فونیکسریمکسبهتام

آیا قیمت و کیفیت خودروهای ایرانی باهم تناسب دارند؟

عصر خودرو : یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است: درست است که قیمت خودروی ایرانی نسبت به متوسط بین‌المللی پایین است و اما این خودروها به واسطه ارزانی کیفیت پایینی دارند.

آیا قیمت و کیفیت خودروهای ایرانی باهم تناسب دارند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، کیفیت از جمله ملاک‌های اصلی است که اکثر مردم برای خرید خودروی شخصی خود به آن توجه ویژه‌ای دارند. ولی گاه برای خرید خودرو مورد نظر خود سرمایه کافی ندارند و نمی‌توانند برای داشتن خودرو با کیفیت دلخواه خود هزینه کنند. برخی از آنها نیز، برای خرید خودروهای خود مبالغ بالایی، پرداخت می‌کنند. اما با این حال از کیفیت خودروهای خود ناراضی هستند و وسیله آنها از کیفیتی که مدنظر آنهاست، برخوردار نیست. این افراد بر این عقیده اند که قیمت خودروهای داخلی در مقایسه با خودروهای خارجی گران است.

    البته در این میان افرادی هستند که در قبال وجهی که پرداخت کرده‌اند، کیفیت خودرو خود را مناسب می‌دانند و از همان خودروهای داخلی بهره می‌ببرند. برخی مسوولان نیز، از خودروهای داخلی اعلام نارضایتی داشته‌اند و با انتقاد از این مساله این طور بیان کرده‌اند که خودروهای ایرانی هنوز به کیفیت مناسبی نرسیده‌اند و با توجه به نارضایتی برخی مصرف‌کنندگان، همچنان خودروسازان نتوانسته‌اند مشتریان خود را راضی نگه دارند.در حال حاضر طبق آخرین ارزشیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که برای بعضی خودروها گزارش شده است، سوزوکی گراند ویتارا در رنج قیمتی خودروهای بالای 100 میلیون تومان، کیا سراتو در محدوده قیمت خودروهای 75 تا 100 میلیون تومان، آسا محصول بهمن‌موتور در میان خودروهایی با قیمت بین 50 تا 75 میلیون تومان، پارس‌تندر محصول پارس‌خودرو در بین خودروهای با قیمت 25 تا 50 میلیون تومان و تیبا محصول سایپا کاشان در میان خودروهای با رنج کمتر از 25 میلیون تومان از خودروهایی هستند که کمترین نمره منفی را به خود اختصاص داده‌اند و از باکیفیت‌ترین‌ها در ایران محسوب می‌شوند.

    اما با توجه به قدرت مالی مردم، گویا پراید خودرویی است که اکثر افراد جامعه از آن بهره می‌برند و به گفته برخی از مصرف‌کنندگان آنها تنها به دلیل نداشتن توانایی مالی برای خرید خودروی بهتر و از سر اجبار از آن استفاده می‌کنند و از آن راضی نیستند. در صورتی‌که برخی دیگر به دلیل در دسترس بودن و به نسبت ارزان بودن قطعات آن در بازار و هزینه‌های پایین جهت تعمیر و موارد دیگر نسبت به خودروهای دیگر از آن راضی هستند و آن را وسیله مناسبی می‌دانند.

    با این وجود که اکثر افراد از قیمت‌های خودروهای موجود می‌نالند و آنها را متناسب با کیفیت‌شان نمی‌دانند و حتی برخی دیگر نیز، به استفاده از خودروهای چینی رو آورده‌اند و آنها را مجهز و باکیفیت‌تر از خودروهای داخلی می‌دانند، گویا خودروسازان به جای آنکه برای افزایش کیفیت محصولات خود تلاش کنند، همچنان به دنبال افزایش قیمت برای محصولات خود در این بازار راکد هستند.

    در این خصوص فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با اقتصادنیوز به کیفیت پایین و ضعیف خودروهای ایرانی اشاره کرد و بیان کرد: این مساله‌ای است که باید حل شود.

    او گفت: در کل بزرگترین اشتباه استراتژیکی که خودروسازان می‌توانند انجام دهند افزایش قیمت خودروها خواهد بود. زیرا با این کار فروش محصولات خود را با مشکل رو به رو می‌کنند.

    اما در عین حال، او از متناسب بودن قیمت خودروها در برابر کیفیتی که از آن برخوردانند صحبت کرد و گفت:درست است که قیمت خودروهای ایرانی  نسبت به متوسط بین‌المللی قیمت پایینی است اما  این خودروها به واسطه اینکه خیلی ارزان هستند، کیفیت پایینی دارند.

    زاوه درخصوص انتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت از کیفیتی خودروهای داخلی  اظهار کرد:  بدیهی است خودروسازان باید برای بالا بردن کیفیت خودروهای داخلی تلاش کنند ولی افزایش کیفیت، افزایش هزینه به دنبال دارد. همچنین، بعضی محصولاتی که در حال حاضر تولید می‌شوند، کیفیت‌شان قابل ارتقا نیست و باید طراحی آن عوض شود. برای مثال نمی‌توان خودرویی مانند پراید را با کیفیتی بالاتر از پراید حاضر تولید کرد، چون طراحی آن یک طراحی قدیمی و از کارافتاده‌ای است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو