فونیکسریمکسبهتام

طاقت مردم کرمان در صف سوخت پاک طاق شد

عصر خودرو : مصرف سوخت سی.ان. جی طی ماههای اخیر در کرمان ۲ و نیم برابر افزایش یافته و مشکلات جایگاه داران نیز به واسطه فزونی یافتن منجر به تعطیلی هفت جایگاه و طویل شدن صف متقاضیان سوخت طبیعی شده است.

طاقت مردم کرمان در صف سوخت پاک طاق شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، طبق آمار مصرف سی. ان. جی در استان کرمان در سال گذشته به 143 میلیون و 914 هزار و 621 متر مکعب رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 2 و نیم برابر شده اسنت.

    همزمان با افزایش نرخ بنزین میزان گرایش به مصرف سی. ان. جی در کرمان افزایش یافته و در این میان استفاده از سوخت ال. پی. جی نیز در کرمان به صورت غیر مجاز افزایش یافته است و این درحالی است که زیر ساختهای سوختگیری استاندارد این سوخت در کرمان وجود ندارد اما مردم به صورت غیر مجاز به این سمت کشیده شدند.

    در حال حاضر در کرمان به عنوان یکی از بزرگترین استان های کشور هفت جایگاه سوخت سی. ان. جی تعطیل است که عمده دلیل تعطیلی نیز به دلیل بدهی جایگاه داران می باشد.

    تعطیلی 7 جایگاه موجب شده صفهای سی. ان. جی در این استان بیش از همیشه طولانی شود و این در حالی است که طبق آمار 72 مرکز سوختگیری در استان کرمان وجود دارد و در برخی از شهرستانهای استان به خصوص در جنوب کرمان هیچ جایگاه سوختگیری برای خودروهای دوگانه سوز وجود ندارد و مصرف کنندگان به اجبار تنها از بنزین برای سوختگیری استفاده می کنند.

    شهر کرمان با وجود  28 مرکز سوختگیری سی. ان. جی بیشترین میزان تقاضا برای این نوع سوخت که پاکترین سوخت موجود در کشور است وجود دارد و البته مصرف کنندگان شاهد طولانی ترین صفهای سی ان جی نیز در استان هستند.

    مسئولان در حالی عدم تعهد جایگاه داران به پرداختن بدهی هایشان را دلیل عمده بروز این مشکل می دانند که جایگاه داران نیز خود را درگیر کاری می بینند که قرار بود منبع درآمدشان باشد اما عملا موجب بدهکار شدنشان شده بطوریکه حتی توان پرداخت هزینه های جایگاه سوخت رسانی را نیز ندارند.

    مسئولان در حالی عدم تعهد جایگاه داران به پرداختن بدهی هایشان را دلیل عمده بروز این مشکل می دانند که جایگاه داران نیز خود را درگیر کاری می بینند که قرار بود منبع درآمدشان باشد اما در عمل موجب بدهکار شدنشان شده به طوریکه حتی توان پرداخت هزینه های جایگاه های سوخت رسانی را نیز ندارند.

    این در شرایطی است که پیرو سیاستها و جهت گیری دولت در برنامه چهارم توسعه اقتصادی و اجتماعی و به جهت نیل به اهداف برنامه، احداث جایگاه سی. ان. جی توسط بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت. که به موجب آن کاهش سرمایه گذاری دولتی در بخش توزیع انرژی و جذب سرمایه های بخش خصوصی در جهت اهداف برنامه های توسعه کشور و اشتغالزایی به صورت بومی و ایجاد مشارکت مردمی در طرح احداث جایگاه ها با ایجاد حساسیت و آگاهی عمومی در خصوص انرژی و توزیع آن حاصل شود.

    برای رسیدن به این اهداف باید تلاش ‌کنیم که قیمت گاز در جایگاه‌ها نیز به گونه‌ای باشد که موجب ترغیب حضور بخش خصوصی در این بخش شود و از جایگاه های فعلی به نحو احسن استفاده و نگهداری شود اما عملا این اتفاق روی نداده است و عملا شرایط به گونه ای است که جایگاه داران هر روز بیشتر به مرز ورشکستگی نزدیک تر می شود.

    تامین زمین محل احداث جایگاه، افزایش روز افزون هزینه های نگهداری و تعمیر، کاهش سود جایگاه داران، عدم تناسب کارمزدها با افزایش هزینه ها از جمله کارمزد پایه، ویژه، درجه بندی و ضوابط فنی و تعمیر و نگهداری و افزایش هزینه های برق و انرژی عملا استقبال بخش خصوصی را از جایگاههای سی ان جی کاهش داده است.

    72 جایگاه سی ان جی در استان کرمان وجود دارد

    مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: در حال حاضر 10 جایگاه سی. ان. جی در استان کرمان فعال نیستند که از این تعداد هفت مورد به دلیل عدم پرداخت بدهی به شرکت نفت تعطیل شده اند.

    جعفر سالاری نسب افزود: این هفت جایگاه اختصاصی هستند و در شرایط موجود و با توجه به استقبال چشمگیر مردم از سوخت سی. ان. جی باید زمینه لازم برای بهره برداری از پتانسیل هفت جایگاه تعطیل شده را فراهم کنیم.

    وی ادامه داد: هم اکنون در استان کرمان در مجموع 72 جایگاه وجود دارد که از این تعداد 28 جایگاه در شهر کرمان فعالیت می کنند و چون هر روز خودروهای دوگانه سوز بیشتری وارد بازار می شود و در شرایط موجود استقبال مردم هر روز از سی. ان. جی بیشتر می شود باید طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته در مقاطع زمانی مختلف امکانات زیر بنایی نیز افزایش می باید.

    سالاری نسب با تاکید بر لزوم راه اندازی این جایگاهها ادامه داد: این جایگاههای به شرکت گاز بدهی دارند و باید هر چه زودتر با رفع این مشکل جایگاه را راه اندازی کنند زیرا ظرفیتی است که در اختیار این افراد قرار گرفته و مردم به آن نیاز دارند.

    وی به اخطار کتبی به این افراد و مکاتباتی نیز با مسئولان برای رفع این مشکلات صورت گرفته است اشاره کرد و گفت: اما در واقع ما در استان نمیتوانیم برای مشکلات جایگاه داران چاره اندیشی کنیم و باید در سطح ملی سیاستها اصلاح شود و در حال حاضر باید زمینه را برای خدمات رسانی به مردم مهیا کنیم.

    وی افزود: در سال گذشته شاهد رشد چشمگیر استفاده از سی ان جی در استان کرمان بودیم که نشان از گرایش مردم به این سوخت به دلایل مختلف بوده است و این روند در سال جاری نیز ادامه یافته است.

    بخش خصوصی نیاز به حمایت دارد

    علی صابری، کارشناس مسائل شهری در گفتگو با مهر اظهارداشت: جایگاه داران سوخت سی. ان. جی پس از اجرای طرحهای اقتصادی سالهای اخیر یکباره شاهد افزایش هزینه های خدمات دهی به مشتریان شدند و در نهایت سود عملکرد بسیار کاهش یافت در مقابل کارمزدها ثابت ماند و اگر نرخ سی ان جی نیز در مقاطعی کمی افزایش داشت این افزایش دردی از افزایش هزینه های جایگاه داران را جبران نکرد.

    وی افزود: بیشترین مشکل در زمینه هدر رفت گاز در زمان سوخت گیری، افزایش نرخ انرژی و هزینه کارگر است که موجب شده بسیاری از این افراد که با گرفتن وام به سمت احداث این جایگاهها آمده اند توان پرداخت وامها و حتی نرخ گاز را هم نداشته باشند و درنهایت این امر به تعطیلی جایگاهها ختم شده است.

    وی افزود: این مسئله تنها در استان کرمان روی نداده است این مشکل در تمام کشور وجود دارد و اکثر جایگاه داران با آن دست به گریبان هستند که برای رفع این مشکل باید سیاست گذاریهای کلی برای حمایت از جایگاه داران تغییر کند.

    وی ادامه داد: از سویی با افزایش نرخ بنزین در روزهای اخیر در عمل تمایل مردم به مصرف سی. ان. جی افزایش یافته است البته تجربه نشان داده این گرایش ناگهانی مصرف پس از مدتی کمتر می شود اما در هر صورت تنها جایگزین بنزین، سی ان جی است و به اصطلاح کالای جایگزین محسوب می شود و طبیعی است که تقاضا در این بخش افزایش یابد.

    وی راه حل نهایی برای رفع این مشکل را تقسیط بدهی ها دانست و افزود: این امر طبیعی است و باید در اسرع وقت انجام شود تا مشکل مردم رفع شود و در دراز مدت هم سیاستهای کلی در این بخش باید اصلاح شود.

    وی ادامه داد: دولت می خواهد راه اندازی و اداره این جایگاهها با بخش خصوصی باشد اما اگر سودی در این کار نباشد بخش خصوصی نخواهد توانست این بنگاههای کوچک را مدیریت کند و در نهایت به ورشکستگی ختم می شود.

    آنچه که مسلم است این روزها مردم شهر کرمان در صفهای طولانی سی ان جی وقت می گذرانند و بسیاری از جایگاههای سوخت در کرمان تعطیل هستند از سوی دیگر در بسیاری از شهرستانهای شرقی و جنوبی استان کرمان حتی یک جایگاه سوخت سی ان جی نیز وجود ندارد که نشان از عدم توازن عادلانه این گونه سوخت در استان دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو