فونیکسریمکسبهتام

اعتصاب در سومین کارخانه خودروسازی ترکیه

عصر خودرو : با گسترش ادامه اعتصاب کارگران در کارخانجات خودروسازی ترکیه، امروز چهارشنبه سومین کارخانه بزرگ خودروسازی ترکیه نیز مجبور به توقف خط تولید خود شد.

اعتصاب در سومین کارخانه خودروسازی ترکیه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، تولید در کارخانه خودروسازی فورد که با امتیاز فورد آمریکا در ترکیه فعالیت دارد، امروز تولید را متوقف کرد. پیشتر کارخانه های رنو – داچیا و توفاش – فیات نیز خط تولید خودرا متوقف کرده بودند.

    گفته می شود گسترش دامنه اعتصاب کارگران شاغل در بخش خودرو سازی و صنایع جبنی خودروسازی ترکیه موجب شده است که کارخانه فورد نتواند قطعات مورد نظر را برای تولید خودرو تامین کند و از این رو الزاما خط تولید را متوقف کرده است.

    کارخانه فورد تعطیلی کارخانه را موقتی اعلام کرده ولی در خصوص راه اندازی دوباره خط تولید اطلاعی نداده است.

    در اطلاعیه ای که از سوی اداره تنویر اذهان عمومی شرکت فورد در سازمان بورس استانبول منتشر شد، آمده است: ادامه اعتصاب کارگران در برخی از کارخانجات صنایع جنبی خودروسازی در شهر بورسا ( در غرب ترکیه )، کارخانجات فورد در مناطق گولجوک و ینی کوی ( در شمالغرب ترکیه ) با کمبود قطعات روبه رو شده است و لذا مدیریت تصمیم گرفته است از امروز تولید در این دو منطقه را متوقف سازد. اطلاعیه می افزاید با بروز وقفه در تولید، هدف تولید سالجاری نیز الزاما تعدیل خواهد شد.

    همزمان با صدور این اطلاعیه، ارزش سهام کارخانجات فورد متعلق به بزرگترین گروه صنعتی و تجاری و خدماتی ترکیه «قوچ» در بورس استانبول، دو درصد افت کرد.

    اعتصاب کارگران دو کارخانه خودروسازی در ترکیه را تعطیل کرد

    بیش از 10 هزار تن از کارگران شاغل در صنعت خودروسازی ترکیه در شهر بورسا که به عنوان مرکز صنعت خودروسازی این کشور اشتهار دارد، نزدیک به یک هفته است دست به اعتصاب زده اند.

    اعتصاب هفته گذشته ابتدا در کارخانه رنو - داچیا که با امتیاز فرانسه در شهر بورسا در غرب ترکیه فعالیت دارد، شروع شد و با پیوستن کارگران کارخانه توفاش – فیات که با امتیاز فیات ایتالیا فعالیت دارد، گسترش یافته است.

    کارگران در واکنش به تبعض اتحادیه کارگران شاغل در صنعت خودروسازی ترکیه در انعقاد قرارداد دسته جمعی با کارگران، خواستار از دور خارج شدن سندیکا و مذاکره مستقیم کارفرما با نمایندگان کارخانه شده و 10 هزار کارگر در اعتراض به مدیریت سندیکا، از عضویت سندیکای موسوم به «متال ایش» استعفا داده اند.

    اعتراض کارگران درپی انعقاد قرارداد دسته جمعی سندیکای متال ایش با کارخانجات «بوش» که با سرمایه گذاری آلمان در این شهر فعالیت دارند، شروع شده است. آنها می گویند که سندیکا تلاشی را که برای انعقاد قرارداد دسته جمعی با شرکت بوش داشته در مورد قرارداد دسته جمعی با کارخانجات رنو و توفاش نداشته و اکنون حقوق و مزایای آنها کمتر از مشاغل مشابهی است که کارگران در بوش دریافت می کنند.

    این اولین باری است که کارگران شاغل در صنعت خودروسازی ترکیه این چنین اعلام همبستگی کرده و بطور دسته جمعی دست از کار می کشند.

    در حالیکه هزاران کارگر در مقابل ساختمان این دو کارخانه به اعتصاب نشسته خود ادامه می دهند، کارگران از سایر کارخانجات خودروسازی در این استان برای اعلام همبستگی با آنان به محل اعتصاب آمده و نیازهای غذایی آنها را تامین می کنند.

    اعتصاب کارگران در بزرگترین کارخانجات خودروسازی ترکیه در شرایطی که در سال جاری میلادی پس از یک وقفه یک ساله، رشد تولید قابل توجهی داشته اند، دست اندرکاران اقتصاد این کشور را نگران کرده است، اما هنوز واکنشی از دولت آنکارا که سخت سرگرم برگزاری انتخابات عمومی سرنوشت ساز 17 خرداد ماه است، دیده نمی شود.

    این دو کارخانه بطور سه شیفته کار می کنند و تولید هر شیفت در هر یک از این کارخانجات بین 400 تا 500 دستگاه خودرو است .

    در این میان خبرگزاری آناتولی گزارش داد که منیر کارال اوغلو استاندار بورسا خواهان پادرمیانی بین کارگران و مدیریت کارخانه های خصوصی توفاش و رنو شده است.

    گزارش شده که چند نفر از نمایندگان کارگران نیز با استاندار در این زمینه ملاقاتی داشته اند. استاندار قول داده که از اخراج کارگران جلوگیری کرده و اختلاف ها را حل کند.

    بر اساس آخرین داده های اقتصادی در ترکیه، رشد بخش صنعت خودرسازی این کشور در چهار ماه نخست سالجاری میلادی نسبت به دوره مشابه سال گذشته 28 درصد افزایش یافته و به 455 هزار دستگاه رسید. این افزایش فقط در تولید خودرو سواری 15 درصد است.

    صنعت خودروسازی ترکیه، در واقع نقش لوکوموتیو در صادرات این کشور را دارد و بروز وقفه ای در تولید، می تواند تاثیر تعیین کننده ای در رشد کلی صادرات ترکیه داشته باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو