فونیکسریمکسبهتام

معاون شهردار تهران عنوان کرد؛

سه گزینه شهرداری برای خروج مینی بوس های فرسوده از پایتخت

عصر خودرو : معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، از طرح مدیریت شهری به منظور خروج مینی ­بوس‌های فرسوده از پایتخت در قالب سه گزینه اجرایی خبر داد.

سه گزینه شهرداری برای خروج مینی بوس های فرسوده از پایتخت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸:۰۰

    بهگزارش پایگاه بخری«عصرخودرو» به نقل از مهر، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: علاوه بر 1100 دستگاه مینی­بوس تحت پوشش شرکت واحد اتوبوسرانی تهران که به سن فرسودگی رسیده‌اند، صدها دستگاه مینی­بوس فرسوده‌ای که به عنوان سرویس ادارات، کارخانجات و مدارس تهران مشغول به کار هستند را نیز باید اضافه کرد.

    وی با اشاره این که طرح مدیریت شهری در زمینه خروج مینی­بوس‌های فرسوده بر اساس نظرسنجی از مالکان این خودروها در قالب 3 گزینه اجرایی طراحی شده، اظهار کرد: در گزینه اول، مبلغی بالغ بر 30 میلیون تومان به عنوان کمک بلاعوض به مالک مینی‌بوس فرسوده پرداخت و خودروی وی از رده خارج می‌شود.

    تشکری هاشمی با بیان این ‌که در گزینه دوم با هماهنگی شرکت واحد اتوبوسرانی، مینی‌بوس‌ فرسوده از رده خارج شده و به جای آن یک دستگاه اتوبوس با شرایط ویژه در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: در گزینه سوم نیز که برای اجرای آن در حال رایزنی هستیم، اخذ وام کم بهره از بانک­ها و واگذاری آن به متقاضیان در دستور کار قرار دارد.

    معاون شهردار تهران با اشاره به این‌که در سال‌های اخیر، پروژه‌ای با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست تعریف شده بود که مطابق آن 20 میلیون تومان از طرف شهرداری تهران و 20 میلیون تومان دیگر نیز از طریق سازمان مذکور در قالب کمک بلا عوض به مالکان مینی‌بوس‌های فرسوده پرداخت می‌شد، اظهار کرد: علاوه بر این‌، 60 میلیون تومان وام بانکی کم­بهره در اختیار متقاضی قرار می‌گرفت و 15 میلیون تومان نیز بابت اسقاط خودروی فرسوده به وی پرداخت می‌شد.

    تشکری هاشمی با بیان این‌که به دلیل کمبود اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست، اجرای این پروژه پس از نوسازی تنها 190 دستگاه مینی‌بوس فرسوده با استفاده از تسهیلات مذکور در تهران متوقف شد، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات از رده خارج کردن مینی‌بوس‌های فرسوده، افزایش قیمت‌ مینی‌بوس به مبلغ 130 تا 160 میلیون تومان است که عملاً باعث شده مالکان این خودروها به دلیل عدم تناسب درآمد با سرمایه‌گذاری‌شان، تمایلی به جایگزینی خودرو خود نداشته باشند.

    معاون شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت­های خود با اعلام نکات تازه­ای از طرح جدید محدودیت تردد خودروها در پایتخت گفت: بر اساس این طرح، خودروها نه بر پایه رقم آخر پلاک که به موجب آخرین میزان آلودگی که تولید می­کنند، می­توانند وارد محدوده طرح زوج و فرد که البته ابعاد این محدوده نیز در طرح جدید تغییراتی خواهد کرد، بشوند.

    تشکری هاشمی با اشاره به این که طرح زوج و فرد از سال 84 و در ابتدا به طور موقت سپس به صورت دائمی در تهران اجرا شد اظهار کرد: شاید این طرح در کوتاه­مدت پاسخگو بود ولی در بلندمدت نمی­توانست مؤثر واقع شود و در صورت تأثیر در کاهش حجم ترافیک، عملاً در کاهش آلودگی هوا اثر چندانی نداشته است.

    وی با بیان این که ممکن است با اجرای طرح زوج و فرد، حجم تردد در خیابان­ها کاهش یابد، تصریح کرد: در این طرح، خودروهای آلاینده که چند برابر خودروهای پاک آلودگی تولید می­کنند و صرفاً بر اساس شماره پلاک وارد محدوده زوج و فرد می­شوند، مبنای کار است که با عدالت سازگار نیست و لذا اجرای طرحی عادلانه که نگاهش به آلودگی هوا، کاربردی­تر بوده و ملاک آن منشاء تولید آلایندگی یعنی عملکرد موتور خودرو است را در دستور کار خود قرار داده­ایم.

    تشکری هاشمی با اعلام این که در طرح جدید، خودروها بر اساس میزان تولید آلایندگی به صورت مجازی به 4 گروه در 4 رنگ تقسیم می­شوند، خاطرنشان کرد: در این طرح که مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات است، در زمان آلودگی هوا با توجه تعریف هر خودرو در گروه و رنگ مشخص، برای آن خودرو محدودیت در نظر گرفته می­شود و دوربین­های نظارت تصویری با استفاده از اطلاعات و داده­های موجود از مشخصات هر خودرو اقدام به شناسایی خودروهای متخلف می­نمایند.

    معاون شهردار تهران در پایان در خصوص اینکه گفته می­ شود شهرداری تهران در طرح جدید محدودیت تردد خودروها، علاوه بر جریمه خودروهای متخلف توسط پلیس، مبالغی نیز به عنوان جریمه ورود به محدوده مذکور دریافت می­کند، تأکید کرد: مطابق قانون، برخورد با رانندگان خاطی و اعمال قانون صرفاً از طریق پلیس انجام می­شود و این که عنوان شده مدیریت شهری جرایم اضافی نیز از رانندگان متخلف دریافت می­کند، صحت ندارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو