فونیکسریمکسبهتام

خاموشی پله های برقی مترو تهران صدای مسافران را در آورد

عصر خودرو : در حالیکه روز به روز شاهد پیشرفت و توسعه خطوط مترو در کلانشهرتهران هستیم نبود امکانات جانبی و خاموش بودن پله برقی برخی از ایستگاه های این قطار شهری صدای مسافران را درآورده و به دغدغه و مشکلی اساسی برای سالخوردگان و افراد میان سال و دیگر مسافران شده است.

خاموشی پله های برقی مترو تهران صدای مسافران را در آورد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، حدود یک هفته پیش بود رسانه ها اعلام کردند که ایستگاه مترو فاطمی با نام شهدای رسانه واقع در خط سه با حضور مسوولان شهری و جمعی از اعضای شورای شهر تهران افتتاح می شود.

    این خبر برای مردم به ویژه اهالی حوزه فاطمی، ولیعصر(عج) و محله های یوسف آباد، ابتدای مطهری و شهید بهشتی خوشحال کننده بود زیرا به نوعی از دست ترافیک سنگین، دود و آلودگی هوا و... مشکلات تردد به سایر نقاط پایتخت از این منطقه خلاصی پیدا می کردند.

    لحظه انتظار بسر رسید و این ایستگاه به رغم تبلیغات بسیار گسترده دوشنبه هفته گذشته(27اردیبهشت ماه 94) افتتاح و به بهره برداری رسید.

    *خاموشی پله برقی صدای مسافران را درآورد

    چند صباحی پس از این افتتاح خوشحالی مردم و مسافران این خط حالت عکس گرفت بطوریکه خاموش بودن پله برقی های ایستگاه میدان شهدای رسانه(میدان فاطمی) باعث نارضایتی مردم به لحاظ مجبور به طی کردن بیش از یکصد پله تا محل سوار شدن به قطار شده و آنها خواستار پیگیری این موضوع هستند.

    شماری از مسافران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن قدردانی از زحمات دست اندرکاران و مسوولان شهری بابت راه اندازی مترو، خاموش بودن پله برقی ایستگاه فوق در ساعات پیک مسافر(صبح و عصر) را مشکلی بزرگ عنوان کرده و خواستار رسیدگی به این معضل شدند.

    بنا به مشاهدات خبرنگار ایرنا که خود دو روزی است مسافر این خط است، پله برقی این ایستگاه از پایین به بالا امروز و روزگذشته(شنبه و یکشنبه دوم و سوم خرداد) بین ساعت 07:50 تا08:30خاموش بود و در بدو ورود قطار به این ایستگاه سیل عظیمی از جمعیت به ویژه افراد سالخورده و میان سال مقابل پله برقی ها صف طولانی کشیده و در کمال ناباوری با خاموشی این پله ها روبرو می شدند.

    بیشتر مسافران نبود فهرست ساعات ورود و خروج قطار به ایستگاه، طولانی بودن زمان حرکت قطارها (هر 15 دقیقه یک قطار)، ازدحام جمعیت درساعات پیک بعلت نبود قطار، عدم نصب تابلوی برقی نشانده حضور قطار در ایستگاههای قبل و بعد را نیز از دیگر گلایه های خود مطرح می کردند.

    علی اکبر روحنواز مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو) در پاسخ به خبرنگار ایرنا در ارتباط با چرایی خاموش بودن برخی پله های برقی ایستگاه شهدای رسانه گفت: پیش از این شهرداری تهران ایستگاه های آماده بهره برداری را افتتاح می کرد و سپس به تجهیز آن می پرداخت اما همانطور که شهردار تهران نیز اعلام کرد قرار بر این است که ایستگاه های جدید و آماده بهره برداری پس از تجهیز کامل به امکانات لازم از جمله پله های برقی افتتاح شوند.

    وی تصریح کرد: به همین دلیل و از آنجا که راه اندازی پله های برقی در روزهای اولیه نیاز به آزمایش دارد و پله های برقی ایستگاه شهدای رسانه واقع در تقاطع میدان فاطمی و خیابان ولیعصر نیز با سرعت نصب شده بودند، دوران آزمایش فعالیت خود را طی نکردند.

    روحنواز با بیان اینکه این پله های برقی از ظرفیت تحمل وزن بالایی برخوردارند و در داخل کشور تولید نمی شوند گفت: نگهداشت این پله ها از اهمیت بالایی برخوردار است و هم اکنون این پله ها در حال گذراندن دوران آزمایش خود هستند و به زودی فعالیت خود را از سر می گیرند.

    *ایستگاه های مترو نباید بدون پله برقی به بهره برداری برسند

    اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در مصاحبه ای درسال گذشته اعلام کرده بود: هر ایستگاهی که به بهره برداری می رسد باید تکمیل شده باشد و ایستگاه ها بدون پله برقی به بهره برداری نرسند

    شهردار تهران نیز در مراسم افتتاح بخش جنوبی خط سه مترو که به عنوان طولانی ترین خط مترو خاورمیانه لقب گرفته مشکل پله برقی و آسانسورهای ایستگاه مترو را یکی از دغدغه های به حق مردم دانست.

    محمدباقر قالیباف گفت: تلاش شد که پله برقی با تکیه بر تولید و صنعت داخلی پیش برود اما به دلایل مختلف و به این دلیل که تجربه ساخت پله برقی در مترو صنعتی و سنگین است و فن آوری خاص خود را می طلبد و تجربه ای در این زمینه وجود نداشت تصمیم به استفاده از پله برقی خارجی گرفته شد.

    در حالیکه بیشتر مسوولان شهری، اعضای شورای شهر و مترو همواره تاکید داشته و دارند که ایستگاه باید مجهیز به پله برقی شده و مورد استفاده قرار گیرد بنظرمی رسد خاموش بودن پله برقی آن هم در ساعات پیک استفاده مسافر نوعی کم کاری محسوب می شود که باید مسوولان شهری فکری به حال آن بکنند.

    به گزارش ایرنا این ایستگاه در میدان جهاد ، واقع در خیابان ولی عصر (عج) واقع شده و دهمین ایستگاه از خط سه مترو است که بهره برداری رسیده است.

    خط سه مترو با هدف اتصال جنوب غربی شهر تهران به شمال شرقی آن و کاهش بار ترافیک شهری در این مسیرها به بهره برداری خواهد رسید.

    این خط از نقاط مهمی مانند میدان راه آهن، میدان ولی عصر(عج)، تقاطع شهید بهشتی وغیره عبور می کند و با خطوط یک، 4، 6 و 7 مترو تقاطع دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط