فونیکسریمکسبهتام

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور؛

جهش چشمگیر در اسقاط خودروهای فرسوده در سال ۹۴

اسقاط ۳۰ درصد خودروهای سنگین فرسوده کشور

عصر خودرو : رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: در سال ۹۴ حدود ۳۰ درصد خودروهای سنگین فرسوده کشور یعنی ۸۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه سنگین از رده خارج می شود.

جهش چشمگیر در اسقاط خودروهای فرسوده در سال ۹۴
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، علیرضا فیض بخش در خصوص آخرین وضعیت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، اظهار داشت: به دلیل اینکه در گذشته سازوکار مشخصی برای از رده کردن خودروهای فرسوده وجود نداشت، طی 10 سال گذشته تنها سه درصد این خودروها از رده خارج شده بودند.

    رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور افزود: اما با مصوبه دولت در 13 اسفند سال گذشته در خصوص معادل سازی گواهی اسقاط خودروهای سنگین ، این امکان فراهم شده که روند از رده خارج کردن این خودروها سرعت بیشتری بگیرد.

    فیض بخش گفت: با وجود آنکه در 10 سال گذشته تنها 6 هزار دستگاه خودروی سنگین از رده خارج شده بود، اما در دو هفته اخیر برای از رده خارج کردن 6 هزار دستگاه خودروی سنگین ثبت نام شده است.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 250 هزار دستگاه خودروی سنگین فرسوده در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که امسال شاهد جهش بزرگی در از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باشیم.

    رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور ادامه داد: برآورد می شود که در سال 94 حدود 30 درصد خودروهای فرسوده یعنی 80 هزار دستگاه خودروی سنگین از رده خارج شود.

    تا پیش از مصوبه بهمن ماه سال گذشته هیات دولت، خودروهای فرسوده سنگین با قیمت بسیار پایینی خریداری و از رده خارج می شد که این موضوع باعث کاهش استقبال مالکان آنها از اسقاط شده بود.

    براین اساس، با هدف شفاف سازی روند اسقاط خودروهای فرسوده، به پیشنهاد معاونت اجرایی رئیس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هیات وزیران میزان معادل سازی تعداد گواهی اسقاط خودروهای فرسوده با کاربری های مختلف را تصویب کرد. با مصوبه هیات وزیران، هر تاکسی فرسوده دارای 2 گواهی اسقاط، ون نوعm1 دارای 3 گواهی اسقاط، مینی بوس و ون نوعm2 دارای 4 گواهی اسقاط و اتوبوس دارای 12 گواهی اسقاط است.

    همچنین کامیونت 2 تا 6 تن دارای 3 گواهی اسقاط، کامیون سبک 6 تا 10 تن دارای 5 گواهی اسقاط، کامیون متوسط 10 تا 26 تن دارای 10 گواهی اسقاط، کامیون سنگین 26 تن و بالاتر دارای 12 گواهی اسقاط و کامیون کشنده دارای 14 گواهی اسقاط است.

    براساس این مصوبه، با توجه به نیاز 4 گواهی اسقاط بطور میانگین برای هر خودرو وارداتی و طبق این مصوبه، هر کامیون سنگین 26 تن و بالاتر، دارای 12 گواهی اسقاط است که برای واردات 3 خودرو وارداتی مورد نیاز است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو