فونیکسریمکسبهتام

۱۰ خودرو تغییرساز در صنعت خودروسازی

عصرخودرو: استارت الکتریکی، پیشرانه هشت سیلندر خورجینی، جعبه دنده اتوماتیک، استریو خودرو و خودرو عضلانی همگی از اختراعات آمریکایی ها محسوب می شوند و هر یک بر شیوه تعامل مردم با خودروهایشان در سراسر جهان اثر داشته اند.

۱۰ خودرو تغییرساز در صنعت خودروسازی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از عصرایران، آمریکا یکی از کشورهای تاثیرگذار در صنعت خودروسازی جهان محسوب می شود. استارت الکتریکی، پیشرانه هشت سیلندر خورجینی، جعبه دنده اتوماتیک، استریو خودرو و خودرو عضلانی همگی از اختراعات آمریکایی ها محسوب می شوند و هر یک بر شیوه تعامل مردم با خودروهایشان در سراسر جهان اثر داشته اند. در ادامه با برخی از خودروهای آمریکایی نمادین و تغییرساز در صنعت خودروسازی بیشتر آشنا می شویم.
    تاکر 48

     


    تاکر مدل 1948 از طراحی ظاهری جلوتر از زمان خود سود می برد. این خودرو که حاصل نبوغ "پریستون تاکر" بود موفق شد توجهات بسیاری را به سوی خود جلب کند اما پیش از اتمام سرمایه وی تنها 51 دستگاه از آن ساخته شد. ورشکستگی تاکر به یک رسوایی ملی تبدیل شد و دولت آمریکا هیئت مدیره شرکت را به کلاهبرداری متهم کرد. به واسطه کمیابی و اهمیت تاریخی، خودروهای تاکر به برخی از ارزشمندترین خودروهای آمریکایی ساخته شده در تاریخ مبدل شدند. خودرویی که در تصویر مشاهده می کنید طی یک حراجی در آگوست 2014 به قیمت یک میلیون 567 هزار و 500 دلار فروخته شد.
    کادیلاک الدورادو


    در تاریخ خودروهای لوکس کادیلاک تنها چند مدل وجود دارند که همانند الدورادو می درخشند. کالدیلاک الدورادو در سال 1953 معرفی شد و به عنوان یک مدل پرچمدار توجه خریداران بسیاری از رئیس جمهور آیزنهاور تا الویس پریسلی خواننده را به سوی خود جلب کرد. در پایان آن دهه، مدل چهار در بازطراحی شده الدورادو گران‌تر از رولزرویس سیلور کلود به فروش می رسید و یکی از زیباترین خودروهای جهان محسوب می شد. در سال 1967، مدل دو در کوپه لوکس الدورادو معرفی شد و دومین خودرو محور جلو ساخته شده توسط جنرال موتورز نام گرفت. مدلی که در تصویر مشاهده می کنید طی یک حراجی در سال 2015 به قیمت 148 هزار و 500 دلار به فروش رسید.
    شورلت کوروت


    در اوایل دهه 1950، مردم آمریکا به خرید خودروهایی کوچک اما اسپرت تمایل نشان دادند. مشکل اینجا بود که هیچ شرکت آمریکایی چنین مدل هایی را ارائه نمی کرد. در سال 1953، شورلت مدل کوروت را معرفی کرد که به پیشرانه شش سیلندر خورجینی مجهز شده بود اما به واسطه طراحی ظاهری نه چندان دلچسب و همچنین کند و غیرقابل اعتماد بودن، مورد توجه قرار نگرفت. کوروت در سال 1955 دستخوش تغییرات بسیاری شد و از آن زمان تاکنون به عنوان یک خودرو اسپرت آمریکایی مطرح بوده است.
    شلبی کبرا


    شلبی کبری توسط کارول شلبی و زمانی که وی کارگزاری یک معامله بین فورد و شرکت خودروسازی انگلیسی ای‌سی را انجام می داد، شکل گرفت. بین سال های 1965 تا 1967 تعداد 427 دستگاه کبرا ساخته شد که مسلما یکی از نمادین‌ترین خودروهای شلبی محسوب می شود. در شرایطی که شلبی کبرا در زمان خود موفقیت مالی برای سازندگانش به همراه نداشت اما با توجه به استانداردهای امروز نیز خودرو سریعی محسوب می شود.
    فورد ماستنگ


    خودروهای اسپرت مقرون به صرفه پیش از ماستنگ روانه بازار شده بودند اما هیچ کدام به سطح موفقیت و ماندگاری ماستنگ دست نیافته اند. فورد ماستنگ در سال 1964 معرفی شد و مورد توجه بازار نوظهور جوانان قرار گرفت. تا سال 1967، ماستنگ به میدان رقابت با خودروهایی مانند شورلت کامارو، پونتیاک فایربرد، پلیموث باراکودا و ای‌ام‌سی جاولین وارد شده بود. پس از گذشت پنج دهه، ماستنگ همچنان در کانون توجه بازار خودروهای عضلانی آمریکایی قرار دارد.
    پلیموث رودرانر سوپربرد


    رودرانر سوپربرد خودرو ویژه و ارتقا یافته از نظر آیرودینامیکی پلیموث برای فصل مسابقات ناسکار 1970 بود. از جمله ویژگی های متمایز آن باله بزرگ عقب خودرو بود که در پیست امکان دستیابی به بیشنه سرعت 180 مایل در ساعت (289 کیلومتر در ساعت) را می داد. کمتر از 3 هزار دستگاه از این خودرو تولید شد.
    ای‌ام‌سی ایگل


    شرکت ای‌ام‌سی دیر زمانی است که به فعالیت های خود پایان داده اما آخرین ایده فوق العاده آنها زمینه ساز یکی از موفق‌ترین بخش ها در بازار خودرو بوده است. در سال 1980، ای‌ام‌سی که در تلاش برای بقای خود بود مدل ایگل را معرفی کرد. این خودرو از ارتفاع بیشتر نسبت به سطح زمین و سیستم چهار چرخ متحرک وام گرفته از برند جیپ سود می برد. بر همین اساس، نخستین خودرو شاسی بلند کراس‌اوور جهان شکل گرفت.
    سالین S7


    سالین شهرت خود را به واسطه تیونینگ و ارتقا خودروهای ماستنگ کسب کرده بود اما در سال 2000 مدل S7 را معرفی کرد. این خودرو منحصر به فرد به شاسی دست ساز و پیشرانه 7 لیتری هشت سیلندر خورجینی فورد مجهز شده بود. سالین S7 در کمتر از سه ثانیه سرعت خود را از صفر به 96 کیلومتر در ساعت رسانده و در مسابقات 12 ساعته سبرینگ و 24 ساعته لومان حضور داشته است. در سال 2005، با افزودن دو توربوشارژر به پیشرانه این خودرو نیروی آن از 550 اسب بخار به 750 اسب بخار رسید. تولید سالین S7 در سال 2009 به پایان رسید اما با بیشینه سرعت 248 مایل در ساعت (399 کیلومتر در ساعت) همچنان یکی از نخستین ابرخودروهای آمریکایی محسوب می شود که توانایی رقابت با بهترین های اروپا را داشته است.
    فورد GT


    فورد GT بین سال های 2004 و 2006 تولید شد و به نوعی تجسمی مدرن از مدل نمادین GT40 که در اواخر دهه 1960 معرفی شد، محسوب می شود. طراحی مدل قدیمی به اندازه ای جلوتر از زمان خود بود که به رغم فاصله 40 ساله بین تولید GT40 و GT آنها از نقاط مشترک بسیاری برخوردار هستند. فورد GT به پیشرانه 5.4 لیتری سوپرشارژردار هشت سیلندر خورجینی مجهز شده که در محدوده 3 ثانیه سرعت خودرو را از صفر به 96 کیلومتر در ساعت می رساند. مدل کاملا جدید فورد GT طی نمایشگاه خودرو دیترویت 2015 رونمایی شد.
    هنسی ونوم GT

    هنسی ونوم GT برای رقابت با بوگاتی ویرون و کسب عنوان سریع‌ترین خودرو جهان شکل گرفت. بنابر ادعای شرکت سازنده این خودرو توانایی دستیابی به بیشینه سرعت 270 مایل در ساعت (434 کیلومتر در ساعت) را دارد. هنسی ونوم GT به شاسی و بدنه سبک وزن وام گرفته از لوتوس اکسیج و پیشرانه 7.2 لیتری توربوشارژردار هشت سیلندر خورجینی که توانایی تولید 1,244 اسب بخار نیرو را دارد، مجهز شده است. در شرایطی که تولید بوگاتی ویرون به 450 دستگاه محدود شد، هنسی برنامه تولید تنها 10 دستگاه ونوم GT را دنبال می کند.



     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو