فونیکسریمکسبهتام

اولویت نخست طرح پیمایش

اختصاص سوخت خودروهای برون شهری براساس بارنامه

عصر خودرو : نکته اساسی در اجرای طرح تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش این است که استفاده از بارنامه نسبت به GPS و خودروهای برون شهری نسبت به خودروهای درون شهری از اولویت برخوردارند.

اختصاص سوخت خودروهای برون شهری براساس بارنامه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از فارس، 22 اردیبهشت ماه، امیر جعفرپور، مدیرکل دفتر هماهنگی حمل و نقل عمومی وترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور از ارائه سوخت ناوگان حمل ونقل مسافری و باری درون شهری از ابتدای خردادسال جاری بر اساس عملکرد خبر داده است.

    اوایل بهمن ماه سال گذشته، هیئت دولت مصوب کرد که تحویل سوخت (گازوئیل) به خودروهای ناوگان حمل بار و مسافر از ابتدای اردیبهشت 94 به نسبت پیمایش یعنی متناسب با میزان فعالیت و عملکرد این خودروها انجام شود.

    بر این اساس، فاز اول اجرای این طرح در زمان مقرر آغاز شد و عملکرد خودروهای فعال در بخش حمل و نقل بار و مسافر برون شهری براساس پیمایش ثبت گردید و قرار بود براساس همین اطلاعات، از ابتدای خرداد ماه به خودروهای سنگین سوخت ارایه شود. اما نهایتا اجرای این طرح به دلیل آماده نبودن برخی زیرساختها، یک ماه به تعویق افتاد و به ابتدای تیرماه موکول شد.

    براساس آمارهای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حجم قاچاق گازوئیل کشور، حدود 20 میلیون لیتر در روز است. عدم سهمیه بندی مناسب بخصوص در بخش حمل و نقل و همچنین تفاوت قیمتی چشمگیر قیمت گازوئیل توزیعی در کشور با کشورهای همسایه باعث شده است که این فرآورده نفتی پتانسیل بالایی برای قاچاق داشته باشد.

    پیش بینی می شود با اجرای طرح تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش، هم بخش عمده‌ای از قاچاق گازوئیل کاسته شده و جلوی خسارت سالانه حداقل 3 میلیارد دلاری کشور گرفته شود و هم استفاده از بارنامه فراگیر شود و در نتیجه، شفافیت وضعیت توزیع کالا در کشور و هزینه‌های قاچاق کالا افزایش یابد.

    نکته اساسی این است که در اجرای طرح فوق، استفاده از بارنامه نسبت به GPS و خودروهای برون شهری نسبت به خودروهای درون شهری از اولویت برخوردارند یعنی تخصیص سوخت به خودروهای سنگین برون شهری با استفاده از بارنامه، اولین و مهم ترین اولویت این طرح است،زیرا هم بخش اعظم مصرف گازوئیل بخش حمل و نقل کشور توسط خودروهای سنگین برون شهری صورت می گیرد و هم استفاده از بارنامه به علت وجود زیرساخت بارنامه الکترونیکی و ضرورت تسریع در افزایش شفافیت نظام توزیع کالا در کشور نسبت به استفاده از GPS زودتر اجرایی می شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو