فونیکسریمکسبهتام

چشم انداز صنعت خوردرو در بازار سرمایه

عصر خودرو : مبنایی تولید صنعت، در حجم اقتصادی کشور است که در صنعت خودرو به صورت جدی این بحث مورد توجه قرار گرفته است

چشم انداز صنعت خوردرو در بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، نجفی منش در خصوص رسیدن به این اهداف با توجه به هزینه های بالای تأمین مالی برای صنعت خودرو گفت: باید به تورم های منطقی 4-3 درصد که در دنیاست برگردیم دولت باید در این زمینه همکاری کند اما چون برای افق 1404 پیش بینی کردیم.

    وی ادامه داد: باید یک میلیون دستگاه خودرو را از مملکت صادر کنیم که این کار ممکن نیست مگر شبکه جهانی جهانی خودرو سازها یا شبکه جهانی قطعه سازها وصل شویم چون در دنیا امکان ندارد که هم خودرو ساز  که در آنجا میلیون ها دلار هزینه تحقیق و توسعه می کنند و ما این توانمندی را نداریم که این هزینه ها را انجام دهیم و اگر نتوانیم باعث می شود که از بازار عقب بمانیم باید با اینها این اتصالات را برقرار کنیم.

    سروش از فعالین صنعت خودرو در ادامه بحث نجفی منش مبنی بر درست بودن ادغام اظهار داشت: مبنایی تولید صنعت، در حجم اقتصادی کشور است که در صنعت خودرو به صورت جدی این بحث مود توجه قرار می‌گیرد.

    وی ضمن تأکید بر اصلاح ساختار سهام داری و اصلاح مالی شرکت ها افزود: یک راه حل برای برون رفت بحران فعلی این است که با توجه به اینکه فرایندی که ما در صنعت خودرو شاهد آن بودیم یعنی زیرمجموعه ها ، سهام خودروها را خریداری کردند و با توجه به این بحث که ابعاد تولید که مطرح می شود و بحث بزرگ شدن ابعاد تولید می تواند در تناقض هم باشند.

    سروش در این باره افزود : خرید سهام توسط شرکت های زیر مجموعه ها یک اقدام کاهش سرمایه قلمداد می شود از منابع شرکت خرج خرید سهم می شود اما سرمایه ثبتی ما کاهش پیدا می کند و بنظرم این اقدام در حالت طبیعی بنگاه ها از آن پرهیز می کنند این کار پسندیده ای نیست و نباید ادامه پیدا کند و منابعی که از درون بنگاه خارج می شود منابع سرمایه دار در گردش بوده و می تواند به خاطر افزایش منابع تولید به زیان مصرف کننده نیز باشد.

    نجفی منش در خصوص ارزش سهام شرکت‌ها گفت :در سال های گذشته عایدی شرکت ها را به عنوان سهام و ارزش سهام و سود آن توزیع کردند، بازدهی بالای 20درصد یکی دو دهه عملاً صنایع خودرو سازی از افزایش سرمایه دور کرده است را اینگونه بیان داشتند که فرضاً سهام دار عمده از جایی مثل سازمان گسترش نو سازی بود و آن سازمان برای اینکه در بقیه صنایع کار خود را انجام دهد همیشه اسرار داشت که سود خود را بگیرد و این کار درستی نبوده و معمولاً شرکت هایی که رو به رشد هستند 20-10 درصد سود خود را تقسیم می کنند و باقی آن را برای افزایش سرمایه استفاده می کنند اما این در صنعت خودرو سازی های ما رخ نداده است.

    سروش در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تأخیر در واگذاری خودروهای ثبت نامی خودروسازان اقدام به پیش فروش مجدد و سعی در افزایش قیمت دارند پاسخ داد : فکر نمی کنم این در تمامی خودرو سازان متداول باشد ممکن است بعضی ها دچار محدودیت در تأمین قطعه باشند. منطقاً خودروسازها وقتی خودرویی تولید می کنند علاقه مند هستند که آن را واگذار کنند احتمالاً تأمن بعضی از قطعات دچار محدودیت هایی می شود.

    وی همچنین در توضیح مقایسه ایران  با کره جنوبی در بحث طراحی بیان کرد: به نظرمی‌رسد بحثی که در اندازه ی اقتصادی تولید مطرح شد بحث جدی است که ما برای طراحی یک خودرو نیاز به سرمایه گذاری سنگین داریم که طبیعتاً باید یک تیراژ تولید منطقی باشد که پاسخگویی سرشکن کرده هزینه های آن را طراحی، قالب سازی و مدل سازی مربوطه صورت گیرد.همان گونه که اشاره شد جوانان غیرتمند و با استعدادی در کشور هستند که در شرکت ها مشغول هستند منتها پتانسیل صنعت خودرو ما بیشتر درگیر تولید بوده و کمتر وارد فضاهای طراحی شده است.

    سروش همچنین در مطرح شدن بحث قیمت گذاری بر روی خودروهای سنگین و تأثیر آن بر سودآوری این شرکت ها عنوان کرد: بر اساس روال جاری قیمت گذاری خودروهای سنگین و تجاری بر عهده ی هیأت مدیره شرکت ها می باشد که با هماهنگی سازمان حمایت این کار صورت می گیرد بنابراین روال جاری استمرار پیدا خواهد کرد.

    نجفی منش ادامه داد : ما بدنبال این هستیم کاری کنیم که خودرو سازی زیان ده نشود و با کاهش سود بانکی قیمت گذاری دستی را حذف کنیم. خودرو سازهای تا سال 90 سود آور بوده و در حال حرکت و گردش بود. در این سال‌ها رشد خوبی را تجربه کردیم و به مقام سیزدهم در دنیا رسیده ایم.

    وی تأکید کرد : ما باید عواملی که باعث وجود مشکلات هستند را برداریم و نباید صورت مسئله را پاک کرد باید مشکلات را از سر راه برداشت و در بحث سرمایه گذاری در صنایع غیر مرتبط و بخشی و بازارهای غیر مرتبط در صنعت خودرو در سال های گذشته به عنوان یکی از راهکارهایی که در تأمین سرمایه در گردش صنایع خودرو سازی تصمیم گیری هایی شده است.

    سروش درباره چگونگی این تصمیمات بیان کرد : آن چه به نظر می رسد استراتژی شرکت ها زمانی که منابعی در اختیار آنها بوده در حوزه های دیگر که احتمال بازدهی بیشتری داشته اند سرمایه گذاری کردند. طبیعتاً کار ناپسندیده نیست این که استراتژی در چه محوری استوار بوده و چه جهت گیری هایی داشته است و در آن مقطع استراتژی تولید بنگاه چه بوده نمی توان به طور دقیق آن را تحلیل کرد.

    نجفی منش اظهر داشت : اگر شرکت های خودرو سازی ما سود آور بودند و این سود 80-70 درصد باعث افزایش سرمایه در شرکت ها می شد در حال حاضر با مشکلات کمتری روبه رو بودیم در حال حاضز هم به دلیل خودرو سازهای ناخواسته بنا به تصمیماتی که بر آنها تحمیل می شود دچار این مشکل شدند.

    وی با اشاره به سودآوری شرکت‌ها گفت: حال که صنعت خودرو دچار مشکل شده همان گونه که در آمریکا هم چنین اتفاقی افتاد دولت باید این را به حالت قبل خود برگرداند و بعد آن را واگذار کند. قضیه این است که خصوصی سازی شود اما در حال حاضر که دچار مشکل است نباید از کنار این موضوع به راحتی عبور کرد تا واحد های قطعه سازی هم گرفتار این مشکل شوند. در واقع باید سهام بازار توسط دولت جمع آوری گردد.

    سروش در خصوص وضعیت فعلی و بحران صنعت خودرو تاکید کرد : با توجه به ویژگی هایی که صنعت خودرو دارد و اثری که در بازار سرمایه کشور داشته به نظرم می رسد با توجه به خیل عظیم سهامداران شرکت های خودرویی منطقاً باید توجه بیشتری برای برون رفت فضای فعلی در صنعت خودرو داشته باشیم. سهم ارزشی خودروسازها در بازار بورس حدود 3درصد است ولی سهام معاملاتی که توجه مردم را نشان می دهد حدود 9درصد در سال گذشته بوده است علی رغم اینکه 3درصد بورس است، 9درصد معاملات مربوط به سهام خودرویی ها می باشد که این صنعت در گذشته رتبه های برتر اوراق بهادار در سال 84 را بخود اختصاص داده است.

    وی در پایان خاطر نشان کرد : به عنوان فعال صنعت خودرو برای ادامه وضعیت رشد که در دهه 80 تا 84 این صنعت داشته این بود که اصطلاح ساختار مالکیت ابتدا باید در دستور کار شرکت های بزرگ قرار گیرد و به تبع آن ساختار مدیریتی و مالی شرکت ها در ادامه اصلاح خواهد شد طبیعتاً با توجه به گردش مالی شرکت ها احتمالا سهم سرمایه ای که سهام داران آوردند سهم ناچیزی است و جا دارد که برای اطلاع ساختار مالکیت ابتدا سهام دارها سهم خود را ایفا کنند و متوجه شبکه بانکی و سنجش های دیگر اقتصاد باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط