فونیکسریمکسبهتام

معاون سابق ستاد سوخت مطرح کرد

شفافیت اطلاعات و جلوگیری از قاچاق سوخت مهمترین مزیت کارت سوخت

عصر خودرو : معاون سابق ستاد سوخت با اشاره به هزینه بسیار زیادی که برای راه اندازی سامانه هوشمند سوخت صورت گرفته است گفت: مهمترین کاربرد استفاده از کارت سوخت شفافیت اطلاعات است که این موضوع می تواند از قاچاق سوخت جلوگیری کند.

شفافیت اطلاعات و جلوگیری از قاچاق سوخت مهمترین مزیت کارت سوخت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، حسین هاشمی با اشاره به اینکه در سال 92 نزدیک به 24 میلیون کارت سوخت در کشور وجود داشت و تا امروز نیز 1.5 میلیون کارت سوخت جدید به آن افزوده شده است گفت: پس از بررسی مجدد و آغاز طرح ساماندهی کارت سوخت حدود 6.5 میلیون کارت سوخت ابطال شد که براین اساس حدود 19 میلیون کارت سوخت هم اکنون در کشور به صورت فعال وجود دارد.

    معاون سابق ستاد سوخت ادامه داد: این تعداد کارت سوخت نیز متعلق به خودروهای عمومی، دولتی، سواری شخصی، موتورسیکلت ها و خودورهای دیزلی است.

    وی با تاکید براینکه وجود کارت سوخت و سوختگیری از این طریق می تواند بانک اطلاعاتی دقیقی را دراختیار مسئولان ذیربط قرار دهد ادامه داد: کمک به یکپارچه شدن اطلاعات و شفافیت اطلاعات می تواند نکته مهم در حفظ کارتهای سوخت باشد و دولت به سمت حذف آن قدم برندارد.

    هاشمی با اشاره به هزینه های صورت گرفته برای تهیه کارت هوشمند سوخت تصریح کرد: مهمترین هزینه بخش سخت افزاری کارت هوشمند است که برای آن یک سامانه جامع وجود دارد و از سوی دیگر سخت افزار مجزایی در جایگاه ها تعبیه شده است که این موضوع نیز هزینه مجزا دارد و یکسری نرم افزار های کاربردی نیز در سایت مرکزی نصب شده است.

    وی افزود: درنهایت یک زنجیره ای از سخت افزار و نرم افزارهای مختلف وجود دارد که مصرف کنندگان بنزین تنها کارت سوختی که در دست دارند را مشاهده می کنند.

    * 3000جایگاه نیز به سامانه هوشمند سوخت متصل هستند که همین تجهیزات کوچک هزینه 100 میلیارد تومانی را بر دوش دولت گذاشت

    این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: بیش از 3000 جایگاه نیز به سامانه هوشمند سوخت متصل هستند که همین تجهیزات کوچک هزینه 100 میلیارد تومانی را بر دوش دولت گذاشت اما برای تولید کارت سوخت نیز هزینه های دیگری انجام شد که به عنوان مثال تنها چند شرکت فقط به منظور تولید کارت سوخت در کشور ایجاد شد.

    معاون سابق ستاد سوخت اظهار داشت: ایران اولین کشوری است که سیستم عرضه سوخت را به صورت جزئی مدیریت می کند و با توجه به اینکه همچنان یارانه پرداخت می کنیم در خصوص بنزین به نظر می رسد حفظ کارت سوخت ضروری است و بهترین کارکرد کارت سوخت شفاف شدن سیستم عرضه سوخت است.

    وی ادامه داد: کارت سوخت مشخص می کند چه خودرویی در کدام منطقه از کشور چه مقدار سوختگیری کرده است و می توان آن را رد گیری کرد و البته بزرگترین اشکال کارت سوخت نیز این است که این آمار و اطلاعات به شکل مناسب استفاده نشد تا بتوان در تصمیم گیریها استفاده کرد اما حذف شدن آن مشکلاتی را برای کشور ایجاد می کند که مهمترین آن بحث قاچاق سوخت است.

    هاشمی با تاکید براینکه وجود کارت سوخت در سوختگیری دیزل بسیار ضروری تر از بنزین است ادامه داد: باتوجه به یارانه بیشتری که به گازوئیل داده می شود حتما باید با کارت سوخت، سوخت گیری صورت گیرد و از طرف دیگر وجود اختلاف قیمت بنزین در داخل کشور با فوب خلیج فارس و همچنین با کشورهای همسایه حذف آن می تواند منجر به افزایش قاچاق سوخت شود.

    وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت می تواند روش استفاده از کارت سوخت را اصلاح کند به نحوی که هم اکنون کارت سوخت ها به صورت آفلاین هستند که برای کاربرد بهتر از کارت سوخت می توان سیستم آن را آنلاین کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۳
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو