فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۰۷۳»

خواهش و تمنا از مردم، کلید حفظ سامانه هوشمند سوخت نیست!

عصر خودرو : دولت باید به جای خواهش از مردم برای استفاده از کارت سوخت خودروی خود، سریعا سراغ اقدامات عملی برای حفظ این زیرساخت مهم اطلاعاتی کشور برود به نحوی که استفاده از این کارت ها برای مردم دارای جذابیت باشد.

خواهش و تمنا از مردم، کلید حفظ سامانه هوشمند سوخت نیست!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، 25 خردادماه، علیرضا فیض بخش، رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور  در گفت‌وگویی، با تاکید بر اینکه کارت سوخت بر اساس یک کار زیربنایی در کشور طراحی و اجرا شده است و باید ادامه پیدا کند، گفت: «ممکن است در حال حاضر استفاده از کارت‌های سوخت توجیهی نداشته باشد؛ اما قطعا در آینده برای استفاده از آن انگیزه‌هایی می توان ایجاد کرد که یکی از آنها می تواند کم کردن کارت سوخت جایگاه‌ها باشد تا مردم از کارت‌های سوخت خودشان استفاده کنند».

    حفظ زیرساخت کارت سوخت امری ضروری در راستای حفظ شفافیت اطلاعات در حوزه های سوخت و حمل و نقل کشور و جلوگیری از افزایش قاچاق بنزین است و موجب می شود دست مسئولین دولت برای مدیریت مطلوب بنزین در شرایط بحرانی احتمالی در سال های آتی همچنان باز باشد. در نتیجه، تاکید بسیاری از مسئولین ارشد وزارت نفت، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر عدم حذف این کارت ها از فرآیند سوخت رسانی کشور با وجود تک نرخی شدن بنزین، امری منطقی است.

    در شرایط فعلی مردم می توانند با استفاده از کارت سوخت (بنزین) جایگاه داران نسبت به سوخت گیری اقدام کنند. در این حالت، مردم انگیزه ای برای استفاده از کارت سوخت خود ندارند و با تداوم این وضعیت و به صورت تدریجی، استفاده از کارت سوخت در میان آن‌ها کاهش می یابد. براساس اطلاعات غیررسمی، استفاده از کارت های سوخت جایگاه‌داران در هفته های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. اما مسئولین دولتی صرفا به درخواست شفاهی از مردم برای استفاده از کارت های سوخت خودروهای شخصی خود اکتفا می کنند. این در حالی است که درخواست شفاهی برای جلوگیری از به حاشیه رفتن استفاده از این کارت ها توسط مردم کافی نیست. تجربه کشورهای صنعتی نشان می دهد که «خواهش و تمنا ابزار حکمرانی نیست» و دولت می تواند با انجام سیاست گذاری مناسب، اراده حاکمیتی خود را در موضوعات مختلف اعمال نماید. در نتیجه، لازم است دولت برای حفظ این زیرساخت مهم اطلاعاتی کشور هر چه سریع‌تر سراغ اقدامات عملی برود به نحوی که استفاده از کارت سوخت خودروهای شخصی برای مردم دارای جذابیت باشد.

    دو راهکار اصلی برای حفظ زیرساخت کارت سوخت عبارتند از:

    الف- محدود سازی تعداد کارت های سوخت جایگاه‌داران و سقف برداشت از این کارت ها،

    ب- تعیین قیمتی بالاتر از قیمت 1000 تومانی فعلی برای استفاده از بنزین با استفاده از کارت سوخت جایگاه داران.

    در صورت اعمال هر یک از راهکارهای فوق، استفاده از کارت سوخت جایگاه‌داران برای مردم به صرفه نخواهد بود و مردم انگیزه لازم برای استفاده از کارت شخصی خودروی خود برای سوختگیری را خواهند داشت و در نتیجه، زیرساخت کارت سوخت حفظ خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۵
        • خودروامروز ۶۷۴
        • خودرو امروز ۶۷۳
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        آخرین بروزرسانی ۱۸ ساعت پیش
        آرشیو