تغییر محسوسی در پورتفوی این شرکت مشاهده نمی‌شود. اما در میان شرکت‌های خارج از بورس، 25 میلیون سهم از شرکت توزیع داروپخش به پورتفوی «تیپیکو» اضافه شده که البته مبلغی بابت آن پرداخت نشده است و احتمالا به مبادلات داخلی با شرکت مزبور مربوط می‌شود.

    رشد 124 درصدی سود عملیاتی «حتوکا»
    شرکت حمل و نقل توکا که با نماد «حتوکا» در بورس تهران فعالیت می‌کند گزارش هیات مدیره به همراه صورت‌های مالی (حسابرسی شده) سال مالی منتهی به 29/12/93 را ارائه کرده است. «حتوکا» همچنین در گزارشی، عملکرد 10 سال اخیر خود را بازبینی کرده است؛ بر اساس این گزارش، شرکت همواره در میزان سود عملیاتی با رشد همراه بوده است، اما از نظر سود خالص، بهترین عملکرد را در سال 91 داشته است. به هر حال عملکرد این شرکت در سال گذشته نسبت به سال 92، تقریبا از تمامی جهات بهتر بوده است. یکی از پیشرفت‌های این شرکت در زمینه نسبت جاری (دارایی جاری به بدهی جاری) در سال 91 بوده است که پس از سالها به ارقامی بیش از یک مرتبه رسیده است.

    با این حال، در دو سال اخیر این نسبت مسیر کاهشی پیش گرفته و از 1.37 سال 91 به 0.96 در سال گذشته رسیده است. گرچه این موضوع در صورت تداوم باعث نگرانی می‌شود، اما نسبت کل بدهی‌های شرکت به کل دارایی‌ها در سال گذشته کاهش نسبی را تجربه می‌کند. نسبت مزبور نشان می‌دهد چه قسمت از داراییها از محل بدهی‌ها تامین شده است و در نتیجه کاهش آن نشانه خوبی است. از سوی دیگر، رشد سود محقق‌شده هر سهم این شرکت قابل توجه است؛ به طوری که نخستین پیش‌بینی سود هر سهم 225 ریال بوده، در حالی که سود واقعی یعنی 396 ریال با آخرین پیش‌بینی سود هر سهم مطابقت داشت. به این ترتیب، شرکت نسبت به سال 92 سودآوری بیش از 116 درصدی داشته و نسبت به نخستین پیش‌بینی خود برای سال مالی 93، حدود 75 درصد رشد را تجربه کرده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط