فونیکسریمکسبهتام

دوئل اروپایی‌ها و امریکایی‌ها

عصر خودرو : تقابل میان خودروها با نشان(برند)های مختلف از کشورها و قاره‌های متفاوت همواره دیدنی بوده است.

دوئل اروپایی‌ها و امریکایی‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، شاخ و شانه کشیدن این خودروهای خاص با یکدیگر همیشه جذاب و دیدنی بوده و خودروسازان با درنظر گرفتن توانمندی‌های خود در طراحی پیشرانه‌ها همچنین طراحی داخلی و بدنه، قدرت خود را به رخ حریف می‌کشند. در میان رقابت بین خودروهای اسپرت امریکایی با نامداران اروپایی به سراغ خودرو زیبا و ظریفی از ایتالیا رفتیم و آن را در مقابل یک غول خشمگین زهردار امریکایی قرار دادیم. در این بین برای هر خودرو اسپرت یا ماسل امریکایی سعی داریم بهترین رقیب اروپایی آن را انتخاب کنیم.

    فراری در برابر وایپر، جدال اسب و افعی

    دوج «وایپر» همیشه یک خودروی پرسروصدا بوده است. اعداد دیوانه‌وار، هندلینگ دیوانه‌کننده؛ طوری که هیچ وقت به ذهن‌تان خطور نمی‌کند آن را در کنار یک مدل اروپایی و به‌ویژه در پیست قرار دهید. اگر می‌خواهید یک آزمایش در مسیر مستقیم انجام دهید، «وایپر» می‌تواند از عهده آن برآید، ولی در غیراین صورت، «وایپر» به هیچ‌وجه نمی‌تواند با پورشه و فراری رقابت کند.

    با اینکه «وایپر» هنوز چند مرحله از دیگر امریکایی‌ها عقب است، ولی هنوز هم می‌توان از آن در کنار بزرگان عضلانی امریکایی نام برد. موتور بزرگ V10 نسبت به نسل‌های قبلی این خودرو، بسیار راحت‌تر به حداکثر عملکرد خود می‌رسد و قبل از اینکه «کوروت» Z06 بیرون بیاید، «وایپر» SRT برای مدتی کوتاه تنها کوپه دو سرنشینه امریکایی با دیفرانسیل عقب و قدرت بالای 600 اسب بخار موجود در بازار بوده است.

    در همین حال، برخی مشخصه‌های قدیمی «وایپر» همچنان پابرجا مانده‌اند؛ از جمله پدال‌هایی که به سمت چپ زاویه داشته و نمای غیرعادی ایجاد می‌کنند، همین‌طور فضای کابین با راحتی کم و صدای بالای موتور (نه از نوع خوب آن). در همین حال، موتور V10 از نوع تنفس طبیعی است، به این معنا که چیزی بین پدال و موتور قرار نمی‌گیرد و خبری از تاخیر توربو نخواهد بود. SRT «وایپر» برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت تنها 5/3 ثانیه زمان لازم دارد. وقتی برای این مقایسه «وایپر» را در برابر 458 ایتالیا قرار دادیم، این کار در ابتدا اندکی احمقانه به نظر می‌رسید؛ چراکه در یک طرف یکی از بهترین سوپرماشین‌های ساخته شده در صنعت خودرو را داشتیم و در طرف دیگر دوج «وایپر» قرار داشت. ولی بعدها معلوم شد این دو انتخاب مناسبی بوده‌اند. در این میان، «مرسدس-AMG GT» با قدرت 510 اسب‌بخار و صفر تا 100 برابر 8/3 ثانیه و همین‌طور، «استون‌مارتین» V12 «ونتیج S » با قدرت 573 اسب‌بخار و شتاب 7/3 ثانیه مدنظر قرار داشتند. مشکل این بود که قدرت مرسدس بیش از حد نسبت به «وایپر» کمتر بود و همچنین «استون‌مارتین» در عین حال که قدرتش کمتر بود، 200 کیلوگرم وزن بیشتر داشت. بنابراین تنها مدل دیفرانسیل عقبی که می‌توانست نزدیک‌ترین شرایط را به «وایپر» داشته باشد، باوجود اختلاف قدرت 80 اسب‌بخاری و گشتاور 303 نیوتن‌متری، فراری 458 ایتالیا بوده است؛ خودرویی سبک‌تر و به مراتب چابک‌تر از «وایپر».

    البته باید اذعان کرد 458 ایتالیایی یک شاهکار خودروسازی است. این خودرو جوایز خودرویی بسیاری را از آنِ خود کرده است. در واقع، برای انتخاب بین این دو، بدون توجه به قدرت و گشتاور «وایپر»، فراری گزینه مناسب‌تر و مطمئن‌تری به نظر می‌آید. موتور V8 با تنفس طبیعی در 458 ایتالیایی قدرتی معادل 570 اسب‌بخار تولید می‌کند که به هیچ‌وجه نباید آن را دست‌کم گرفت. با این خودرو، در مدت 4/3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسید و در همین حال با رسیدن به دور موتور 9000، تا 323 کیلومتر بر ساعت پیش خواهید رفت. درون کابین نیز، همه چیز به زیبایی طراحی شده و کنترل‌ها در جهت راحتی راننده قرار دارند؛ چیزی که در این نوع خودروها لازم خواهد بود. دید از پنجره‌ها چندان مناسب نیست، ولی به هر حال، بهتر از «وایپر» است.

    قیمت 458، حدود 5/2 برابر «وایپر TA ادیشن» جدید است ولی در این حالت، باید گفت که هزینه بالاتر ارزش آن را خواهد داشت. «وایپر» یک خودروی سریع، با کنترل بیشتر و آرام‌تر نسبت به قبل شده است، اما 458 یک خودرو کامل است. تفاوت قیمت در اینجا کاملا با ظاهر بهتر، صدای به مراتب گوش‌نوازتر، فضای راحت‌تر در داخل کابین، کیفیت رانندگی بالاتر و طراحی و ساخت بهتر و… توجیه‌پذیر است.

    کُری مرسدس برای گربه جهنمی!

    در ادامه دو مدل هل‌کت، کادیلاک CTS-V جدید و تسلا مدل S P85D در مقابل حریفان اروپایی خود صف‌آرایی خواهند کرد. در اینجا می‌خواهیم یک چالش بزرگ ایجاد کنیم و دو خودرو از دو کلاس بسیار متفاوت را رو در روی هم قرار دهیم.

    دوج چلنجر SRT هل‌کت در برابر مرسدس‌بنز S65 AMG کوپه

    کمترین ایراد را می‌توان از چلنجر «هل‌کت» گرفت. این خودرو، فوق‌العاده است. قدرت، قیمت، ظاهر و خشونت آن جالب‌توجه است. در زیر کاپوت جذاب این خودرو، یک موتور 2/6 لیتری سوپرشارژر HEMI V8 قرار گرفته که قدرتی به اندازه 707 اسب‌بخار در کنار گشتاور 881 نیوتن‌متری در اختیار شما قرار می‌دهد. دوج از چلنجر «هل‌کت» با عنوان «نهایت قدرت عضلانی در یک خودروی GT» نام می‌برد که چندان هم بیراه نیست. این خودرو مسیر یک‌چهارم مایل را در 8/10 ثانیه طی می‌کند که سریع‌تر از «کامارو» Z28، «وایپر» GTS یا حتی C6 «کوروت» ZR1 است.

    عملکرد این خودرو باورنکردنی است و از قدرت خود به خوبی استفاده می‌کند. شما می‌توانید در مدت 7/3 ثانیه، سرعت 100 کیلومتر بر ساعت را ثبت کنید. قدرت چلنجر«هل‌کت» حتی از لامبورگینی «اونتادور» نیز بیشتر بوده و به شکلی دیوانه‌وار سریع است. البته آنقدر درباره این مدل بحث شده که حرف دیگری برای گفتن باقی نمانده است. بنابراین بیایید به سراغ مدل قدرتمند مرسدس‌بنز، یعنی S65 AMG کوپه برویم.

    اول از همه باید گفت این دو مدل از لحاظ ابعاد و وزن بسیار شبیه به هم هستند و این موضوع، باعث جذاب‌تر شدن این دوئل شده است. S65 AMG کوپه یک هیولای 630 اسب‌بخار با گشتاور حداکثر هزار نیوتن‌متری است. البته از لحاظ قدرت نسبت به «هل‌کت» در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد، ولی موتور حجیم V12 با دو توربوشارژ در آن آنقدر گشتاور تولید می‌کند که می‌تواند حرکت هر دو خودرو را با یکدیگر تامین کند.

    این بالاترین سطح از مرسدس‌بنز کوپه بوده و یکی از بهترین خودروهای ساخته شده تا به امروز است. این خودرو از حالت توقف، می‌تواند در مدت 1/4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد؛ یعنی 4 ثانیه کُندتر نسبت به چلنجر «هل‌کت». ولی چیزی که اهمیت بیشتری دارد، شرایط خودرو بعد از رسیدن به این سرعت است. اگر این دو در یک رقابت شرکت کنند، مزیت گشتاور مرسدس بنز باعث می‌شود قدرت بیشتر «هل‌کت» به حاشیه برود.

    حال نوبت به بررسی قیمت‌ها رسید. یک S65 AMG کوپه جدید برای شما هزینه‌ای افزون بر 230هزار و 900 دلار خواهد داشت که به‌طور حتم قیمت بسیار بالایی است. این در حالی است که چلنجر SRT «هل‌کت» قیمتی حدود 60هزار دلار دارد. اختلاف قیمت بین این دو، آنچنان زیاد است که با هیچ چیز نمی‌توان آن را پُر کرد.

    می‌توان گفت کابین مرسدس نسبت به کابین چلنجر در سطح بالاتری قرار گرفته و چند سال جلوتر است. در واقع کلاس S جدید، یک نقطه استاندارد جدید بین خودروهای لوکس است.

    البته اگر به دنبال کوپه لوکس سریع هستید، می‌توانید یک S500 کوپه یا S63 AMG بخرید. ولی در همین حال، اصلا به قدرت 700 اسب‌بخار نزدیک نخواهید بود. کلاس S کوپه، اتومبیل بسیار سطح بالایی است و وقتی در کنار هر نوع چلنجر و حتی یک «هل‌کت» پارک شده باشد، این موضوع قابل‌تشخیص است. ولی در این مقایسه که حرف فقط از نسخه S65 AMG است، نمی‌توان آن را به راحتی برنده دوئل اعلام کرد؛ نه وقتی که قیمت آن نسبت به هل‌کت، 4 برابر بیشتر باشد.

    بر اساس این گزارش با توجه به تقابل میان اروپایی‌ها و امریکایی‌ها می‌توان به این نکته اشاره کرد که این خودروها اگرچه در مقایسه فنی و طراحی همچنان در رقابت هستند اما می‌توان به جرات گفت امریکایی‌ها با توجه به هم‌سطح بودن با اروپایی‌ها در این کلاس همچنان در ارزانقیمتی حرف اول را می‌زنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو