فونیکسریمکسبهتام

مردم با بازار خودرو قهر کرده اند

مجلس ثبات قیمت خودرو را پیگیری می کند

عصرخودرو: معمای قیمت خودرو همچنان ادامه دارد.خودروسازان از افزایش قیمت خودرو صحبت می کنند و اعضا شورای رقابت از ثابت ماندن قیمت ها می گویند.خودروسازان نرخ تورم بخشی و افزایش هزینه ها را دلیل بر گران کردن خودرو می دانند و شورای رقابت کاهش نرخ تورم به میزان ۱۴ درصد را عامل مخالفت با رشد قیمت اعلام کرده است.در این میان مردم هم با بازار خودرو قهر کردند و معتقدند که خودروسازان در جهت حمایت از مصرف کنندگان هیچ کاری انجام نمی دهند.

مجلس ثبات قیمت خودرو را پیگیری می کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از خانه ملت،  بازار خودرو وارد رکودی شده که پیش از این تجربه نکرده بود.حال در شرایطی که خودروسازان برای کیفیت و تنوع خودروهای  خود هیچ کاری نکردند مرتب درخواست افزایش قیمت می دهند.

    قیمت خودروهای داخلی گرانتر از وارداتی

    عیسی امامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر مجلس در شورای رقابت درباره درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو به خبرنگار ما گفت:نرخ تورم به حدود 14 درصد نزدیک شده است و قیمت اغلب کالاها ثابت مانده است لذا خودرواز سایر بخش ها و  صنایع جدا نیست که بتواند قیمت های خود را افزایش دهد.

    وی با بیان اینکه هنوز نرخ تورم بخشی از سوی بانک مرکزی اعلام نشده است افزود:نرخ تورم بخشی تغییر محسوسی نداشته است و حتی این احتمال وجود دارد که با توجه به نرخ تورم حدود 14 درصد نرخ تورم بخشی هم کاهش یافته باشد.از اینرو خودروسازان خوش بین به افزایش قیمت ها نباشند.

    وی تاکید کرد:خودروسازان در خواست افزایش قیمت محصولات خود را با توجه به تورم بخشی ارایه کردند اما ما به شدت با هر گونه رشد قیمت مخالف هستیم.اگر قیمت ها تغییری پیدا کند رکود بازار خودرو بیشتر خواهد شد چرا که مردم دیگر توان خرید خودرو ندارند.اگر چنین امری رعایت نشود قیمت خودروهای داخلی از وارداتی گرانتر خواهد شد .

    عضو ناظر مجلس در شورای رقابت  اذعان داشت :تولید کنندگان نیاز به حمایت دارند امااین موضوع نباید به شکلی باشد که تولیدکنندگان تنبل شوند.در مقطعی دولت از خودروسازان به شدت دفاع کرد و همین امر باعث درجا زدن آنها شد.خودروسازان همواره منتظر حمایت دولت هستند و برای افزایش بهره وری خود اقدامی انجام ندادند.

    وی درباره تاثیر وام خودرو که به 15 میلیون تومان رسیده است گفت:با افزایش وام خودرو قدرت خرید مردم افزایش پیدا می کندو این فرصت خوبی است که خودروسازان با صف خرید ایجاد شده نسبت به افزایش تولیدات کیفی خود برنامه ریزی کنند.

    امامی تصریح کرد: زماینکه تولید خودرو افزایش پیدا کند راندمان تولید هم رشد خواهد کرد و این امر می تواند از رکود حاکم بر بازار بکاهد .متاسفانه به علت کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت خودرو بازار این بخش با رکود بی سابقه ای روبرو شده است لذا احتمال دارد که وام خودرو بتواند به کمک این بخش بیاید.اما این زمانی رخ خواهد داد که خودروسازان هم فعالیت خود را بیشتر کنند.

    وی با بیان اینکه 10 هزار میلیارد تومان برای حمایت از تولید در بودجه سال جاری لحاظ شده است گفت:با تعیین میزان یارانه بخش صنعت ،‌تولید کنندگان خودرو نیز می توانند منتفع شوند. از اینرو به جای آنکه خودروسازان برای پوشش هزینه های خود قیمت خودرو را افزایش دهند بهتر است صبر کنند تا از حمایت های مالی دولت برخوردار شوند.

    امامی تاکید کرد: روند  فعالیت دولت این است  که برای خروج ازرکود پول  به بخش های تولیدی  پمپا‍‍ژ کندیعنی نقدینگی را به سمت واحدهای تولیدی بفرستد و  قیمت تمام شده پول را  کاهش می دهد. در حقیقت پولی که دیروز 28 درصد تا 30 درصد بود دولت دربخش مشارکت ها به 24 درصد تنزل می دهد و در حمایت از تولید اگر عقودمبادله ای باشد تا 20 درصد است این رقم را کاهش می دهد. با چنین اتفاقی  به یکباره  7 تا 10 درصد قیمت پول پایینمی آید.

    وی افزود:وقتی قیمت تمام شده پول پایین بیاید  قطعا قیمت تمام شده تولید هم کاهش خواهد یافت. بدین جهت تمام بخش ها می توانند با قیمت های فعلی فعالیت کنند و برای افزایش قیمت هیچ درخواستی را ندهند.این امر در مورد خودروسازان بیش از سایر بخش ها اثرگذار است.

     

    تخلف خودروسازان باید پیگیری شود

    نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر مجلس در شورای رقابت درباره درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت ها به خبرنگار ما گفت:شورای رقابت با افزایش قیمت خودرو مخالف است لذا به رغم تلاش خودروسازان برای گران کردن خودروها چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

    وی افزود:نرخ تورم کاهش پیدا کرده است اما خودروسازان اصرار دارند که بگویند نرخ تورم بخشی نسبت به سال گذشته بیشتر شده است و با توجه به این معیار درخواست افزایش قیمت دادند.از سویی مجلس در حالی ثبات قیمت خودرو را پیگیری می کند که دولت طی بخشنامه ای از تمام حوزه ها خواسته است  که نسبت به افزایش قیمت محصولات خود چه درمواد اولیه و چه در کالاهایی نهایی تغییری ندهند.

    قاضی پور تصریح کرد:خودروسازان در هر شرایطی حتی اگر نرخ تورم رشد منفی پیدا کند بازهم خواهان گران کردن محصولات خود هستند.سال گذشته نیز چنین امری اتفاق افتاد و ما سعی کردیم تنها با توجه به تورم بخشی مجوز افزایش قیمت خودروها را بدهیم که درنهایت دیده شده برخی از محصولات از قیمت های تعیین شده بالاتر بود.

    وی با بیان اینکه  افزایش قیمت خودرو بیش از مصوبه شورای رقابت  با نصب آپشن از سوی خودروسازان توجیه می شود تصریح کرد:خودروسازان در این خصوص تخلف های را داشتند که باید مورد پیگیری قرار گیرد.خودروسازان اجازه ندارند با بهانه های مختلف قیمت محصولات خود را بالا ببرند.

    قاضی پور گفت:شورای رقابت مصوب کرد که در فروش خودروهای آپشن دار هیچ اجباری نباید باشد.اما متاسفانه خودروسازان برای آنکه با قیمت های بالاتری محصولات خود را بفروشند تنها خودروهای آپشن دار را پیش فروش و یا فروش نقدی می کنند.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:به رغم آنکه از خودروسازان خواسته شده قیمت تمام شده محصولات خود را اعلام کنند اما لیست های را ارایه می کنند که واقعی نیست.ما معتقدیم که خودروسازان نباید قیمت محصولات خود را افزایش دهند.

    وی با بیان اینکه خودروسازان بهتر است برای ارتقا کیفی محصولات خود اقدام کنند تاکید کرد:در شرایطی که کیفیت و خدمات پس از فروش خودرو هیچ ارتقایی نداشته است چطور خودروسازان طلب افزایش قیمت می کنند.

    خودروسازان به تعهدات خود عمل نمی کنند

    علی علیلو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص به خبرنگار ما گفت:خودروسازان تخلف های زیادی داشتند و متاسفانه هیچ زمان به قانون عمل نکردند.گزارش های تحقیق و تفحص از صنعت خودرو نشان می دهد که این بخش چالش های زیادی دارد.

    وی افزود:زمانیکه تصمیم گیری های در یک مجموعه سیاسی باشد قطعا نمی توان برای آن آینده روشنی را متصور بود.در شرایطی که ما و مردم انتظار خودروهای جدید را از خودروسازان می کشیم آنها تنها به فکر افزایش قیمت هستند.

    وی تصریح کرد:شورای رقابت نباید اجازه افزایش قیمت را به خودروسازان بدهد.خودروسازان باید برای رشد بهره وری و کاهش هزینه های خود اقدام کنند.از سویی این بخش باید از بنگاهداری فاصله بگیرد.

    علیلو تاکید کرد: سازمان های نظارتی باید برقیمت  خودرو نظارت کنند  تا تخلفی صورت نگیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو