فونیکسریمکسبهتام

رنو ، نگین خودرو و آرزوهای دوست داشتنی

عصر خودرو: رنوپارس سمبل بازگشت آرزوها در صنعت خودرو ایران بود آنجا که بزرگان صنعت خودرو ایران در پایان دولت اصلاحات تصمیم گرفتند مسیر آینده صنعت خودرو ایران را در شراکت با یکی از بزرگان صنعت خودرو این مرز و بوم پیوند بزنند.

رنو ، نگین خودرو و آرزوهای دوست داشتنی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، رضا ویسه (پدر قطعه سازی ایران)، معروفترین برند توسعه صنعتی کشور که خواهان اصلاحات عمیق توسعه صنعتی ایران بود به این نتیجه رسیده بود که باید برای کوتاه کردن زمان و کم کردن هزینه ها و نیز بالا بردن شانس توسعه واقعی صنعت خودرو به عنوان نمونه و الگوی توسعه کلی صنعت ایران دست کم یکی از برندهای بزرگ بین المللی را در اجرای این توسعه بزرگ درگیر کند. اینکه این ایده مهندسی و قابل فهم برای عموم جامعه چه سرنوشتی پیدا کرد روایتی طولانی است که به زودی به آن خواهیم پرداخت اما اینکه رنو و داستان این برند هم اکنون به کجا رسیده است هدف این نوشتار است. جاییکه همه ما منتظر گشایش های کلان در عرصه سیاسی، اقتصادی و صنعتی کشورمان هستیم و صنعت خودرو همچون همیشه پیشانی این اتفاق در منظر دیدگان عموم مردم خواهد بود.
    رنوپارس با روی کار آمدن دولت نهم و دهم دستخوش امواج بسیاری شد تا آنجا که تصمیم به رفتن گرفت اما ورود یک مدیر ایرانی و مقاومت جانانه او و نگاه صبورانه وی و مدیر ارشدش در مدیریت ارشد رنو نیسان باعث شد وی همه سختی های راه را به جان بخرد و همواره حتی با کمترین میزان تولید در صحنه باقی بماند .
    یکی از مهمترین و کلیدی ترین تصمیمات وی انتخاب نگین خودرو به عنوان بازوی وارداتی محصولات رنو در ایران بود. تصمیمی که قبل از ورود رسمی وی به ایران  گرفته شد ولی بعدها عنوان کرد در کمیته سه نفره تصمیم برای انتخاب نماینده رنو حضور داشته است و همواره در برابر فشار رسانه ها برای این انتخاب مقاومت نشان می داد تا آنجا که در مصاحبه های مطبوعاتی با رسانه های ایرانی مدافع انتخاب این برند برای نمایندگی محصولات وارداتی رنو در ایران بود و در نهایت محصولاتی که به دلایل مختلف در سبد تولید مشترک با شرکای تولیدی رنو در ایران قرار نمی گرفتند قرار شد از سوی نگین خودرو در ایران عرضه شود .
    نگین خودرو با سر و صدای رسانه ای حرفه ای وارد بازار شد اما به سرعت خبرهای ضد و نقیضی از این شرکت در افکار عمومی شنیده شد. خبرهایی که جنسش عدم تعهد به مشتریان این برند جویای نام فرانسوی در ایران بود.
    تلاطم پیوسته رنو در ایران خودرو و سایپا حالا در نگین خودرو هم شکل گرفته بود و نارضایتی عدم تحویل به موقع و ایفای حقوق مشتریان در هر سه شریک تجاری رنو وجود داشت.
    تحریم ها و مشکلات مالی خودروسازان  و نیز بسته شدن راه های انتقال پول رنو باعث شد تنها شریک وفادار صنعت خودرو ایران دچار بحران های بزرگی شود.
    آغاز راهی نو برای نگین خودرو
    این روایت ها همچنان در دو شریک تولیدی رنو در ایران ادامه دارد اما در نگین خودرو انقلابی رخ داده است که پیمان کارگر و همه یارانش در رنوپارس دچار حیرت شده اند. در هفته های نخست باورشان این بود که اتفاقی زود گذر باعث این رشد حیرت آور فروش و تحول در نگین خودرو شده است و کوتاه مدت خواهد بود. اما تداوم هفته به هفته این روند از هفته پایانی اسفند تا کنون باعث شده جلسات کاری رنوپارسی ها با نگین خودرویی ها روز به روز بیشتر شود.
    واقعا اگر رکود بی مثال اقتصاد ایران در ماه های اخیر نبود رشد خیره کننده نگین خودرو با دوام و ثبات بیشتری ادامه پیدا می کرد.
    واقعا چه چیزی باعث این تغییر شده است. خانواده حدادزاده به عنوان یکی از ستون های واردات خودرو در ایران بعد از تجربه های متفاوت و گاه بسیار سخت به این نتیجه رسیدند که باید اصلاحات اساسی در نحوه اداره شرکت های گروه بوجود آورند. استفاده از نفرات شاخص و با تجربه صنعت خودرو ایران زمینه ساز این تحولات در یک سال و نیم گذشته در ایرتویا و ماه های اخیر در شرکت نگین خودرو بوده است. جدا کردن مالکیت از مدیریت و اعتماد به مسیر مدیریت جدید زمینه ساز این تحول اساسی است و تولد دوباره ایرتویا و سپس نگین خودرو نتیجه شروع این تحول ساختاری است. نگین خودرو که تشابه اسمی یک شرکت فعال در بازار خاکستری خودرو و سوء استفاده آن شرکت از عنوان نگین خودرو نماینده رسمی واردات خودروهای رنو در ایران این شرکت را در افکار عمومی بسیار بالا برد و درنهایت با کلاهبرداری آن شرکت آسیب های فراوانی متوجه نماینده رنو کرد، پایان غم انگیزی را برای این برند اروپایی متصور شد، اما  رویکرد جدید و تغییرات کلیدی در هیات مدیره و سپس بدنه میانی شرکت باعث شد لحظه به لحظه، بیمار رو به احتضار به سمت بهبودی پیش رود و امروز بازوی وارداتی رنو می رود که به عنوان یکی از مهمترین بازیگران حوزه واردات خودرو نقش اساسی در پاسخگویی به نیازهای بازار خودرو ایران ایفا کند.
    بازگشت اعتماد و نیز احیای تمامی زیر ساخت های لازم برای حضور قدرتمند در بازار کار ساده ای نیست اما مقدمات با سرعت مطلوبی در حال فراهم شدن است و منابع انسانی با تجربه ای برای این مسیر سخت جذب نکین خودرو شده اند.
    نگین خودرو در آینده نه چندان دوری حرف های زیادی برای گفتن در بازار ایران خواهد داشت که برای هر علاقمندی به خودرو شنیدنی است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو