فونیکسریمکسبهتام

گرگان شهری بی‎دفاع برای عابران درون‌شهری

عصرخودرو: قدم که در خیابان‎های گرگان می‎گذاری، گویا شدت سرعت خودروهای عبوری بیشتر و بیشتر می‎شود و تو ناگزیزی برای حفظ جانت هم که شده آنچنان بدوی که سالم به عرض دیگر خیابان برسی.

گرگان شهری بی‎دفاع برای عابران درون‌شهری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از فارس، این موضوع حکایت خیابان‎های شهر گرگان است و رانندگانی که سرعت را فدای دقت و احترام به دیگر شهروندان می‎کنند و البته از این دست رانندگان در این شهر زیبای شمالی کم هم نیستند.

    سالانه بسیاری از عابران در اثر بی‎توجهی رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی به ویژه سرعت بالا جان خود را از دست می‎دهند که البته بخشی از تقصیر هم متوجه شهروندانی است که در عبور از عرض خیابان‎های درون‎شهری دقت کافی ندارند.

    یک شهروند گرگانی با اشاره به بد رانندگی کردن برخی از رانندگان در شهر گرگان گفت: اکثر این رانندگان از قشر جوان هستند که خیابان‎ها را محلی برای جولان و خالی کردن هیجان‎های خود انتخاب کرده‎اند.

    محمد ناطقی یک شهروند گرگانی می‌گوید: سالانه هیجان‎های مفرط نه تنها جان این افراد بلکه بسیاری از شهروندان را مورد تهدید قرار می‎دهد؛ البته شرایط هر روز هم بدتر ‎می‎شود.

    وی با تأکید بر ناکافی بودن عوامل بازدارنده و تنبیهی برای افراد متخلف می‌افزاید: نمی‎توان گفت این جرایم مؤثر نیستند اما بهتر است شیوه‎های دیگر هم مورد توجه قرار گیرد و توام با اعمال بازدارنده کارهای فرهنگی انجام پذیرد.

    به گفته ناطقی، بهتر است افراد متخلف علاوه بر تنبیه به کلاس‎های آموزشی اعزام شوند و در صورت کسب امتیاز مناسب دوباره صلاحیت رانندگی به آنان اعطا شود.

    * نبود چراغ راهنمایی ویژه عابران پیاده

    یک شهروند دیگر گرگانی مشکل عابران در گرگان را نبود چراغ راهنمایی مختص آنان می‎داند، این فرهنگی 45 ساله بیان می‌کند: هنوز چراغ ویژه عابران پیاده در شهر گرگان وجود ندارد و همین موضوع هم برای رانندگان و هم عابران پیاده مشکل ایجاد کرده است.

    حسن‌علی احمدی ادامه می‌دهد: قوانین راهنمایی و رانندگی تنها ویژه رانندگان نیست، بلکه باید به مردمی که فاقد خودرو هستند نیز این قوانین از طرق مختلف از جمله رسانه‎ها آموزش داده شود.

    وی یادآور می‌شود: احترام به عابر پیاده باید در سرلوحه توجه رانندگان قرار گیرد، چنانچه این موضوع در تمامی ممالک متمدن و پیشرفته نیز به شکل جدی رعایت می‎شود اما در این شهر نه تنها این موضوع به ویژه احترام به عابر پیاده رعایت نمی‎شود بلکه رانندگان برای بی‎توجهی به این موضوع از هم پیشی می‎گیرند.

    احمدی اضافه کرد: اگر تصادفات بین شهری نیز بررسی شود، افراد اقرار می‎کنند که اگر چند لحظه تأمل می‎کردند و عجله بی‎جا به خرج نمی‎دادند، چه بسا آن حادثه ناگوار روی نمی‎داد.

    * افزایش تردد خودروهای تک سرنشین در خیابان‎های گرگان

    بر مبنای این گزارش، جدا از موضوع مشکل عابران درون شهری در گرگان، از دیگر مشکلاتی که در شهر گرگان به عنوان یک شهر توریستی و حداقل محل گذر اکثر زائران امام هشتم (ع) مورد توجه قرار نمی‎گیرد، افزایش ترافیک بین شهری است.

    در این شهر اکثر خودروها تک‎سرنشین هستند و به طور کلی فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی در این شهر وجود ندارد هر چند شاید بخشی از این نقص به دلیل نبود زیرساخت‎های مناسب شهری است.

    این که چرا گرگانی‎ها علاقه‎مند به حضور در شهر با ماشین شخصی هستند، شاید عوامل بسیاری داشته باشد، اما بدون شک بخشی از این موضوع فرهنگی است و بخش دیگر نیز ریشه در اقتصاد جامعه دارد.

    یک شهروند گرگانی با تأکید بر شرایط نامناسب ترافیکی خیابان‎های گرگان می‌گوید: این وضعیت هر روز بدتر از گذشته می‎شود و افزایش تردد خودروهای شخصی نیز به شکل ناهنجار آن کمک می‎کند.

    احمد مویدی اظهار می‌کند: این وضعیت مختص به زمان‎های خاصی نیست و تقریباً گرگان این وضعیت پر ماشین را، هر روزه تجربه می‎کند، البته صبح و ظهر جمعه آرام‎تر است.

    وی ادامه می‌دهد: اکثر تمرکز ترافیکی این شهر از میدان «سرخواجه» تا میدان «ولی‎عصر (عج)»، از خیابان ولیعصر (عج) تا جاده «ناهارخوران» و از میدان ولی عصر(عج) تا شهرداری و «چهار راه میدان» است.

    یکی شهروند دیگر گرگان نیز با تأکید بر پیش‎بینی راهکارهای مناسب برای حل معضل ترافیک در گرگان می‌افزاید: مشکل ترافیک شهری در گرگان، یک مشکل زیرساختی است و گزینه‎های زیادی هم برای حل آن پیش‎روی متولیان شهر نیست.

    محسن لطفی می‌گوید: با این اوضاع بهترین راه ‎حل فرهنگی است تا بتوان مانع از تردد غیرضروری به ویژه حضور تک‎سرنشینان در خیابان‎های شهر شد.

    * عابران تأثیرگذار در سنگین‎تر شدن ترافیک شهری

    وی ادامه می‌دهد: البته عابران هم با استفاده نکردن از پل‎های شهری در فرآیند ترافیک تأثیر‎گذار هستند و نبود چراغ‎های راهنمایی مخصوص عابران نیز مزید بر علت است.

    یک شهروند دیگر گرگانی نیز با اشاره به افزایش تمرکز جمعیتی در گرگان می‌گوید: مکان‌یابی نامناسب مراکز ترافیک‌زا نظیر مراکز درمانی و تجاری، ادارات، بیمارستان‌ها و مدارس، فقدان قاطعیت برای برخورد با متخلفان و نبود مدیریت واحد ترافیک از عوامل ایجاد ترافیک در شهر گرگان محسوب می‎شوند.

    حسین لیوانی می‌افزاید: افزایش روزانه سفرهای غیرضروری درون‌شهری، فقدان ارائه و توسعه آموزش‌های شهروندی در حوزه ترافیک، نامناسب و ناکافی بودن ناوگان حمل و نقل عمومی، نبود طرح‎های محدویت‎زا و یا ناکارآمدی طرح‎های محدودیت‎زای موجود و نبود نگاه علمی به موضوع ترافیک از جمله چالش‌های اصلی ترافیک در شهر گرگان هستند.

    بر اساس این گزارش، عابران در گرگان به واسطه بی‎توجهی برخی از رانندگان از امنیت کافی برخوردار نیستند و به نظر می‎رسد حل مشکل عابران در این شهر متراکم جدا از روان‎سازی ترافیک روزانه می‎تواند نصب چراغ‎های ویژه عابران پیاده باشد تا این بخش از مشکل آنان در گرگان برطرف شود، در عین حال دستگاه انتظامی و مدیریت خدمات شهری نیز ترویج مباحث موثر فرهنگ ترافیکی را در اولویت برنامه‎های خود قرار دهند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو