فونیکسریمکسبهتام

آسیب دیدن افراد متعدد در حادثه رانندگی راننده خاطی را فقط به مجازات تعزیری اشد محکوم می‌کند

عصر خودرو : اداره کل حقوقی قوه قضائیه در نظری مشورتی اعلام کرد: چنانچه فردی در سانحه رانندگی موجب مرگ و جرح چندین نفر شود، جدا از پرداخت دیه همه مقتولین و مصدومین، در رابطه با مجازات تعزیری فقط به اشد مجازات تعزیر می‌شود.

آسیب دیدن افراد متعدد در حادثه رانندگی راننده خاطی را فقط به مجازات تعزیری اشد محکوم می‌کند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، در ایران دومین عامل مرگ و میر پس از سکته، سوانح رانندگی است به طوریکه این رقم در ایران 17 هزار نفر است و این رقم کشتگان در دنیا سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر است، و متاسفانه در جهان هر 4 دقیقه یک کودک بر اثر سوانح رانندگی جان می بازد.

    تنها در روز گذشته 968 نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند که  71.6 درصد کشته های حوادث رانندگی مربوط به جاده‌های برون شهری (693 نفر)، 21.8 درصد در جاده‌های درون شهری (211 نفر)، 6.2 درصد در جاده‌های خاکی- روستایی (60 نفر) و محل تصادف چهار دهم درصد موارد نامعلوم (4 نفر) بوده است.
    بررسی‌های گروه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد که 69.3 درصد از کشته‌های ناشی از حوادث رانندگی مرد و 30.7 درصد زن بوده‌اند که بیشتر این مردان سرپرستان خانوار بوده اند با فقدان آن ها در زندگی علاوه بر مشکلات مالی مشکلات اجتماعی و فرهنگی بسیاری ایجاد کرده است.

    در بسیاری از تصادفات یک خودرو چند نفر را مصدوم می کند یا باعث جان باختن چند نفر می شود که کشته یا مصدوم شدن هر فرد تبعات قانونی را برای راننده در پی دارد که از پرداخت دیه یا در شرایطی مرگ و مجازات زندان در پی دارد.

    در همین ارتباط سوالی از اداره کل حقوقی قوه قضائیه مطرح شده است که در آن آمده است: با توجه به تبصره 1 ماده 134 قانون مجازات اسلامی 1392 اگر در یک حادثه رانندگی دو نفر مقتول و سه نفر مجروح گردند، آیا باید پنج مجازات تعیین نمود یا یک مجازات؟

    که اداره کل حقوقی در نظریه خود آورده است: در فرضی که بی‌احتیاطی راننده موجب فوت و مصدومیت عده‌ای شده است، موضوع با توجه به تبصره 1 ماده 134 قانون مجازات اسلامی 1392 «از رفتار مجرمانه واحد، نتایج مجرمانه متعدد حاصل شود…» مشمول مقررات این ماده (تعدد مادی) است و سوای دیه مقتولین و مصدومین، فقط مجازات تعزیری اشد قابل اجراء است.

    بر این اساس راننده در خصوص دیه مقتولین و مصدومین باید دیه همه آسیب دیدگان را بپردازد ولی درباره مجازات های تعزیری مجازات تعزیری ارشد قابل اجراست یعنی اگر به علت صدمه به هر یک از مصدومین و مجروحین مجازات تعزیری در نظر گرفته شود، فرد تنها شدید ترین مجازات را تحمل می کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو