فونیکسریمکسبهتام

اما و اگرهای کاهش سن معاینه فنی خودرو

عصر خودرو : پیشنهاد کاهش سن معاینه فنی از ۵ به ۲ سال اگرچه امروز از سوی مسئولان ستاد معاینه فنی خودرو و کارشناسان محیط زیست یه عنوان عاملی موثر در کاهش آلودگی هوا مطرح می شود اما به عقیده عده ای دیگر از مسئولان به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم از جمله کمبود تعداد مراکز معاینه فنی امکان اجرایی شدن آن وجود ندارد.

اما و اگرهای کاهش سن معاینه فنی خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ازخانه ملت، افزایش سن معاینه فنی خودروها از دو به پنج سال در حالی در قالب مصوبه‌ای در مجلس هشتم تغییر پیدا کرد که به عقیده کارشناسان فن خروجی قابل قبولی نداشته است و نیاز است تا اصلاحاتی در جهت کاهش سن معاینه فنی در آن صورت گیرد.

    هرچند پس از تصویب این قانون، دولت لایحه ای را به مجلس ارائه کرد که به موجب آن خواستار کاهش سن معاینه فنی خودروها از 5 سال به 3 سال شد اما این لایحه هنوز در دست بررسی بهارستان نشینان بوده و تصویب نشده است.

    ارتقای ایمنی خودروها، تامین سلامت مردم و کاهش آلاینده ها با اصلاح قانون سن معاینه فنی

    ولی آذروش مدیرستاد معاینه فنی خودروهای تهران در همین زمینه به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، می‌گوید: هدف مشترک مجلس و دستگاه‌های اجرایی ارتقای سطح ایمنی خودروها، کاهش آلاینده‌ها و نهایتا بهبود وضعیت زندگی مردم است، از این رو قطعا باید در این راستا گام‌های عملیاتی برداشته شود.

    وی با اشاره به مصوبه مجلس هشتم در خصوص تغییر عمر معاینه فنی از 2 سال به 5 سال، تصریح می‌کند: لازم است در بررسی‌های کارشناسانه به عمر مفید کاتالیست و کنیستری در خودروها توجه ویژه شود؛ سوخت، مواد سمی و آلاینده‌های که از خودرو خارج می شود، توسط کاتالیست و کنیستر به وضعیت مطلوب تبدیل و بعد به بیرون هدایت می شود.

    عمر معاینه فنی 5 سال؛ عمر کاتالیست 2 سال

    آذروش تاکید می کند: عمر مفید کاتالیست 2 سال و در نهایت 2 سال و نیم است؛ از این رو لازم است تا زمان مناسبی برای معاینه فنی خودرو در نظر گرفته شود. در واقع با توجه  به رشد فزاینده عوامل مخرب محیطی و مولفه های بر هم زننده تعادل زیستی در نظر گرفتن راهکارهای کنترلی ضروری است تا در آینده نه چندان دور دچار بحران زیست محیطی نشویم.

    احمد جباری، نماینده مجلس شورای اسلامی در همین زمینه به خبرنگار خانه ملت می گوید: بنده نیز با کاهش سن معاینه فنی موافق هستم و بر این باورم که این تغییر در مجلس هشتم نمی بایست انجام می‌گرفت، اما با توجه به اینکه در حال حاضر معاینه فنی خودرو دارای قانون است، حفظ شرایط موجود هم راهی است تا مشکلات فعلی رفع شود.

    عضو کمیسیون عمران در مجلس نهم، معتقد است که شرایط و زیرساخت‌ها باید فراهم شود تا شرایط انجام معاینه فنی خودرو در فواصل کمتر تسهیل شود.

    آذروش اما می گوید: در سال‌های گذشته کلانشهرها به ویژه تهران با مشکلات بسیار زیادی روبه رو بوده اند، به طوری‌که آمار و ارقام اعلام شده از سوی وزارت بهداشت مبنی بر کشته شدن بیش از سه هزار و 900 نفر در پی آلودگی هوا در تهران و  سونامی سرطان که به نوعی سلامت انسان ها را به خطر انداخته زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود؛ از این رو برداشتن گامی بلند و موثر در راستای رفع نواقص قانونی معاینه فنی خودرو الزامی است.

    صف های طولانی؛ علت تبدیل قانون سن معاینه فنی از 2 به 5 سال

    رئیس ستاد معاینه فنی خودرو با تاکید بر اینکه شاکله و شالوده تفکر معاینه فنی خودرو باید ارتقای ایمنی خودروها و سلامت شهروندان باشد، می گوید: تغییر قانون معاینه فنی از 2 سال به 5 سال، مشکلات عدیده ای را ایجاد کرد.

    این در حالی است که جباری معتقد است: تعداد کم مراکز معاینه فنی و سختی گیری های برخی از مسئولان این مراکز و صف های طولانی خودروها در مراکز معاینه فنی سبب شد تا قانون از 2 سال به 5 سال تغییر کند، از این رو در حال حاضر ابتدا باید شرایط معاینه فنی خودروهای مختلف اعم از شخصی و سنگین برای انجام معاینه فنی مشخص شود تا به این ترتیب شاهد حضور یکباره خودروها در مراکز معاینه فنی و مشکلات در خدمات رسانی نباشیم.

    عضو کمیسیون عمران در مجلس نهم؛ شهرداری، پلیس راهور و سازمان حفاظت از محیط زیست را دستگاه‌های متولی فراهم ساختن زیرساخت ها دانست. اما آذروش معتقد است که در صورت اصلاح قانون؛ افزایش مراکز معاینه فنی و ارتقای کیفیت، بهبود ساختارها قابل پیش بینی است.

    تصویب راه اندازی سامانه ملی معاینه فنی در هیات دولت

    با این وجود آذروش می گوید: با توجه به مشکلات زیست محیطی دولت لایحه ای به مجلس ارائه کرد که طبق آن عمر معاینه فنی خودروها مجددا از 5 سال به 3 سال کاهش یابد؛ که البته ما امیدواریم در مجلس به جای 3 سال همان عمر 2 ساله تصویب شود، چرا که عمر مفید کاتالیست و کنیستر 2 سال است.

    وی ادامه می‌دهد: در 13 دی ماه سال گذشته نیز در هیئت دولت مصوبه اصلاح آیین نامه معاینه فنی مطرح شده که طبق این آیین نامه تغییراتی در ساختارهای سازمانی معاینه فنی و سامانه ملی معاینه فنی در سطح کشوربه تصویب رسیده است هرچند تا مادامی که قانون اصلاح نشود، مشکلات رفع نمی شود.

    اما  جباری با اشاره به هدف مجلس شورای اسلامی در تدوین قوانین مناسب و مشکل گشا و رفع قوانینی که دارای نقص هستند، می گوید: اصلاح قانون معاینه فنی خودرو در حال حاضردر دستور کار مجلس نیست ولی این امکان وجود دارد که در دستور پلیس راهور باشد، البته مجلس این آمادگی را دارد که نواقص قانونی معاینه فنی را برطرف کند.

    آذروش با اشاره به گذشت 4 سال از عمر قانون معاینه فنی، می گوید: در حال حاضر 2 میلیون و 700 هزار خودرو در تهران نیازمند معاینه فنی هستند، واقعیت آن است که افزایش قانون سن معاینه فنی از جمله دغدغه‌هایی است که آثار منفی در افزایش آلودگی ها و حتی کاهش ایمنی و سلامتی را در پی دارد.

    قانون معاینه فنی برای تمامی خودروهای شخصی یکسان است

    آذروش با اشاره به اینکه در حال حاضر بعد از اولین مراجعه به مراکز معاینه فنی،خودروها هر ساله چک می شوند، می گوید: متاسفانه این قانون برای تمامی خودروهای شخصی یکسان است. هرچند خودروهای خارجی از کیفیت بیشتری نسبت به خودروهای داخلی برخوردارند اما باز نسبت به مدل های که در خارج از کشور منتاژ می شوند از کیفیت کمتری برخوردارند و در این زمینه لازم است تا برنامه ریزی و جهت گیری هایی صورت بگیرد. حتی خودروهای هیربدی هستند که معاف از معاینه فنی هستند ولی باز ضروری است تا موضوع یکسان سازی اصلاح شود.

    وی با تاکید بر سلامتی مردم، ایمنی خودروها و کاهش آلاینده ها، تاکید می کند: معاینه هر ساله خودروها پس از اولین مراجعه ضروری است. واقعیت آن است که مراجعه هر ساله حداکثر 15 دقیقه زمان می برد که زیاد نیست، اما همین زمان کوتاه ممکن است به رفع مشکل کوچک ترمز منجر شده و از خسارات جانی و مالی جلوگیری کند بنابراین مراجعه هر ساله قطعا اثار مثبتی در روند ایمنی و سلامتی دارد.

    رئیس ستاد معاینه فنی خودرو شهر تهران می گوید: در سطح تهران 14 مرکز تمام مکانیزه و اتوماتیک است که در یک شیفت قابلیت خدمات رسانی به شش هزار خودرو را دارند؛ که متاسفانه حتی 30 درصد از ظرفیت مراکز ما هم پر نشده است و در کلان شهرهای دیگر نیز همچنین است.

    بودجه ستاد معاینه فنی ناچیز است

    وی در خصوص بودجه ستاد معاینه فنی می‌گوید: اعتبارات عمرانی و سرمایه گذاری ستاد معاینه فنی در بودجه شهردای تهران تعریف شده، ستاد درآمد آنچنانی ندارد و صرفا مجموعه خدماتی است. هزینه های جاری از مراجعه خودروها تامین می شود که رقم بسیار کمی است، به عنوان مثال در مراجعه اولیه تنها  11 هزار تومان از خودرو دریافت می شود.

    استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای رفع خلاء قانونی

    هرچند جباری معتقد است که در این زمینه باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود اما آذروش می گوید: ما هم معتقدیم که مراکز و راهبری باید به بخش خصوصی واگذار شود اما به دلیل عدم استقبال خودروها و به دلیل خلاء قانونی بخش خصوصی حمایت نمی کند.

    آذروش با اشاره به اینکه در سال گذشته در تهران تنها 500 هزار خودرو به مراکز مراجعه کردند، می گوید: با توجه به آمار 2 میلیون 700 هزار خودرو مشمول، در سال گذشته یک میلیون خودرو در تهران و اطراف تهران به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند و مابقی خودروها هنوز مجوز یا برچسب معاینه فنی دریافت نکردند.

    راه اندازی سامانه ثبت تخلفات فنی خودرو در تهران

    از این رو اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران می گوید: به دلیل مراجعات کم خودروها به مراکز معاینه فنی، شهرداری لایحه ای را به شورا ارائه کرده که طبق آن سامانه یکپارچه معاینه فنی برای شهر و استان تهران راه اندازی می شود، البته وزارت کشور هم می تواند سامانه ای در سطح ملی راه اندازی کند.

    شاکری می گوید: با استفاده از سامانه یکپارچه معاینه فنی در تهران، خودروها از طریق دوربین ثبت می شوند و برای خودروهای که برگه معاینه فنی ندارند جریمه اعمال می شود، لایحه شهرداری در کمیسیون عمران تصویب شده است و هفته آینده در صحن شورا بررسی خواهد شد.

    وی با تاکید بر اینکه شورا از کاهش سن معاینه فنی استقبال می کند، می گوید: شورای اسلامی شهر تهران  با کاهش عمر معاینه فنی به 2 سال موافق است.

    جباری اما در واکنش به لایحه شهرداری در شورای شهر می گوید: اجرای طرح‌هایی که منجر به دریافت پول از مردم و جریمه مالی می شود موفق نخواهد بود چراکه برخی از مردم حاضر به پرداخت جریمه می شوند و در کنار آن مرتکب به جرم هم می شوند.تاکید مجلس بر فراهم سازی زیرساخت ها

    وی با اشاره به اجرای طرح زوج و فرد در تهران، می گوید: افراد با پرداخت مبلغی می توانند در سطح شهر تردد کنند، با پول تردد کردن یا نکردن در کاهش آلودگی محیط زیست تاثیر نخواهد داشت.از این رو راه اندازی سامانه ثبت تخلف خودروهای فاقد معاینه فنی کارساز نیست و باید تعداد مراکز بیشتر و شرایط تسهیل شود.

    عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی می گوید: اصلاح قانون معاینه فنی خودرو در کمیسیون عمران مطرح نیست، بنده تاکید دارم ابتدا به جای کاهش سن معاینه فنی، زیر ساخت ها فراهم شود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو