فونیکسریمکسبهتام

ارسال اطلاعات پیمایش ناوگان جاده‌ای به شرکت پخش‌‌ از ۲۷ اردیبهشت

تعیین سهمیه‌ گازوئیل انواع ناوگان

عصرخودرو: سهمیه‌ سوخت خرداد ناوگان بر اساس پیمایش روز ۲۷ اردیبهشت با ارسال اطلاعات پیمایش، صورت وضعیت و بارنامه کامیون‎‌‎، اتوبوس و مینی‌بوس‌ از سوی سازمان راهداری به ‌شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام می‌شود.

تعیین سهمیه‌ گازوئیل انواع ناوگان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از فارس، از اواخر سال گذشته مقرر شد، سهمیه سوخت ناوگان عمومی جاد‌ه‌ای بر اساس پیمایش به آنها اختصاص یابد؛ هدف از اجرای این طرح‌ توزیع عادلانه گازوئیل، ‏‎‌‎جلوگیری از قاچاق سوخت و نظم بیشتر در فعالیت حمل ‎‌‎و نقل عمومی اعلام شده است.

    بنابراین گزارش اختصاص سهمیه گازوئیل بر اساس پیمایش از ابتدای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت، اما به دلیل هزینه‌ بالای اجرای طرح و مشکلات مربوط به نحوه تامین منابع مالی آن، اجرایی نشد.

    با این وجود، از اواخر سال 91 زیر ساخت مهمی در کشور با عنوان «صدور بارنامه الکترونیکی برای خودروهای سنگین» ایجاد شد که کار دولت برای اجرای این طرح را بسیار آسان کرد؛ تجمیع اطلاعات این بارنامه‌ها و اطلاعات کارت‌های سوخت کامیون‌ها موجب می‌‌شد، تا اجرای طرح تخصیص گازوئیل خودروهای سنگین بر اساس پیمایش به راحتی صورت گیرد.
    از طرف دیگر هم مجلس شورای اسلامی در بند «چ» ماده 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز (مصوب دی 92)، دولت را موظف کرد تا این موضوع را اجرا کند، در این بند آمده است: «وزارت راه و شهرسازی موظف است با همکاری ستاد‌ وزارت نفت و ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت به تجهیز شناورها و وسایل حمل‌ونقل جاده‌ای کالا به سامانه فنی ردیاب و کنترل مصرف سوخت بر مبنای مسافت طی‌شده اقدام کند».

    به هر حال مقرر شد، آغاز این طرح از ابتدای اردیبهشت‌ماه 94 باشد و عملیاتی شدن اختصاص سهمیه‌‌ها بر اساس پیمایش از خردادماه 94 اجرا شود‌.

    در واقع از‌ اردیبهشت‌ماه این اطلاعات شامل صورت‌ وضعیت مسافر، بارنامه و میزان پیمایش از طرف سازمان راهداری به شرکت پخش ارائه می‌شود و از خردادماه اجرایی خواهد شد.

    طبق هدفگذاری انجام شده مقرر شد اطلاعات همه ناوگان اعم از کامیون‎‌‎، اتوبوس و مینی‌بوس در سامانه متمرکز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ثبت شود و پس از پایش و راستی آزمایی با توجه به مدارک و اطلاعات، بارنامه، پلاک خودرو و صورت وضعیت، این داده‌ها به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای تخصیص سوخت اعلام ‌شود که ظاهراً قرار است سازمان راهداری این اطلاعات را روز 27 اردیبهشت‌ماه برای اجرایی شدن سهمیه‌ها به شرکت ملی‌ پخش فرآورده‌های نفتی ارسال کند.

    بر اساس این گزارش، برای اجرای طرح تخصیص سوخت به ازای پیمایش، نرم افزاری با هماهنگی‎‌‎‌ دستگاه‎‌‎های متولی نظیر وزارت کشور، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شرکت ملی پالایش و پخش‌ در نظر گرفته شد؛ در این نرم افزار جداولی به صورت پایلوت تعریف شده که براساس آن میزان نفت‌گاز‌ اختصاص یافته به خودروهای دیزلی (انواع کامیون، کامیونت، کشنده، مینی بوس و اتوبوس) بر اساس صورت وضعیت و بارنامه مشخص شده است.

    البته طبق اعلام مسئولان طرح تخصیص سوخت ناوگان عمومی کشور براساس پیمایش، در دو مرحله به اجرا در می‌آید؛ مرحله نخست این طرح از اول خرداد سال 94 براساس اسناد حمل شامل بارنامه و صورت وضعیت یا CMR بارنامه بین‌المللی برای ناوگان ترانزیت کالا و مرحله دوم طرح از اول مهرماه 95 آغاز می‌شود.

    ‌بر این اساس میزان سوخت برای همه ناوگان اعم از درون‌شهری و برون‌شهری و تردد براساس سامانه موقعیت‌یاب جغرافیایی (GPS) نصب شده بر روی تمامی ناوگان حمل و نقلی محاسبه می‌شود.

    البته مسئولان وعده داده‌‌اند تا شهریورماه 1395 تمام ناوگان عمومی کشور در بخش درون و برون‌شهری به سیستم‌هایی نظیر GPS مجهز می‌شوند و به صورت یکپارچه پایش و راستی‌آزمایی انجام می‌شود و اطلاعات از سازمان راهداری به شرکت نفت ارسال خواهد شد و سپس بر این اساس سوخت ارائه می‌شود.

    این طرح در دو مرحله اجرا می‌شود و طی آن عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای بر اساس بارنامه و صورت وضعیت، ثبت و در تخصیص سوخت مصرفی (بر اساس پیمایش) محاسبه می‌شود.

    بنابراین گزارش ‌400 هزار دستگاه کامیون، بیش از 20 هزار دستگاه اتوبوس و 36 هزار دستگاه مینی‌بوس بین شهری در کشور وجود دارد‌.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو