فونیکسریمکسبهتام

حمایت از تولید خودروهای هیبریدی با تسهیل واردات

تولیدکنندگانی که به گردپای واردکنندگان نمی‌رسند

عصر خودرو : اگر چه وزارت صنعت با ارائه برنامه‌ای نیت حمایت از تولید خودروهای هیبریدی را دارد، اما با صفر شدن سود بازرگانی واردات این خودروها، واردکنندگان اقدام به ماهی گرفتن از این آب گل آلود کرده‌اند و گوی سبقت را از تولیدکنندگان ربوده‌اند.

حمایت از تولید خودروهای هیبریدی با تسهیل واردات
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، در ابتدای سال گذشته بود که رییس سازمان توسعه و تجارت از صفر شدن سود بازرگانی خودروهای هیبریدی به کشور خبر داد و در کنار آن وزیر صنعت هم پیشنهاد این وزارتخانه به هیات دولت جهت حمایت از تولید خودروهای هیبریدی را عنوان کرد.

    گرچه تولید خودروهای هیبریدی در کشور امری پسندیده است اما به گفته فعالان این صنعت این امر پروسه‌ای زمان‌بر است و هنوز زیرساخت‌های آن فراهم نشده است.

    به طور کلی ساخت خودروهای هیبریدی به دلیل نوع تکنولوژی به کار رفته، گران‌تر از ساخت خودروهای معمولی است و مهمترین مسئله آن تولید باتری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

    با این وجود، این طور که به نظر می‌رسد واردات خودروهای هیبریدی با صفر شدن سود بازرگانی به مذاق واردکنندگان خوش‌تر آمده و واردات آن رونق یافته است.

    به گفته رییس کل گمرک، اخیرا سه دستگاه بی ام و 1500 سی سی با سهمیه ورزشکاران به کشور وارد شده که با توجه به هیبریدی بودن آنها تنها حقوق چهار درصدی گمرکی از آن دریافت شده است.

    وی درباره قیمت خودروها اظهار کرد: هر چند که ارزش این خودروها 40 هزار دلار به گمرک اظهار شده اما پس از بررسی گمرک مشخص شد که هر کدام از این خودروها بیش از 140 هزار دلار ارزش دارد.

    این در حالی است که بر اساس آمار گمرک در اردیبهشت ماه، 34 دستگاه مرسدس بنز s 400 نو هیبریدی 6 سیلندر 4 درب مدل 2014 به ارزش 4 میلیون و 263 هزار و 8 دلار از آلمان به ایران وارد شد.

    به طور میانگین، هر مرسدس بنز هیبریدی با میانگین قیمت 125 هزار دلار به کشور وارد شده است و قیمت ریالی این خودروها هر کدام بیش از دو میلیارد تومان است.

    البته این تنها قیمتی است که در گمرک ارزیابی شده است و با ورود این خودروها به بازار قیمت آن چند برابر می‌شود.

    این رونق واردات خودروهای هیبریدی در شرایطی است که محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران می‌گوید: هنوز زیرساخت‌های لازم برای تردد خودروهای هیبریدی در کشور فراهم نشده است.

    بر اساس این گزارش؛ با توجه به اینکه در کشورهای پیشرفته نیز فروش خودروهای هیبریدی و الکتریکی سه تا پنج برابر بیشتر از خودروهای بنزینی زمان می‌برد و نیز با وجود آنکه هنوز زیرساخت‌های لازم برای ورود این خودروها به کشور فراهم نیست، پس می‌توان این طور استنباط کرد که تنها تعرفه پایین منجر به علاقه واردکنندگان به واردات این خودروها شده است.

    این طور که به نظر می‌رسد در حالی که برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید خودروهای هیبریدی تنها در حد طرح باقی ماند و تا اجرایی شدن کامل آن فرسنگ‌ها فاصله است اما گویی واردکنندگان ما در استفاده از قوانین و مقررات گوی سبقت را از سایر فعالان اقتصادی ربوده‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو