فونیکسریمکسبهتام

دور دور سواران جریمه می شوند

عصر خودرو : کافی است پنج شنبه شب‌ها سری به خیابان‌های بالای شهر تهران بزنید تا در ترافیک شبگردی‌های بچه‌های این خیابان‌ها گیر کنید و از دیدن ماشین‌هایی که روزی آرزوی ایرانی‌ها بود و تنها اسم و عکس آنها را در اینترنت می‌دیدیم و می‌خواندیم، غافلگیر شوید.

دور دور سواران جریمه می شوند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل باشگاه خبرنگاران,  این روزها ماشین بازی یکی از معدود تفریحات گران در ایران است که برای جوانان شمال شهر در ماشین‌های چند صد میلیونی و برای جنوب شهری‌ها به اندازه دودی کردن شیشه‌های پراید و نصب سیستم خلاصه می‌شود.
    اندرزگو، نیاوران، فرشته، پارک وی، سعادت آباد و ایران زمین، چند سالی است که تبدیل به پاتوق لوکس‌سواران و آنها که ‌گرانقیمت‌ترین ماشین‌ها را می‌رانند، شده است.

    این خودروها که امروز با قیمت خانه‌های لوکس برابری می‌کند،به ویترینی شبیه هستند که همه توان نگاه کردن به آن را ندارند. در حالی که در روزگاری نه چندان دور زانتیا و ماکسیما گران قیمت‌ترین ماشین‌ها در خیابان‌های تهران بودند، اما باید پذیرفت که امروز خیابان‌های شمال تهران، میزبان انواع و اقسام ماشین‌های روز دنیا با قیمت‌های میلیاردی است.

    جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت از تشدید برخورد با تخلفات شبانه و «دوردور کردن» خودروها خبر داد

    بچه‌های دیروز که تمام دلخوشی آنها جمع کردن کارت و پوستر ماشین‌های مدل بالا بود، امروز به داشتن سری جدید کارت‌های ماشین و پوستر فلان ماشین راضی نمی‌شوند و می‌خواهند با فشار دادن پدال گاز این ماشین‌ها تمام آرزوهای کودکی خود را بیرون بریزند.
    پدیده «دور دور زدن» تقریبا در اوایل دهه هفتاد در تهران آغاز شد.در دوره‌ای که جامعه بعد از جنگ و تنگ‌های مالی، فضای جدیدی را تجربه می‌کرد.مقر دور دور زدن، بلوار زیبا و پر از فراز و نشیب جردن (آفریقا) بود. جوان‌های پولدار غروب پنج‌شنبه تا پایان شب این بلوار را قُرق می‌کردند.

    همین اتفاق روز جمعه هم می‌افتاد.دختر و پسرهای پولدار با ماشین‌های آخرین مدل کورس سرعت می‌گذاشتند و ابایی نداشتند  که حتی به یکدیگر آسیب بزنند، ماشین یکدیگر را داغون کنند و حتی گاهی سرنشینان را روانه بیمارستان کنند.خوشگذارنی این دور دور زدن به همه این‌ها می‌ارزید.پلیس گاهی وارد این معرکه می‌شد و سعی می‌کرد این جوانان سرکش را کنترل کند اما سخت‌گیری زیاد نبود.

    بعد از مدتی پاتوق دور دور زدن به خیابان ایران‌زمین، شهرک غرب کشیده شد.ماشین‌ها مدل‌شان پیشرفته‌تر شده بود و جوانان پور شورتر و حتی گستاخ‌تر شده بودند.دخترها و پسرها در این دوردور زدن‌ها با یکدیگر دوست می‌شدند، با هم رقابت می‌کردند، لذت می‌بردند و به خانه‌های خود می‌رفتند تا هفته دیگر و شب‌های دیگر.ایران زمین حتی کشته هم گرفت.جوانانی که سرشان داغ بود برای کم‌کردن روی رقیبان حتی از جان خود مایه می‌گذاشتند. البته شبهای تابستان دیگر تعطیل و غیر تعطیل نمی‌شناخت.هر شب، شب کورس گذاشتن بود.

    پلیس این‌بار جدی‌تر وارد ماجرا شد و حتی در بعضی مواقع خیابان ایران‌زمین را می‌بست تا جلوی این کار را بگیرد اما شهر تهران گسترش پیدا کرده بود و خیابان‌های عریض و طویل‌تر دیگری بود تا بتوان در آن کورس گذاشت.حالا بچه‌های پایین شهر هم به جمع بچه‌های بالا شهر پیوسته بودند با آن پراید‌های مدل پایین که برای سرعت ساخته نشده بودند.
    برخی اوقات بین جوانان بالا شهر و پایین شهر در این دور دور زدن‌های شبانه، دعوای سختی در می‌گرفت و کار به چاقو و چاقو کشی می‌کشید و پلیس خیلی جدی وارد معرکه می‌شد.اما جوان‌های بالا شهر این کار را مختص خود می‌دانند و اجازه نمی‌دهند غریبه‌ای بساط آنها را بهم بزند و یا با شوخی‌ها و متلک‌های سطحی و بی‌مزه، عیش آنها را با دختران بالا شهر بر هم بریزد.
    دوردور زدن ، سه چهار سالی است که خیلی جدی شده است.

    این خودروها که امروز با قیمت خانه‌های لوکس برابری می‌کند،به ویترینی شبیه هستند که همه توان نگاه کردن به آن را ندارند. در حالی که در روزگاری نه چندان دور زانتیا و ماکسیما گران قیمت‌ترین ماشین‌ها در خیابان‌های تهران بودند

    پلیس تاکنون چندین بار به شکل جدی تهدید کرده که با دوردور زدن‌ها برخورد جدی می کند اما اینبار به شکل جدی تری  وارد عمل شده است به طوری که جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت از تشدید برخورد با تخلفات شبانه و «دوردور کردن» خودروها خبر داد.
    سرهنگ حسن عابدی در این باره گفت: بیش از 100 تیم از پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تا ساعت یک بامداد در سطح معابر پرتردد و بزرگراه‌ها حضور خواهند داشت.

    وی با بیان اینکه از ساعت یک بامداد تا هفت صبح نیز 70 تیم دیگر از پلیس راهنمایی و رانندگی در معابر حضور خواهند داشت، اظهار کرد: این تیم‌ها به منظور برخورد با تخلفاتی نظیر سرعت غیرمجاز، انجام حرکات نمایشی، دور دور کردن با خودرو، ایجاد سد معبر و ... فعالیت خواهند کرد.

    جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت درباره اینکه با متخلفان چه برخوردی خواهد شد؟ نیز گفت: بسته به نوع تخلف رانندگی با آنان برخورد خواهد شد و حتی ممکن است علاوه بر جریمه ریالی خودرو متخلفان نیز توقیف شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط