فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۶۵۷»

دود مینی‌بوس‌های فرسوده پایتخت به چشم مردم می‌رود

عصر خودرو : نوسازی مینی‌بوس‌های پایتخت می‌تواند سالانه ۲.۴ میلیون لیتر گازوئیل صرفه‌جویی کند که معادل ۱.۲ میلیارد تومان است.

دود مینی‌بوس‌های فرسوده پایتخت به چشم مردم می‌رود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری آنلاین، یک مینی‌بوس صفرکیلومتر دیزلی در شهر 27 لیتر در 100کیلومتر و یک مینی‌بوس مستهلک 33 لیتر در هر 100کیلومتر گازوئیل مصرف می‌کند. با احتساب میانگین روزانه 100کیلومتر سفر برای هزار مینی‌بوس شهر و قیمت 525تومانی هر لیتر گازوئیل، روزانه 3.4میلیون تومان و سالانه 1.1میلیارد تومان در هزینه سوخت مینی‌بوس‌های تهران صرفه‌جویی می‌شود.

        قانون فراموش شده

    صرفه‌جویی در مصرف سوخت یکی از سیاست‌هایی است که از سال86 مورد بازبینی و توجه مسئولان قرارگرفت. براساس ماده یک قانون توسعه حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت مصوب دی‌ماه1386، دولت مکلف شد در جهت توسعه حمل ونقل درون شهری و برون شهری و مدیریت مصرف سوخت نسبت به بهینه‌سازی‌ حمل‌ونقل از طریق توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی شامل مترو، اتوبوس و مینی‌بوس اقدام کند.

    بهینه‌سازی‌ مصرف انرژی در این وسایل می‌تواند مهم‌ترین راه برای اجرای قانون مذکور باشد. اما در سال‌های حضور دولت‌های وقت، اقدامی جدی در زمینه نوسازی ناوگان فرسوده تهران برداشته نشد و نوسازی تنها برای 100دستگاه مینی‌بوس عملی شد. از سال گذشته البته طرح نوسازی 300مینی‌بوس فرسوده از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست و ستاد مدیریت سوخت مطرح شد که این طرح همچنان عملی نشده است.

    براساس آخرین اطلاعات البته جلسه‌ای برای پیگیری اجرای آن برگزار شده اما مردم در انتظار نتایج این جلسه هستند. آلودگی هوا و منظر شهری از کمترین نتایج این نوسازی در افکار‌عمومی است.

        نوسازی، زمینه‌ساز کاهش هزینه‌ها

    اگر روند نوسازی ناوگان مینی‌بوسرانی طبق برنامه‌ریزی انجام شود، مصرف سوخت در این ناوگان به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد. پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد که براساس هدفگذاری در زمینه نوسازی همه هزار دستگاه مینی‌بوس فرسوده تهران، قرار است در سال‌جاری روند نوسازی با سرعت بیشتری انجام شود. براساس آخرین تصمیمات قرار است وام‌هایی برای نوسازی اختصاص یابد.

    به‌گفته وی، هم‌اکنون هزاردستگاه مینی‌بوس تهران با عمر متوسط 25سال فرسوده محسوب می‌شود و تنها راه نجات شهر از آلودگی‌های زیست‌محیطی و معضلات ناشی از مینی‌بوس‌ها، نوسازی آنهاست. به گفته وی، در سال‌های اخیر تنها حدود 100دستگاه مینی‌بوس در تهران نوسازی شده است.

        زمانی برای خروج فرسوده‌ها

    به گفته سنندجی، قرار است شهرداری تهران، سازمان حفاظت محیط‌زیست و ستاد نوسازی خودرو‌های فرسوده مبالغی را به‌عنوان کمک هزینه پرداخت کنند که بر این اساس انتظار می‌رود امسال مینی‌بوس‌های فرسوده به‌طور کامل از ناوگان خارج شوند و به‌منظور کاهش آلودگی هوای تهران، موضوع نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده با جدیت دنبال خواهد شد. عمل به تعهدات دولتی در این زمینه راه‌گشاست.

        نوسازی بی‌نوسازی

    طرح جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده قرار بود از ابتدای سال83 در دستور کار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گیرد اما با توجه به عدم‌همکاری دستگاه‌های ذیربط در این زمینه این طرح موفقیت چندانی نداشت و تنها 121دستگاه مینی‌بوس در تهران نوسازی شد. به موجب تفاهمنامه همکاری مشترک شهرداری با وزارتخانه‌های کشور و نفت برای توسعه حمل‌ونقل عمومی، در تبصره٢ قانون بودجه سال٩٣ برای کاهش مصرف انرژی در بخش‌های مختلف اقتصاد و پیرو بند «ق» قانون بودجه و همکاری وزارت نفت با استفاده از بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت اعتبارات خروج مینی‌بوس‌های فرسوده باید تأمین می‌شد. بر این اساس، سرمایه‌گذاران و بانک‌ها باید با تأمین اعتبار از طریق فاینانس، خروج مینی‌بوس‌های فرسوده را آغاز و پس از آن پول خود را دریافت می‌کردند اما این نکته عملی نشد.

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو