فونیکسریمکسبهتام

ارتقای ایمنی سفرهای جاده‌ای راهکار کاهش تصادفات در آذربایجان غربی

عصر خودرو : ارتقای ایمنی سفرهای جاده‌ای در آذربایجان غربی مهم‌ترین اولویت کاری اداره حمل و نقل و پایانه های این استان به شمار می‌رود که در گزارش پیش رو به تفصیل به این موضوع پرداخته شده است.

ارتقای ایمنی سفرهای جاده‌ای راهکار کاهش تصادفات در آذربایجان غربی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، ایمنی عبارتی که با پارادوکس بسیاری همراه است، به زبان آوردنش در کنار احساس اطمینانی که در انسان بوجود می‌آورد باری از ترس و اضطراب را نیز دارد، معنا و مفهوم اصلی ایمنی بویژه زمانیکه عزمی برای سفر جزم شود و باری برای قدم نهادن در مسیر پرپیچ و خم جاده‌ها بسته می‌شود و قرآن در چهارچوب درب‌ها برای رد شدن مسافر بالا می‌رود، احساس می‌شود.

    یکی از الزامات اصلی سفر با اطمینان خاطر بالا برای مترددین جاده‌ها، ایمنی و اعتماد به مولفه‌های فنی وسایل نقلیه جاده‌ای بوده که مراکز معاینه فنی مهم‌ترین ابزارهای حصول اطمینان در این زمینه است.

    هم اکنون 7 مرکز معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین در آذربایجان غربی مجوز فعالیت دارند که مسئولیت کنترل فنی وسایل نقلیه سنگین را عهده دار هستند، مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان غربی در این ارتباط اظهار داشت: از 7 مرکز معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین موجود در استان 6 مرکز در حال فعالیت هستند که کنترل‌های مستمر کار‌شناسان اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان از این مراکز انجام می‌گیرد.

    مجتبی رحمانی تست میزان صدا، لغزش جانبی چرخ‌ها، کیلومتر شمار، ترمز‌ها، توزین خودرو، باک غیر استاندارد را از جمله تست‌های مراکز معاینه فنی برای افزایش ایمنی سفرهای جاده‌ای عنوان کرد و گفت: عامل نقص فنی همیشه از سوی کار‌شناسان راهنمایی و رانندگی یکی از مولفه‌های مهم و تاثیر گذار در تصادفات جاده‌ای عنوان می‌شود و مراکز معاینه فنی و تلاش برای بهبود فعالیت آن‌ها راهی برای کاهش این عامل است.

    وی تصریح کرد: پراکندگی متوازن این اماکن خدماتی و ایمنی در شمال، جنوب و مرکز استان با هدف تسهیل در دسترسی رانندگان وسایل نقلیه سنگین فعال به این مراکز برای انجام تست فنی و افزایش ایمنی فنی خودرو در سفرهای جاده‌ای انجام شده است.

    رحمانی با بیان اینکه ارتقای ایمنی سفرهای جاده‌ای مهم‌ترین اولویت کاری این اداره کل به شمار می‌رود، اظهار کرد: در این ارتباط توجه به فعالیت صحیح و بدون خطای مراکز معاینه وسایل نقلیه سنگین از یک طرف و از سویی دیگر حساستر کردن مدیران فنی به کنترل با دقت این وسایل برای جلوگیری از بروز هرنوع سانحه‌ای بدلیل نقص فنی همواره در راس برنامه‌های این اداره کل قرار دارد.

    برخط سازی مراکز معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین

    رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان غربی هم با اشاره به برخط سازی فعالیت مراکز معاینه فنی استان یادآور شد: این اقدام با هدف کاهش هرنوع احتمال خطای ناشی از دخالت انسانی در روند کنترل وسایل نقلیه سنگین مراجعه کننده به مراکز معاینه وسایل نقلیه سنگین انجام شده است.

    فروغ فاریابی اظهار داشت: با برخط سازی مراکز معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین امکان انجام صوری تست‌ها تا حد زیادی از بین رفته است و کنترل‌ها ی اساسی بدون دخالت اپراتور انجام می‌شود.

    وی تصریح کرد: پیش‌تر نتایج تست‌های فنی وسایل نقلیه سنگین بعد از کنترل توسط دستگاه‌ها توسط اپراتور‌ها تایید و به صورت دستی در سیستم صدور برچسب ایمنی ثبت می‌شد اما با برخط سازی سیستم کنونی امکان ثبت اتوماتیک آن‌ها توسط دستگاه بدون دخالت دستی انسان فراهم شده است.

    رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان غربی با بیان اینکه سیستم کنونی امکان ارائه برچسب فنی بدون حضور وسیله نقلیه در مراکز معاینه فنی را از بین برده است، افزود: با راه اندازی این سیستم دوربین‌های پلاک خوان در مراکز معاینه فنی نصب شده است و تنها با حضور فیزیکی ناوگان در این مراکز امکان پذیرش و ثبت نام برای انجام تست‌ها و دریافت کارت و برچسب معاینه فنی وجود خواهد داشت.

    به‌کارگیری تیم‌های نظارتی محسوس و نامحسوس در جاده‌های آذربایجان غربی

    وی افزود: گذشته از نظارت‌های مستمری که از طریق دوربین‌های پلاک خوان برای کار‌شناسان اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در محل کار فراهم شده است، تیم‌های نظارتی این اداره کل بصورت محسوس و نامحسوس و نسبت به کنترل فعالیت‌ها اقدام می‌کنند.

    فاریابی با اشاره به عملکرد یکسال گذشته مراکز معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین آذربایجان غربی تصریح کرد: در این مدت افزون بر 31 هزار دستگاه انواع وسایل نقلیه به این مراکز مراجعه کردند که از این تعداد بیش از 27 هزار موفق به دریافت برچسب فنی و نزدیک به 4 هزار دستگاه از تست‌ها فنی این مراکز رد شدند.

    وی خواستار حساستر شدن صاحبان وسایل نقلیه برای انجام تست‌های فنی صحیح اظهار کرد: صاحبان این وسایل نقلیه باید از مراکز معاینه فنی احراز واقعی مشکلات فنی خودورهای خود را بخواهند و از سهل انگاری در این ارتباط خودداری کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو