فونیکسریمکسبهتام

پروژه قطعه سازی خودرو در خراسان رضوی در انتظار سرمایه گذار

عصر خودرو : رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ۸۶ پروژه جدید قطعه سازی خودرو با مشارکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو' ساپکو' در این استان تعریف شده که برای بهره برداری از آنها نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی هستیم.

پروژه قطعه سازی خودرو در خراسان رضوی در انتظار سرمایه گذار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، راضیه علیرضایی  افزود: این پروژه ها توجیه اقتصادی داشته و شرکت ساپکو خریدار محصولات آنها است.

    وی گفت: بر این اساس امیدواریم پروژه ها مورد توجه سرمایه گذاران بخش خصوصی و شرکتهایی که صاحب 'گرید' هستند قرار گیرد تا در مدت کوتاهی به بهره برداری رسیده و اشتغال بیش از سه هزار نفری از این ناحیه ایجاد شود.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: سابقه فعالیت این استان در صنعت خودرو به سال 1346 و راه اندازی نخستین واحد تولیدی در این بخش برمی گردد.

    وی گفت: خراسان رضوی با برخورداری از 350 واحد قطعه سازی خودرو و اشتغالزایی 14 هزار نفر حدود 18 درصد از ظرفیت تولیدی این صنعت را در ایران دارد.

    علیرضایی افزود: صنعت قطعه سازی خودرو خراسان رضوی در مقایسه با دیگر صنایع فعال استان از نظر تعداد 6.1 درصد واحدهای تولیدی، از نظر سرمایه گذاری 7.5 درصد و از نظر اشتغال 7.6 درصد شاغلان بخش صنعت خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

    وی سهم کارخانه های تولید قطعات و مجموعه های خودرو از کل ارزش تولیدات صنعتی خراسان رضوی را 10 درصد عنوان و بیان کرد: صنعت خودروسازی به دلیل ماهیت ویژه خود با شمار زیادی از صنایع فلزی، ریخته گری، ماشین سازی، شیمیایی، الکترونیک، رایانه و نساجی در ارتباط است و ارزش افزوده مناسب و اشتغال فراوان ایجاد می کند.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به جایگاه برتر این استان در تولید قطعات خودرو گفت: هم اینک حدود 13.5 درصد قطعات خودرو برای شرکت ساپکو در این استان تامین می شود.

    وی توان فنی بالا، نیروی انسانی متخصص جوان و باتجربه، ایجاد ظرفیتها و زیرساختهای لازم برای ساخت قطعات و موقعیت جغرافیایی مطلوب را از مزیتهای نسبی صنعت خودرو و صنایع قطعه سازی در خراسان برشمرد.

    او در ادامه همچنین اظهارداشت: در آمار مربوط به صادرات در بخش صنعت، خراسان رضوی با میانگین کشوری فاصله زیادی دارد که ناشی از نبود سرمایه گذاریهای بزرگ دولتی در این بخش است.

    وی ادامه داد: اگر بخواهیم فاصله و همچنین فقدان واحدهای پتروشیمی در خراسان رضوی را با سرمایه گذاری بخش خصوصی جبران کنیم باید توسعه تولید و رفع مشکلات بخش قطعه سازی خودرو در این استان در اولویت قرار گیرد تا حداقل سهم 10 درصدی استان از کل تولید خودرو در کشور حفظ شود.

    علیرضایی گفت: خراسان رضوی استانی توانمند در بخش صادرات است لذا در برنامه های ملی برای صادرات قطعه و مجموعه های خودرو باید این منطقه به صورت خاص مورد توجه قرار گیرد تا بتوان از دیپلماسی فعال کشورهای همجوار فرصتهایی را برای صاردات به ویژه خودرو قطعات خودرو فراهم کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط