فونیکسریمکسبهتام

جولان ۶۴ هزار‌ خودرو سوپر لوکس درخیابان های ‌تهران

با پول واردات پورشه و مازراتی چند اتوبوس نو می توان خرید؟

عصر خودرو : چند صباحی است که دیگر دیدن خودروهای لوکس در خیابان های پایتخت برای مردم عجیب و غریب نیست و چشم شهروندان تهرانی به دیدن مازراتی و پورش و بوگاتی عادت کرده است.

با پول واردات پورشه و مازراتی چند اتوبوس نو می توان خرید؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، چند صباحی است که دیگر دیدن خودروهای لوکس در خیابان های پایتخت برای مردم عجیب و غریب نیست و چشم شهروندان تهرانی به دیدن مازراتی و پورش و بوگاتی عادت کرده است.حتی صدای پر قدرت اگزوز های این خودرو ها نیز دیگر مردم را هیجان زده نمی کند.به این ترتیب است که هر چند شعار مبارزه با واردات داده می شود و هر چند گفته می شود ارزهای کشور نباید به خاطر واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری هدر شود، اما جولان خودروهای لوکس در خیابان های کشور به خصوص در پایتخت ایران، چیزی جز این شعارها را نمایش می دهد.البته گاهی هم تصادف جوان های لوکس سوار خیابان و دور دور کردن های آنها سوژه افکار عمومی می شود و انتقادهایی را به همراه دارد.انتقادهایی که بعد از مدتی فراموش می شوند و دوباره آش همان آش است و کاسه همان کاسه.

    آمارها چه می گویند؟
    آمارهای رسمی می گویند، از سال 1388 تا 1392 که ورود خودروهای لوکس به کشور باب شد، در مجموع 95هزار و 673 دستگاه خودرو بالای 2500 سی.سی وارد کشور شد که باعث خروج بیش از 2 میلیارد و 510 میلیون دلار ارز از کشور شده است.

    در این میان آمارهای سازمان توسعه تجارت نیز نشان می دهد که در فاصله سال‌های 1388 تا 1392 یک هزار و 817 دستگاه پورش به‌ارزش 171.9 میلیون دلار، 5 هزار و 722 دستگاه لکسوس به‌ارزش 202.5 میلیون دلار، 62 دستگاه مازاراتی به‌ارزش 7.88 میلیون دلار، 5 هزار و 676 دستگاه بنز به‌ارزش 361 میلیون دلار و از سایر برندهای دیگر نیز 82هزار و 397 دستگاه به‌ارزش یک‌میلیارد و 789میلیون دلار خودرو بالای 2500 سی سی که در تعریف تجارت ایران به عنوان خودروی لوکس شناخته می شود، وارد کشور شده است.

    در سال 1393 و قبل از ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی تعداد اندکی از این خودروهای لوکس به کشور وارد شده است که مجموع خودروهای موجود در این برندها را اندکی افزایش داده است. در سال گذشته به‌ تفکیک برندهای مذکور، 18 دستگاه پورش به‌ارزش 1.9میلیون دلار، 30 دستگاه لکسوس به‌ارزش 1.22میلیون دلار، 12 دستگاه مازاراتی به‌ارزش 1.1 میلیون دلار، 34 دستگاه بنز به ‌ارزش 3.3 میلیون دلار و 92 دستگاه با برندهای دیگر به ارزش 2.32 میلیون دلار به کشور وارد شده است.

    سال گذشته نیز از محل مصوبات دولت قبل، 711 دستگاه خودرو با حجم موتور بیش از 2500 سی.سی. به‌ارزش 29.5 میلیون دلار وارد شد که 500 مورد آن به‌ارزش 18.9 میلیون دلار به نیروی انتظامی و بنزهای پلیس و 25 مورد آن به‌ارزش 750هزار دلار به سفارتخانه‌های خارجی تعلق داشت.

    با پول واردات پورش و مازراتی چقدر اتوبوس می توان خرید؟
    در این میان، مسئولین شهری مدت ها است که از کمبود تجهیزات در ناوگان حمل ونقل عمومی و عدم کمک دولت شکایت دارند. هنوز از یادها نرفته است که در زمان حیات دولت دهم ، سهم مترو از بودجه کشور پرداخت نشد و دولت احمدی نژاد نیز کوچکترین کمکی به شهرداری تهران برای ارتقا خدمات شهری نکرد.حالا با روی کار امدن دولت تدبیر نیز این رویه ادامه دارد و مسئولین شهری می گویند، تا کنون کمکی از دولت برای تجهیز ناوگان حمل و نقل شهری دریافت نکرده اند.
    در هر حال، تهران در شرایطی از کمبود اتوبوس رنج می‌برد که اعلام آمار تعداد خودروهای سوپر لوکس که از سال 88 تا 93 وارد کشور شده‌اند، نشان از رقابت نابرابر این دو گروه از خودروهای عمومی و شخصی با هم دارد.

    شهرام جباری‌زادگان کارشناس برنامه‌ریزی شهری با اشاره به اینکه در 5 سال گذشته، مجموعاً 95 هزار و 859 دستگاه خودروی سوپر لوکس همچون پورش وارد کشور شده، اظهار کرد: چنانچه حداقل دو سوم این خودروها نیز وارد تهران شده باشند، در چند سال اخیر شاهد ورود بیش از 64 هزار دستگاه خودروی سوپر لوکس به معابر شهری پایتخت بوده‌ایم.

    او با بیان اینکه این در حالی است که در این مدت حتی یک دستگاه اتوبوس جدید نیز از سوی دولت‌های دهم و یازدهم به تهران تحویل نشده، تصریح کرد: در شرایطی که خودروهای سوپر لوکس، اغلب به صورت تک سرنشین در سطح شهر تردد می‌کنند اما اتوبوس‌های تک­‌کابین و دو­کابین در خطوط تندرو و عادی اتوبوسرانی، عموماً لبریز از مسافر هستند.

    جباری‌‌زادگان با اشاره به اینکه ناوگان اتوبوسرانی تهران در حالی 6500 دستگاه اتوبوس در اختیار دارد که 2500 دستگاه آن‌ فرسوده است و باید هر چه زودتر از رده خارج شده و اتوبوس‌های جدید جایگزین آنها شوند، اظهار کرد: تعداد خودروهای سوپر لوکس‌ که در بزرگراه‌ها و خیابان‌های تهران آمد‌وشد می‌کنند، 10 برابر تعداد اتوبوس‌هایی است که در خطوط اتوبوسرانی رفت و آمد می­نمایند و به عبارتی به ازای هر یک دستگاه اتوبوس، 10 دستگاه خودروی سوپر لوکس در تهران در حال تردد است.

    او با بیان اینکه ورود این تعداد خودروی سوپر لوکس از جمله لکسوس، پورش و مازراتی، باعث خروج بیش از 5/2 میلیارد دلار ارز از کشور شده، تصریح کرد: با این میزان منابع ارزی، می‌توان حداقل 9 هزار و 340 دستگاه اتوبوس دو کابین مجهز به آخرین استانداردهای روز دنیا که هر کدام از آنها روزانه قادر به جابه‌جایی دو هزار مسافر هستند را خریداری نمود.

    این کارشناس مسائل شهری در پایان با تاکید بر اینکه نکته‌ قابل تامل این است که ناوگان اتوبوسرانی تهران، روزانه 5/4 میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند که این تعداد جابه‌جایی با ورود اتوبوس­ های جدید و نوسازی ناوگان تا صد در صد قابل افزایش است، خاطرنشان کرد: وقت آن رسیده که شاهد توجه دولتمردان به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت و میلیون‌ها مسافری که هر روز از آن استفاده می‌کنند، باشیم.

    دولت چقدر به شهرداری بدهکار است؟
    این سخنان اما در حالی است که در بهمن ماه سال گذشته، معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران اعلام کرده بود: 7 هزار و 200 میلیارد تومان از دولت طلب داریم البته باید تاکید کنم ما مشکلات دولت را نیز درک می کنیم .

    صلاحی با اشاره به اینکه ما از دولت محترم در چندین ردیف طلب داریم، گفته بود: از محل دریافت جرایم راهنمایی ورانندگی ما طلب زیادی داریم. در سال 92 کلا 937 میلیون تومان دریافتی داشته ایم،این درحالی است که امسال فقط در فروردین ماه ما 37 میلیارد تومان دریافت کرده ایم و امیدواریم تا پایان سال مابقی آن را دریافت کنیم. پیش بینی ما این است که سالی 400تا 500 میلیارد تومان از این محل دریافتی داشته باشیم . درکل هم 800تا 900 میلیارد تومان از این محل طلب داریم .
    او اضافه کرده بود: در موضوع بافت فرسوده نیز ما از دولت بدهکار هستیم و دولت باید از این محل بدهی های خودرا پرداخت کند. از 8 درصد ارزش افزوده نیز 2.7 درصد به شهرداری تهران تعلق دارد که تا الان تنها 2 هزار میلیارد تومان از این محل به شهرداری تهران داده شده است . باید بگویم برای سال آینده این درصد به 3 درصد افزایش پیدا می کند که ما مبلغ سه هزارو سیصد میلیارد تومان از این محل پیش بینی کرده ایم .

    به این ترتیب، دولت یازدهم نیز هنوز به شهرداری تهران بدهکار است و این در حالی است که هر چند واردات خودروهای لوکس کم شده، اما واردات انواع و اقسام کالاهای غیر ضروری که امکان تولید آن در داخل کشور وجود دارد ادامه دارد و ارزهای کشور می بلعد اما کسی به فکر تهران شلوغ و جابجایی مردم نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو