فونیکسریمکسبهتام

لایی‌کشی خودروها در خیابان‌های تهران

عصر خودرو : کورس گذاشتن و به اصطلاح لایی کشیدن در خیابانها و بزرگراههای تهران، بویژه شبها و دور از چشم قانون، هر از گاهی باعث مرگ یا مصدوم شدن جوانانی می شود که با فشار روی پدال گاز خودرو ، بدون توجه به عواقب آن، فقط دوست دارند هیجان "سرعت زیاد" را تجربه کنند.

لایی‌کشی خودروها در خیابان‌های تهران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، برخی جوانان تلاش می‌کنند با اسپرت کردن ماشین‌های خود، حرکات نمایشی و خطرناک یا ایجاد سر و صدا در سطح خیابان ‌های شهر ، توجه دیگران را به خود جلب کنند.

    *خانواده‌ها زیر بنای تربیت جوانان

    باید پیش از متهم کردن جوان هایی که کورس گذاشتن با خودروهای گران قیمت، جزو تفریح آنها شده ، ببینیم که نقش والدین و جامعه در شکل‌گیری این رفتار چقدر است.

    برخی جوانانی  که چنین کاری انجام می دهند، جایگاه اجتماعی خاص و بارزی ندارند. بطور حتم ، جوانی که هنر خاصی داشته باشد، جوانی که یک پزشک، مهندس یا ورزشکار برجسته است و در کارش به موفقیت دست یافته باشد و بتواند خودش را با کاری که دارد و درسی که خوانده در جامعه مطرح کند ، به هیچ وجه برای نشان دادن خود به دیگران ، متوسل به کورس گذاشتن در خیابان و به خطر انداختن جان دیگران نمی‌شود.دلیل آن هم اینست که این جوان به اندازه‌ی کافی دیده می‌شود و نیاز به چنین وقت‌گذرانی هایی ندارد.

    والدین گروهی از جوانان، تنها وظیفه خود را تامین نیازهای مالی فرزندانشان می دانند.فرزندان این خانواده‌ها در بیشتر مواقع چیز خاصی از خود ندارند که بخواهند با آن به اعتماد به نفس دست یابند.

    هیجان طلبی یکی از خصوصیات بدیهی سنین جوانی است، اما اگر والدین از سنین پایین به آنها نحوه صحیح بروز هیجان را می آموختند،شاهد بروز این ناهنجاری اجتماعی نبودیم.

    *آدم‌های آسیب‌پذیر در کورس‌ها

    در پس بعضی از  کورس گذاشتن ها یک باور وجود دارد و آن هم این است که "من آدم کم ارزشی و آسیب‌پذیری هستم" و  این جوان برای اینکه بتواند این حس را در خودش کاهش دهد به کورس گذاشتن روی می‌آورد تا به حس کاذب مهم بودن برسد.

    در ذهن این گروه از جوانان پیش فرض‌هایی وجود دارد که به آنها فکر می کنند مانند این که فقط وقتی با ارزش هستند که حریم شکنی کنند و مردم در خیابان‌ها آنها را با تعجب نگاه کنند و به نظرشان این حرکات باعث به وجود آمدن تمایز میان آنها و مردم می شود و آنها را در جایگاهی بالاتر نشان می دهد.

    دکتر بای جامعه شناس در اینباره می‌گوید: جوانانی که از نظر شخصیتی رشد فکری پیدا نکرده‌اند و به عبارتی "کودکان قد بلند" نامیده می شوند به اینگونه رفتارها روی می‌آورند.برخی جوانان برای جلب توجه دیگران و اینکه عقده‌های فروخفته شخصیتی خویش را جبران نمایند اینگونه جان دیگران را به خطر می‌اندازند.
    باید جامعه فرصت دیده شدن جوانان در میادین ورزشی و سکوهای علمی و ... را فراهم سازد تا شاهد این گونه رفتارهای مردم آزارانه نباشیم.

    *لذت‌های گذرا و کورس

    یکی از نشانه‌های بلوغ افراد، این است که بتوانند تحمل کنند و لذت های آنی بگذرند تا به لذت های معنوی و پایدارتر برسند، اما امروزه گروهی از جواناان صبر رسیدن به لذت های پایدارتر را ندارند و لذت‌های آنی و خطر آور را ترجیح می دهند.

    *وقتی کورس‌ها مخل امنیت شهروندان می‌شود

    برخی خیابان‌های تهران دیگر آن امنیت و آرامش سابق را ندارد و علت آن اجرای حرکات نمایشی و کورس گذاشتن برخی جوانان در خیابان‌ها است.

    فقدان یک مکان با استانداردهای لازم برای این قبیل از تفریحات جوانان در شهر مسبب اصلی بروز بعضی تصادفات است.

    مسئولان با نصب سرعت گیرها در سطح شهر، سعی در کنترل سرعت و جلوگیری از بروز این حوادث را دارند، اما نبود نظارت کافی  در بوجود آمدن این حوادث بی‌تاثیر نیست.

    حال باید مشاهده کرد که آیا باید جوانان دیگری هم با این کورس گذاشتن‌ها در خیابان به کام مرگ‌ بروند تا برای جلوگیری از این اتفاق‌ها چاره‌اندیشی شود.

    سرهنگ عابدی جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در این باره می‌گوید: برای برخورد با افرادی که با کورس گذاشتن در خیابان‌ها جان دیگران را به خطر می‌اندازند نیروهایمان را تقویت کرده‌ایم و شدیدا با این افراد برخورد می کنیم، البته در مقایسه با یک سال گذشته شاهد کاهش این مساله در خیابان‌ها هستیم.مبلغ جریمه‌ای که برای این افراد در نظر گرفته می‌شود 200 هزار تومان است و توقیف خودروی آنها تا 72 ساعت است تا به دادسرا ارجاع داده شود.

    *آیا جرایم راهنمایی و رانندگی برای جلوگیری از بروز تصادفات وحشتناک ناشی از کورس گذاشتن کافیست

    برخی ناخواسته موجب به دردسر افتادن شهروندان می شوند و برخی دیگر آنقدر زندگی مردم برایشان بی اهمیت است که دست به کورس گذاشتن در خیابان‌ها می‌زنند و شاید موجب گرفتن جان افراد دیگر شوند.

    وقتی قرار است این دو گروه جریمه شوند آیا منصفانه است که مجازات یکسانی برای آنها در نظر گرفته شود.

    در بیشتر موارد مقابله راهنمایی و رانندگانی با این افراد مانند یک تخلف معمولی است، که عاملی برای نهراسیدن جوانان از کورس گذاشتن در خیابان‌هاست.

    برخی از این رانندگان، به خیابان‌ها به چشم پیست تفریحی خود نگاه می کنند و تصور می‌کنند هر اتفاق شومی که ممکن است رقم بزنند با پول قابل جبران است.

    امیدواریم جوانان محل درست تفریح‌های خود را انتخاب کنند و شاهد کاهش چشمگیر تصادف های ناشی از کورس گذاشتن باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو