فونیکسریمکسبهتام

جدال SUVهای لوکس و اسپرت:

ب‌ام‌و X۳ درمقابل لکسس NX

عصر خودرو : آیا قصد خرید یک SUV اسپرت را دارید؟ و یا یک SUV لوکس می‌خواهید؟ ما دو گزینه برایتان داریم که به نظر می‌رسد تلاش شده هر دو ویژگی اسپرت و لوکس بودن را در یک خودرو SUV در اختیار خریداران قرار می‌دهند. دو رقیب ما بی‌ام‌و X۳ xDrive۲۸i و لکسس NX۲۰۰t

ب‌ام‌و X۳ درمقابل لکسس NX
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶:۰۰
  •  ب‌ام‌و X3 درمقابل لکسس NX
  •  ب‌ام‌و X3 درمقابل لکسس NX
  •  ب‌ام‌و X3 درمقابل لکسس NX
  •  ب‌ام‌و X3 درمقابل لکسس NX
  •  ب‌ام‌و X3 درمقابل لکسس NX
  •  ب‌ام‌و X3 درمقابل لکسس NX
  • ب‌ام‌و X3 درمقابل لکسس NX
  •  ب‌ام‌و X3 درمقابل لکسس NX
  •  ب‌ام‌و X3 درمقابل لکسس NX
  •  ب‌ام‌و X3 درمقابل لکسس NX
  •  ب‌ام‌و X3 درمقابل لکسس NX
  •  ب‌ام‌و X3 درمقابل لکسس NX
  •  ب‌ام‌و X3 درمقابل لکسس NX
  •  ب‌ام‌و X3 درمقابل لکسس NX
  •  ب‌ام‌و X3 درمقابل لکسس NX
  •  ب‌ام‌و X3 درمقابل لکسس NX

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از میهن صنعت،   در مرحله اول، نکته مهم این است که هر دو مدل از یک موتور چهار سیلندر بنزینی همراه با توربوشارژ بهره می‌برند، اما قدرت خروجی آن‌ها  هست که به ما می‌گوید در این مورد کدام‌یک در این زمینه پیروز هستند.
NX200t توسط موتور 2.0 لیتری خود می‌تواند 235 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن‌متر گشتاور در اختیار شما قرار دهد. لکسس ادعا می‌کند که NX200t دو دیفرانسیل دارای مصرف سوخت 7.9 لیتر در هر 100 کیلومتر، است و این SUV می‌تواند 0 تا 100 را در 7.1 ثانیه پر کند.

تمام این اعداد و ارقام نشان‌دهنده یک رقابت نزدید در مقابل همتای آلمانی‌اش است. بی‌ام‌و هم از یک موتور 2.0 لیتری در X3 بهره می‌برد که خروجی آن قدرتی معادل 240 اسب بخار و گشتاوری 350 نیوتن‌متر به ارمغان می‌آورد، بنابراین در این مرحله با اختلاف 5 اسب بخاری، پرچم بی‌ام‌و بالا می‌رود. بی‌ام‌و ادعا کرده با این SUV می‌توانید 0 تا 100 را فقط در 6.3 ثانیه پرکنید. علاوه بر این از مصرف سوخت کمتر یعنی 7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر نسبت به رقیبش سود می‌برد.

بااین‌حال، بخشی از برتری بی‌ام‌و در شتاب و مصرف سوخت به خاطر این واقعیت است که دو دنده بیشتر در دسترس دارد: X3 دارای گیربکس هشت سرعت اتوماتیک است درحالی‌که NX از یک گیربکس شش سرعت سود می‌برد ولی هر دو دارای پدل شیفتر بر روی فرمان هستند.

با تمام این صحبت‌ها در تست ما، هر دو SUV از آنچه ادعا کرده بودند مصرف سوخت بیشتری داشتند NX به‌طور متوسط 10.1 لیتر در هر 100 کیلومتر داشت، درحالی‌که مصرف X3 از آن‌هم بیشتر بود و 11.2 لیتر در هر 100 کیلومتر سوزاند.

لکسس NX دارای طول 4.63 متر، عرض 1.87 متر و ارتفاع 1.63 متر و همچنین وزن 1860 کیلوگرم است. بی‌ام‌و X3 هم 4.64 طول، 1.88 عرض و 1.67 متر ارتفاع دارد. درحالی‌که X3 از همه جهات بزرگ‌تر است اما 120 کیلوگرم سبک‌تر از NX است و از وزن 1740 کیلوگرمی بهره می‌برد. پس جای تعجب نیست که بی‌ام‌و از چالاکی و فرمان‌پذیری بهتری بهره‌مند است.
بااین‌حال، فضای داخلی X3 کمی کوچک‌تر است و فضا برای سرنشینان عقب کمی آزاردهنده است. دیواره‌های نازک و لاستیک‌های میشلن Primacy 3 با آج‌های کوچک، عایق کمی برای جلوگیری از ورود سروصدا به داخل کابین، فراهم می‌کنند و در کل صدای کلی کابین در مدت‌زمان طولانی آزاردهنده می‌شود.

خشک بودن چیزی نیست که خریداران یک SUV انتظار آن را داشته باشند و X3 از این نظر بدشانس است مگر اینکه گزینه M اسپرت آن را انتخاب نکنید. از سوی دیگر سواری لکسس NX، این‌طور نیست درواقع، رفتار آن بیشتر شبیه به یک SUV مؤدب است.i

فرمان X3 کاملاً دقیق است، و هیچ سروصدایی هم از طریق جعبه‌فرمان در هنگام آف‌رود به گوش نمی‌رسد. این آرامش تا قبل از اینکه از سیستم کنترل کشش استفاده کنید برقرار خواهد بود و پس از آن لرزش‌ها در کابین احساس می‌شود.

NX هرچند به‌اندازه بی‌ام‌و بیش از حد در جاده‌ها سفت‌وسخت نیست، اما در جاده‌های ناهموار آف‌رود شاسی آن تمایل به ارائه رفتار بدی دارد. لکسس در این شرایط تنش دست‌اندازهای را به کابین منتقل می‌کند و فاقد ثبات است. این باعث می‌شود در لکسس احساس کنید که مدام در حال حرکت به عقب و جلو یا چپ و راست هستید.

لکسس، در رانندگی شهری ازنظر راحتی با مدیریت رقیب آلمانی خود را از میدان به در کرد اما در آف‌رود عکس این قضیه اتفاق افتاد.

لکسس ازنظر کیفیت سواری ایده آل نیست، اما در مسافرت‌های دوستانه شهری از بی‌ام‌و، خیلی راحت‌تر عمل می‌کند و هرگز از ضربه دست‌اندازهای کوچک سطح جاده احساس ناراحتی نمی‌کنید.

فرمان بی‌ام‌و در سرعت‌های پایین، نسبت به رقیبش بیش‌ازحد سفت است، بنابراین بسته به ترجیح شخصی شما می‌تواند یک عامل مؤثر در تصمیم‌گیری باشد. لکسس در سرعت کم فرمان بسیار سبک و کاملاً نرمی دارد و در زمان پارک عملکرد راحت‌تری ارائه می‌کند. با تجربه رانندگی که از بی‌ام‌و X3 در اختیارداریم به‌وضوح مشخص است در مقایسه با لکسس تمرکز بیشتری بر روی اسپرت بودن داشته است.

همه ما می‌دانیم ویژگی لوکس همراه ارزانی نیست و این دو رقیب ازنظر قیمت خیلی به هم نزدیک هستند اما ازنظر تجهیزات این‌طور نیست.

قیمت بی‌ام‌و X3 28i از 72٬930 دلار (استرالیا) شروع می‌شود که هزینه حمل هم به آن اضافه می‌شود و اگر مجموعه‌ای از تجهیزات اختیاری را هم بخواهید قیمت درج‌شده در فاکتور شما به 88٬510 دلار (استرالیا) می‌رسد.

این تجهیزات همان بسته M اسپرت است که شامل رینگ 19 اینچ، تعلیق اسپرت، ریل سقفی باربر، صندلی اسپرت، تریم داخلی آلومینیومی، فرمان چرمی M و فرمان متغیر اسپرت می‌شود که اگر کیت بدنه M را هم بخواهید باید 2,900 دلار دیگر بپردازید.

برخی از موارد دیگری که بر روی ماشین مورد آزمایش نصب بود شامل چراغ‌های جلو LED همراه نوردهی بالا اتوماتیک و عملکرد ضد تابش خیره‌کننده (به ارزش 3٬680 دلار)، صفحه‌نمایش پشت‌سری‌ها (2٬000 دلار)، سقف شیشه‌ای پانورامیک (3٬000 دلار) و رنگ متالیک (1٬900 دلار)، است.

لکسس، از سوی دیگر 72٬500 دلار (استرالیا) برایتان آب می‌خورد که هزینه حمل هم به آن اضافه می‌شود. و هیچ آپشن اضافی هم برای آن وجود ندارد.

باوجود این، به‌طور قابل‌توجهی تجهیزات استاندارد بیشتری نسبت به بی‌ام‌و ارائه می‌دهد. درحالی‌که شما مشغول تیک زدن آپشن های X3 هستید، تعدادی از گزینه‌های هزینه‌بر ازجمله چراغ‌های جلو LED همراه نوردهی بالا اتوماتیک، سانروف، کروز کنترل تطبیقی و هشدار برخورد از جلو، تماماً به‌صورت استاندارد بر روی NX200t وجود دارد.

لکسس همچنین دارای یک سیستم ورود کاملاً هوشمند (بی‌ام‌و نیاز به فشار دکمه برای باز کردن درب دارد) و همچنین هشداردهنده خروج از لاین است.

اگر تعریف شما از لوکس بودن همراه محدودیت قیمت است، نمی‌توان منکر این شد که لکسس برنده بی‌چون‌وچرای این رقابت است.

هنوز تمام نشده است، سیستم‌های رسانه‌ای در هر دو اتومبیل حرف زیادی برای گفتن دارند.

یادگیری سیستم لکسس کمی طول می‌کشد. با استفاده از رابط کاربری جدید مجهز به سبک پد لمسی مقاومتی (برای اجرای دستور باید فشار داده شود) در برخورد اولین کمی شبیه به یک شوک است، اما هنگامی‌که شما به آن عادت کنید میزان فشار موردنیاز برای کار با آنرا میابید، درهرصورت قابل‌قبول است.

منوهای پیچ‌درپیچ، و مقاومت بلوتوث برای اتصال شمارا یاد سیستم‌های رسانه‌ای تویوتا می‌اندازد. صفحه‌نمایش منو بعد از خاموش و روشن‌شده به حالت پیش‌فرض بازمی‌گردد، که کمی آزاردهنده است. با این حال، اتصال یکپارچه با سیستم صوتی مارک لوینسون برخی از خصلت‌های بد را جبران می‌کند.

از سوی دیگر، سیستم iDrive ب‌ام‌و فوق‌العاده راحت است. با سیستم شماره‌گیری چرخشی بسیار راحت آن، هیچ سردرگمی درزمانی که شما در حال حرکت بین منوها هستید وجود ندارد. اما زمانی که تماس شما به‌پایان برسد، بیش از حد بر روی صفحه‌نمایش باقی می‌ماند. اتصال به بلوتوث هم بدون وقفه بود، ولی سیستم استریو ازنظر وضوح و عمق بأس از لکسس کالیبره‌تر نیست.
اگر شما می‌خواهید یک SUV لوکس همراه انبوهی از تجهیزات به صورت استاندارد داشته باشید که راحتی خوبی در مسافرت‌های شهری و بین‌شهری به ارمغان آورد لکسس NX انتخاب خوبی برای شماست.

X3 در حالت استاندارد امکانات کمی ارائه می‌کند و برای لوکس شدن نیاز به پرداخت هزینه بیشتری دارد. ازنظر اسپرت بودن ب‌ام‌و حرف اول را می‌زند و ازنظر توانایی یک سر و گردن بالاتر از لکسس است، اما اگر شما مراقبت کمتری از خودرو خود می‌کنید و سرویس‌های دوره‌ای را پشت‌گوش می‌اندازید بی‌ام‌و X3 نمی‌تواند انتخاب خوبی برایتان باشد.

جدول امتیازات (حداکثر امتیاز 10 می‌باشند)
SUV های رقیب  بی‌ام‌و X3  لکسس NX200T
رتبه کلی کسب شده در این رقابت  7.5  7.5
مصرف اقتصادی سوخت  8  7.5
فضای کابین و راحتی  7  7.5
تکنولوژی و اتصال  8  7
قیمت و امکانات استاندارد  7  9
سواری و هندلینگ  8  7

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط