فونیکسریمکسبهتام

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد

ضرورت نظارت جدی بر قیمت‌ها پس از آزاد شدن نرخ سوخت

عصرخودرو: عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران به تشریح تاثیرات تک نرخی شدن قیمت بنزین بر بخش‌های تولیدی پرداخت و اظهار کرد: باید مدیریت و نظارت جدی شکل بگیرد تا قیمت تمام شده کالاها با تک نرخی شدن قیمت سوخت برای مصرف کننده نهایی بالا نرود.

ضرورت نظارت جدی بر قیمت‌ها پس از آزاد شدن نرخ سوخت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایسنا، سیده فاطمه مقیمی گفت: در سال‌های اخیر پایین نگه داشتن قیمت بنزین دو نتیجه در برداشت، در طول این مدت اصلاح الگوی مصرف به وجود نیامد یعنی وقتی بی اندازه امکان استفاده برای همه مهیا شد شرایط برای صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف شکل نگرفت.

    وی ادامه داد: زمانی که استفاده بیش از حد اتفاق می افتد در کنار آن بحران‌های زیست محیطی اتفاق می‌افتد، همان گونه‌ای که در بسیاری از روز‌های سال شاهد وارونگی هوا و اتفاق‌های مربوط به مشکلات محیط زیست بودیم.

    مصرف سوخت در ترکیه یک دهم ایران است
    رییس کانون زنان بازرگان با مقایسه مصرف سوخت در ایران با سایر کشورها گفت: اکنون ایران نسبت به کشور‌های صنعتی مصرف سوخت و انرژی بیشتری دارد؛ به عنوان مثال وقتی مصرف سوخت در ایران را با ترکیه مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که در ترکیه با وجود اینکه قیمت بنزین نزدیک به 6000 تومان است، مصرف آن‌ها یک دهم مصرف سوخت در ایران است.

    وی افزود: این مسئله می‌تواند روند توسعه در کشور را با مشکل مواجه کند و از طرفی هم باعث اتلاف سرمایه شود، به عبارت دیگر وقتی قرار است به یارانه سوخت بدهند شامل همه اقشار کشور می‌شود ولی میزان استفاده از سوخت در حال حاضر با حذف سهمیه‌ها باعث ایجاد شرایط مشابه می‌شود.

    مقیمی با بیان اینکه نزدیک شدن نرخ سوخت به نرخ فوب خلیج فارس یکی از راهکارهایی است که می تواند از قاچاق سوخت از کشور جلوگیری کند، ادامه داد: مدیریت آزادسازی قیمت سوخت از اهمیت زیادی برخوردار است.

    عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: در حال حاضر ایران جزو کشور‌های اصلی تولیدکننده بنزین است اما وقتی این حامل انرژی در ایران را با برخی کشور‌های دیگر مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که قیمت بنزین در الجزایر 400 تومان است یا در بزرگترین کشوری که تولید بنزین دارد یعنی ونزوئلا 40 تومان بنزین را عرضه می‌کند، همچنین قیمت بنزین درعربستان 160 تومان،ترکمنستان 240 تومان و قطر 300 تومان است.

    باید سطح کیفی تولید بنزین در کشور بالا رود
    مقیمی تصریح کرد: دراینجا یک انتظار اساسی وجود دارد و آن این است که باید سطح کیفی تولید بنزین درکشور بالا برود چون امروزسطح تولید بنزین‌مان از نظر کیفی پایین است.

    وی درباره اینکه تک نرخی شدن قیمت سوخت بر بخش‌های تولید کشور تا چه حد تاثیرگذار خواهد بود؟ گفت: اگر شرایط را به حالت عادی خود رها کنیم بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی بر روی مواد اولیه از نظر جابجایی، رساندن به کارخانه‌ها و در نهایت قیمت تمام شده تاثیر می‌گذارد مگر آنکه مدیریت نظارتی برای این جریان شکل بگیرد تا قیمت تمام شده برای مصرف کننده بالا نرود.

    رییس کانون زنان بازرگان ادامه داد: این نظارت باعث می‌شود که از مسائل غیر متعارف و غیر اصولی پرهیز شود، انتظاراین است که وقتی قرار است در میزان مصرف صرفه جویی ‌شود تولید هم رشد و تکاپو پیدا کند چرا که در این شرایط است که از واردات بنزین جلوگیری می‌شود و توسعه صادرات کمک می‌شود.

    مقیمی همچنین تصریح کرد که از مابه تفاوتی که از قیمت بنزین بدست می‌آید باید کسب و کار و اشتغال در جامعه رونق پیدا کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو