فونیکسریمکسبهتام

مشکلات مالی یا تولیدی کدام اولویت دارد؛

سرعت گیر جاده مخصوصی ها برای مدیر جدید

عصر خودرو : با بررسی فعالیت های انجام گرفته در شرکت سایپا به عنوان یکی از غول های خودرو سازی کشور مشاهده می شود اشتباهات مدیریتی سال های گذشته هزینه های مالی زیادی را به این گروه خودروساز تحمیل کرده است.

سرعت گیر جاده مخصوصی ها برای مدیر جدید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ازموج، کارشناسان فعالان حوزه صنعت خودرو معتقدند؛ مشکلات مالی گروه خودرو سازی سایپا در سال های اخیر تا جایی پیش رفته است که این گروه خودروساز با 17 هزار میلیارد ریال زیان انباشته، بیش از 8 هزار میلیارد ریال کسری نیز در تراز فعالیت های خود دارد.
    بله واقعیت این است که این گروه خودرو سازی از گذشته تاکنون رفت و آمدها و ناکارآمدی های افرادی را طی سال های گذشته به خود دیده که نه تنها اوضاع را برای تولید و سهام این خودروسازی مساعد نکرده بلکه منابع این بنگاه بزرگ اقتصادی را نیز از بین برده است.
    حال که در هفته های گذشته تغییرات مدیریتی در سایپا صورت گرفته است و مدیری خارج از دور تسلسل مدیران خودرویی وارد این گروه خودرو سازی شده است، عده ای غیرکارشناسانه و ناخودآگاه و یا خودآگاه انتظار دارند مسوولان کشور بار دیگر مدیران چندین بار آزموده خودرویی را به این مجموعه مسلط کرده و به قولی دور تسلسل مدیریتی سال های گذشته را ادامه دهند تا همین اندک سرمایه باقی مانده نیز از بین برود.
    اگر این اقدامات به نتیجه برسد موجب می شود هزاران کارگر و کارمند و متخصص سایپا بیکارشده و به بیت المال و امت اسلامی در این دوران دشوار تحریم ها خسارات آنچنانی وارد شود.
    اما باید پرسیده و روشن شود که هدف این عده از تعقیب برنامه های شکست خورده مدیران سابق سایپا چیست؟ و چرا برخی به بازگشت همان مدیران با وجود شکست طرح ها وایده هایشان به گروه های خودروسازی علاقه مند هستند.
    در این مورد دکتر نوروز زاده، رئیس سازمان گسترش و نوسازی ایران معتقد است: اتفاقی که در سال 1389 به بعد در سایپا افتاده است نتیجه اش همین روندی است که امروز دامن گیر این گروه خودرو سازی شده است.
    در آن زمان با انتخاب های معنادار مدیرانی سیاسی منابع مالی گروه خودرو سازی سایپا به نحوی هزینه شده است که مشکلات عدیده ای را در روند توسعه ای این شرکت ایجاد کرده است، این اقدامات در حالی انجام گرفته است که تصمیمات سیاسی به سازمان گسرترش و نوسازی صنایع کشور دیکته می شده است؛ مثلا در آن زمان با ترفندهای مختلف خرید «ساپکو» و «بنرو» را به سایپا تحمیل کردند که ای کاش این سهام ها را خریداری نکرده و به جای آن پول ها را آتش می زدند که اگر آن پول ها آتش زده می شد خسارات آن به مراتب کمتر از آن بود که صرف خرید چیزی شود که بهره های بانکی آن را هم اکنون به قیمت گزاف باید گروه خودرو سازی سایپا بپردازد.
    در این میان عده ای ناآگاهانه و یا آگاهانه که امیدواریم آگاهانه نبوده باشد، سایپا را به وضعیت فعلی رسانده اند در این شرایط حساس و حاد اگر مجددا وارد مقوله های حاشیه ای این گروه خوردو سازی شود و به این گروه خودروسازی کمک نشود، تعداد زیادی قطعه ساز و به دنبال آن تعداد زیادی از کارگران با شرف و زحمتکش ایرانی آسیب خواهند دید.
    یکی از تصمیم اشتباهات انجام گرفته در سال های گذشته این است که به نیابت از کارگران سایپا سهام شرکت های یاد شده به قیمت های آن چنانی خریداری شده است؛ اما کارگرانی که در آن زمان با هزاران امید و آرزو این سهام را خریده اند تا در بازنشستگی با فروش سهام به خانواده خود کمک کنند، اکنون چه اندیشه ای را برای آینده می توان برای آن ها متصور باشیم.
    متاسفانه همچنان اصرار بر موضوعات گفته شده حتی با ژست بی گناهی، حق به جانبی و مبرا بودن از فعل و انفعالات انجام شده نمی تواند گروه خودرو سازی را یاری دهد؛ چرا که با توجه به تاکیدات گفته شده زمان برای اصلاح بسیار کم است.
    حال باید از مدعیان مدیریت خودرویی پرسید چرا شرکت بنرو که بیش از 250 میلیارد تومان نمی ارزید، به قیمت 480 میلیاردتومان خریداری شده و چرا تولید سایپا از 2400 دستگاه در روز به 700 الی 800 دستگاه رسیده است؟
    بهانه هایی همچون تحریم و سایر مواردی که گفته می شود دیگر نخ نما شده است اما این اقدام آن ها باعث شده است که 150 قطعه ساز کوچک و بزرگ از گردونه تولید خارج شدند و چگونه مدیریتی که در آن سازمان معاونت یکی از شرکت های سایپا را با خود یدک می کشید و آگاه از این مسائل بود به عنوان اعتراض به اعمال مدیران سایپا استعفا نکرده و راه ترقی خود را در این مجموعه طی کرد.
    در این شرایط حساس و با توجه به تجمیع جهات و مطالبات لازم سازمان گسترش و نوسازی صنایع که از حدود 3 دهه قبل بسیاری از مدیران را به اقتصاد کشور تزریق کرده است این بار نیز یکی از حلقه های مفقوده سایپا را که مدیریت مالی است را هدف قرار داده و فردی آشنا به امور مالی را به عنوان مدیرعامل معرفی کرده است.
    حضور این مدیر غیر سیاسی و متخصص مالی بیان گر آن است که مدیران ارشد مجموعه صنعت خودروی کشور به دنبال حل موضوعات ریشه ای مالی این گروه خودروسازی هستند...
    اما پس از این انتخاب عده ای ناآگاه و شاید هم آگاه و برنامه ریزی شده در سایت های مختلف خبری مدام به خبرپراکنی و انتشار اخباری هستند که مدیرعامل جدید سایپا سابقه فعالیت مدیریت خودرویی ندارد و با طرح سوال ها و پرسش هایی می خواهند اینگونه جلوه دهند که یک مدیر مالی نمی تواند این گروه خودروسازی را هدایت کند. اما باید از آنها پرسید مگر کسانی که تاکنون در راس مدیریت های سایپا بودند و به قول آن ها مدیران خودرویی بوده اند چه اقدامی صورت داده اند.
    در این مقطع زمانی مشکل سایپا عقد قراردادهای آن چنانی با نیسان، کیا و متاسفانه شرکت های رنگارنگ چینی نیست، بلکه نبود نقدینگی و مشکلات مالی این شرکت را در تولید عقب انداخته است. به نظر می رسد یک مدیرآشنا به امور مالی و بازار پولی و سرمایه کشور می تواند با برنامه ریزی صحیح و مشورت با متخصصین خودرویی این موضوع را حل کند.
    مدیرعامل جدید این گروه خودروسازی که خود را در جلسه معارفه کارگر سایپا نامید، معتقد است که مفاد ابلاغیه اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری باید سرلوحه کار گروه خودروسازی سایپا شود.
    وی همچنین به مشورت و نظر خواهی از مجموعه مدیران این مجموعه اعتقاد دارد، او همچنین می گوید: در مورد محصولات، اصلاح قیمت ها و بهبود محصولات سایپا در آینده صحبت خواهیم کرد.
    وی در این مراسم گفته است؛ پیش از این که بنده به سایپا بیایم مطالعات دقیقی را در مورد مسائل مالی این گروه صورت داده ایم و باید بگویم که مشکلات مالی سایپا هم اکنون بسیار زیاد است و باید با همت خود کارکنان و حمایت های حاکمیتی این مشکلات حل شود.
    ضمن این که لازمه تحقق اقتصادمقاومتی این است که اصول مدیریتی بر تعلقات سیاسی پیشی گیرد و مدیران دل سوز و دل سوخته و متخصص برای اصلاح امور و راه اندازی فعالیت های اقتصادی به مجموعه های بزرگ تولیدی کشور ورود کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط