فونیکسریمکسبهتام

تداوم بی‌رونقی در بازار خودرو

عصرخودرو: بازار خودرو ایران در شرایطی همچنان با رکود مواجه است که خبر می‌رسد افت و خیز قیمتی محدودی طی هفته جاری رخ داده است.

تداوم بی‌رونقی در بازار خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، آن طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، خرید و فروش خودروهای داخلی همچنان در رکود به سر می‌برد و مشتریان تمایل چندانی به خرید از خود نشان نمی‌دهند. در این شرایط، قیمت برخی خودروهای داخلی طی هفته جاری تغییر کرد که در این بین می‌توان به پراید اشاره کرد. نمایشگاهداران خودرو پایتخت، همچنان عواملی مانند کاهش قدرت خرید، افزایش قیمت خودروها و همچنین انتظاری که مشتریان برای کاهش قیمت‌ها دارند را سبب رکود خرید و فروش خودرو می‌دانند. در این شرایط البته وام 15 میلیونی خودرو که چندی پیش به تصویب شورای پول و اعتبار رسید، می‌تواند تا حدی سبب تحرک بازار شود، هرچند شیوه‌نامه این وام هنوز ابلاغ نشده و مشخص نیست از چه زمانی پرداخت آن آغاز خواهد شد.

    افت قیمت پژو پارس

    اما به بازار خودرو برویم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی چه افت و خیزی را در هفته جاری تجربه کرده است.

    آن طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 37 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر در هفته جاری حکایت می‌کند. همچنین، پژو 206 صندوقدار در مدل V8 نیز که کاهش قیمت خاصی را تجربه نکرده، هم‌اکنون قیمتی برابر با 37 میلیون و 500 هزار تومان دارد. دیگر مدل پژو 206 یعنی تیب 2، در حال حاضر 33 میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارد که این موضوع نشان می‌دهد خودرو موردنظر نیز تغییر قیمت خاصی را در هفته جاری تجربه نکرده است. از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد که این محصول پر تیراژ ایران‌خودرو در هفته جاری کاهش قیمتی نداشته و هم‌اکنون با همان قیمت قبلی خود یعنی 30 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رود. تثبیت قیمت این خودروها در حالی است که پژو پارس در مدل سال خود کاهشی نیم میلیون تومانی را طی هفته جاری تجربه کرده است؛ به‌نحوی‌که این خودرو در حال حاضر قیمتی برابر با 37 میلیون تومان دارد. فعالان بازار در مورد رانا نیز عنوان می‌کنند که این خودرو هم‌اکنون 32 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین سمند EF7 بدون تغییر قیمت خاصی نسبت به هفته گذشته، در حال حاضر 31 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر اما از بازار دنا نیز خبر می‌رسد که این خودرو هم‌اکنون 47 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. دنا جزو خودروهای به اصطلاح نوبرانه بازار به‌شمار می‌رود و پیش‌تر قیمتی بیش از 52 میلیون تومان داشت، اما هرچه پیش رفت، از قیمت آن کاسته شد. هر چند ایران‌خودرویی‌ها اعلام کرده بودند دنا را دیگر برای بازار داخل تولید نکرده و آن را روانه بازارهای صادراتی می‌کنند، اما طبق جدیدترین اظهارنظر آنها، دنا باز هم برای مشتریان داخلی تولید خواهد شد.

    از دنا که بگذریم، تیبای سایپا نیز این هفته را بدون تغییر قیمت خاصی به انتها رساند. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، این خودرو هم‌اکنون با همان قیمت قبلی خود یعنی 24 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد.

    پراید ارزان شد و گران

    اما سری هم به بازار پراید بزنیم، خودرویی که طی هفته جاری با افت‌وخیز قیمت روبه‌رو شده است. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، پراید در مدل 131 خود در حال حاضر 20 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و این نشان می‌دهد پراید موردنظر افت قیمت 200 هزار تومانی را طی هفته جاری تجربه کرده است. با این حال پراید 111 (پراید‌هاچ بک) این هفته مشمول افزایش قیمت شده است، به‌نحوی‌که در حال حاضر 22 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این قیمت نشان می‌دهد که پراید‌هاچ بک جهشی 500 هزار تومانی را در هفته جاری تجربه کرده و قیمت 22 میلیون تومانی آن نیز یک رکورد برای این خودرو به‌شمار می‌رود، اما نگاهی نیز به بازار تندر-90، بزنیم، خودرویی که تغییر قیمت خاصی را طی هفته جاری تجربه نکرده و روزهای با ثباتی را پشت‌سر گذاشته است. به روایت فعالان بازار، تندر-90 در مدل E2 خود قیمتی برابر با 45 میلیون و 500 هزار تومان دارد و این یعنی دچار نوسان قیمتی در هفته جاری نشده است. فعالان بازار در مورد پارس‌تندر نیز تاکید می‌کنند که این خودرو در حال حاضر با همان قیمت چند هفته اخیر خود؛ یعنی 44 میلیون و 500 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت دارد. نمایشگاهداران خودرو پایتخت در مورد تندر-90 اتومات نیز عنوان می‌کنند که این محصول در حال حاضر 54 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد.

    تندر-90 خودرویی است که هنوز هم فاصله فاحشی میان قیمت کارخانه و بازار آن به چشم می‌آید و این موضوع از تیراژ اندک تندر سرچشمه می‌گیرد. بنابر اخبار رسیده، تولید تندر-90 در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو، هم‌اکنون روندی لاک‌پشت‌وار دارد، هرچند گفته می‌شود که رنو قصد دارد روند تولید این محصول را سرعت بخشیده و به تدریج بالا ببرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو