فونیکسریمکسبهتام

«بی.آر.تی» همدان در انتظار نتیجه شورای ترافیک

عصر خودرو: «بی.آر.تی» بهترین گزینه موجود کاهش ترافیک شهری در همدان است، در حالی که همدان با کم‌عرض بودن خیابان‌ها مواجه است و فقط می‌تواند این ناوگان را در کمربندی‌ها اجرا کند.

«بی.آر.تی» همدان در انتظار نتیجه شورای ترافیک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، پس از افزایش جمعیت در همدان و بالا رفتن استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، دیگر تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها جوابگوی حمل و نقل سفرهای درون‌شهری نیستند.

    از این رو باید به فکر یک ناوگان جدید حمل و نقل باشیم که شهروندان به راحتی در مسیرهای مدنظر خود تردد داشته باشند.

    در این میان مسئولان باید همه جوانب را برای کمتر کردن زمان سفر در شرایط ایده‌آل بسنجند تا به نتیجه مطلوبی برسند.

    با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ورود به این عرصه چندین گزینه برای انجام این کار وجود دارد که می‌توان به مترو، منوریل و بی.آر.تی اشاره کرد.

    حال اینکه کدام یک به صرفه‌تر است و بازدهی بیشتری نسبت به شرایط شهر دارد را کارشناسان و مشاوران مسئولان می‌توانند مشخص کنند.

    با افزایش جمعیت در شهرها، افزایش آلاینده‌ها و ترافیک وسایل حمل‌ و‌ نقل عمومی، گزینه‌ای برای کاهش ترافیک به شدت مورد نیاز است.

    از این رو با توجه به تحقیقات انجام شده و شرایط و امکانات موجود در این شهر مسئولان شهری پس از مشورت با کارشناسان و مشاوران خود به نتیجه رسیده‎اند که همدان تا بیش از 10 سال آینده نیاز به مترو ندارد.

    از طرفی شرایط ایجاد مترو نیز فراهم نیست و بهترین گزینه موجود ورود «بی.آر.تی» به ناوگان حمل و نقل شهری است.این در حالی است که همدان با کم‌عرض بودن خیابان‌ها مواجه است و فقط می‌تواند ناوگان حمل و نقل شهری «بی.آر.تی» را فقط در کمربندی‌ها اجرا کند.

    محمد رضایی، یکی از شهروندان همدان، که روزانه برای رسیدن به محل کار خود مجبور است از شهرک مدنی تا میدان بیمه را چند کورس ماشین سوار شود، می‌گوید: بارها شده ساعت‌ها منتظر تاکسی بودم و بعد از سوار شدن به تاکسی نیز در مسیر خیابان شهدا نزدیک به یک ساعت در ترافیک شهری مانده‌ام.

    سمانه عباسی دیگر شهروند همدانی می‌گوید: با توجه به وجود ساختار اصیل و بناهای تاریخی موجود در 6 خیابان منتهی به میدان امام (ره) مسئولان باید در راستای تحقق پیاده‌راه شدن این 6 خیابان اقدامات جدی کنند.

    عباسی در ادامه افزود: مقصد بسیاری از مردم همدان، میدان امام (ره) است به همین دلیل حتی‌الامکان خواستار راه‌اندازی سیستم «بی.آر.تی» تا اولین کمربندی همدان هستیم تا بتوان تا حد امکان از سیستم حمل و نقل استفاده کرده و مابقی راه تا میدان امام(ره) را از پیاده‌راه استفاده کنیم.

    وی یکی از نقاط ضعف پیاده‌راه شدن و ورود «بی.آر.تی» را نبود تاکسی‌های خطی در مسیر کمربندی‌های شهر دانست و از مسئولان خواست قبل از اجرای طرح، به این امر نیز توجه داشته باشند.

    حال اگر خطوط «بی.آر.تی» راه‌اندازی شود دیگر برای رسیدن به مقاصدی که در آن طرف شهر هستند نیاز به ورود به مرکز شهر نیست.

    همین عدم ورود به مرکز شهر باعث کاهش ترافیک از خیابان‌های اطراف میدان امام(ره) و کاهش زمان جابه‌جایی مسافرین در کمربندی‌های مختلف می‌شود.

    از طرف دیگر نیز کاهش آلودگی هوا و و صرفه‌جویی در مصرف سوخت را نیز شاهد خواهیم بود.

    فائزه مدنی که یک دانش‌آموز است ابراز می‎کند: در چند سال اخیر همیشه به خاطر دیر رسیدن به مدرسه نمره انضباطم کم می‌شود و در راه برگشت به منزل نیز عصرها همیشه با تاریکی هوا شلوغی عصرگاهی همدان مواجه می‌شوم.

    شاید تا قبل از شنیدن نظر این دانش‌آموز انتظار، توجهی به تأثیر ترافیک بر روی نمره انضباط دانش‌آموزان نکرده بودم.

    رضا ملکی نیز که خودروی شخصی دارد دلیل استفاده از خودروی شخصی را ترافیک درون‌شهری می‌داند و اظهار می‌کند: پس از افزایش ترافیک شهری زودتر از منزل خارج می‌شوم و ترجیح می‌دهم از کمربندی‌ها که ده‌ها کیلومتر مسافت دارد، استفاده کنم ولی به موقع برسم و از شلوغی شهر به دور باشم.از این رو با معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان نیز به گفت‌وگو نشستیم.

    عباس صوفی با تایید سخنان شهروندان گفت: باید تلاش کنیم تا تمام مشکلات حمل و نقل شهری حل شود تا شهروندان عزیز در آسایش کامل به سفر ای شهری خود بپردازند.

    وی در ادامه از اجرای طرح «بی.آر.تی» در همدان خبر داد و اظهار داشت: با اجرای طرح «بی.آر.تی»، خیابان‌های بوعلی و اکباتان نیز پیاده‌راه می‌شوند.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان خاطرنشان کرد: اجرای طرح «بی.آر.تی» منوط به پیاده‌راه شدن خیابان‌های بوعلی و اکباتان است.

    وی بیان داشت: بعد از ابلاغ مصوبه شورای عالی ترافیک و حمل و نقل کشور منوط به اجرای طرح «بی.آر.تی» در همدان، مشاوران مطالعات میدانی طرح «بی‌.آر‌.تی» را انجام دادند و به اتمام رساندند.

    صوفی با تاکید بر به اینکه اواخر سال گذشته طرح «بی.آر.تی» را به شورای ترافیک استان ارائه کردیم، افزود: شورای ترافیک استان این پروژه را به کمیته فنی ارجاع داده، چراکه از حساسیت بالایی برخوردار بود.

    وی با بیان اینکه کمیته فنی در جلسات قبلی خود را با محوریت این موضوع پیش برده است افزود: توضیحات کامل طرح «بی.آر.تی» از طریق مشاوران در جلسات کمیته فنی ارائه شده است.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان اضافه کرد: به محض دریافت نتیجه از کمیته فنی و ارسال آن به شورای ترافیک این طرح را اجرایی خواهیم کرد.

    وی گفت: طرح «بی.آر.تی » به منظور طراحی سیستم حمل و نقل شهری و در راستای ایجاد انضباط مهندسی ترافیک در شهر انجام خواهد شد.

    صوفی با بیان اینکه سعی شده ایستگاه‌ها کاملاً مطابق با استاندارد باشند، افزود: مقدمات انجام طرح «بی.آر.تی» ورود کارت بلیط الکترونیکی به ناوگان اتوبوسرانی است که هم اکنون در حال اجراست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم