فونیکسریمکسبهتام

راههای رفته مشکل را حل نمی کند

معابر شهری کرمان پارکینگ کامیونها

عصرخودرو: در حالی شهر کرمان به پارکینگ و محل عبور و مرور روزانه هزاران کامیون تبدیل شده که همچنان راه حل مسئولان راه های رفته سالهای قبل است که در عمل جواب نداده اند.

معابر شهری کرمان پارکینگ کامیونها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از مهر، کلانشهر کرمان بزرگترین شهر جنوب شرق کشور است این شهر به دلیل توسعه روز افزون شاهد تحولات عمرانی زیادی در سالهای اخیر بوده به طوری که رینگ شهری قدیمی شهر هم اکنون در قلب شهر قرار گرفته و عملا به یکی از معابر شهری تبدیل شده است هر چند کمربندی جدید کرمان احداث شده است اما مسافران و به خصوص کامیونهای عبوری ترجیح می دهند برای استفاده از خدمات رفاهی از رینگ قدیمی شهر کرمان عبور کنند که مخاطرات بسیاری را برای مردم شهر ایجاد می کند که طی ماههای اخیر موجب بروز تصادف های مرگبار شده است.

    عدم استقبال خودروهای عبوری از کمربندی جدید کرمان

    طی سالهای گذشته مسئولان کرمان تصمیم گرفتند با احداث کمربند جدید شهری در اطراف کرمان عبور کامیونها را از شهر کرمان محدود کنند اما عملا بخشی از 4 هزار کامیونی که روزانه از معابر شهری کرمان عبور می کردند هنوز هم از معبر قدیمی که درون شهر واقع شده است استفاده می کنند.

    این درحالی است که سالها قبل رسانه های کرمان پس از احداث کمربندی جدید شهر کرمان تیتر زدند «با بهره برداری از یکی از بزرگترین پروژه های راه سازی کرمان معضل عبور و مرور روزانه بیش از 4 هزار کامیون و هزاران خودروی سبک عبوری از معابر شهری کرمان حل شد» اما حالا که سالها از آن زمان می گذرد همچنان نگرانی ها از تصادفات خودروهای عبور جاده ای با خودروهای شهری و حتی عابران پیاده پا برجا مانده است.

    در حالی که پیش بینی می شد روزانه 20 هزار خودروی سبک و سنگین عبوری از این معبر جدید بگذرند و وارد ترافیک شهری کرمان نشوند اما به دلیل عدم وجود امکانات رفاهی از جمله خدمات تخصصی تعمیرگاهی، عدم وجود مجتمع های رفاهی برای مسافران در کمربند شهری و نیاز مسافران به این خدمات همچنان بسیاری از این خودروها از معابر شهری کرمان عبور می کنند.

    راننده ها خودروهای سنگین خود را مجاور مجتمع های آپارتمانی پارک می کنند و موجب بروز خطرات جبران ناپذیر برای ساکنان شهر کرمان می شوندالبته باید به این نکته نیر اشاره کرد که پروژه احداث کمربندی کرمان نیز باید در سه فاز صورت می گرفت که در فازهای نهایی باید مراکز رفاهی و تعمیرگاهها در مجاور این کمربندی احداث می شد که عملا صورت نگرفت.

    همچنین در سالهای گذشته احداث پارکینگ برای خودروهای سنگین و حتی امکان حمل و نقل رانندگان به شهر نیز مهیا شد که این طرح به دلیل عدم استقبال کامیون داران و عدم ارائه خدمات مناسب موفق نبود و پس از گذشت سالها همچنان کرمان به پارکینگ بزرگی برای کامیونها تبدیل شده است.

    کرمان پارکینگ شبانه کامیون ها شد

    در کنار کامیونهای عبوری، صاحبان کامیونهای ساکن کرمان نیز شهر کرمان را به پارکینگ این خودروها تبدیل کرده اند که گاه شاهد توقف تانکرهای حمل و نقل سوخت و گاز در شهر کرمان هستیم این موارد را به سادگی می تواند در شهرک پیروزی، شهرک مطهری، روبرو دانشگاه پیام نور، مجاور شهرک افضلی پور، شهرک نون و قلم و حتی معابر داخلی شهر کرمان مشاهده کرد که صاحبان کامیون خودروهای سنگین خود را مجاور مسکن آپارتمانی پارک می کنند و موجب بروز خطرات جبران ناپذیر برای ساکنان شهر کرمان می شوند.

    به نظر می رسد هم اکنون نیز مسئولان کرمان احداث پارکینگ در خارج از شهر را راه حل اصلی حل مشکل ورود کامیونها به شهر یافته اند در همین زمینه جلسه ای در کرمان تشکیل شد و قرار به احداث پارکینگ برای رفع این معضل شد.

    مسئولان شهر کرمان باید در راستای ایجاد مراکز رفاهی و خدماتی از جمله خوابگاه، تعمیرگاه و مراکز سوخت رسانی در حاشیه کمربندی جدید شهر کرمان اقدام کنند

    اما به نظر می رسد با توجه به وجود زیر ساختها از جمله کمربند شهری مسئولان شهر کرمان باید در راستای ایجاد مراکز رفاهی و خدماتی از جمله خوابگاه، تعمیرگاه و مراکز سوخت رسانی در حاشیه کمربندی جدید شهر کرمان اقدام کنند و از سوی دیگر راهنمایی و رانندگی نیز با رانندگانی که کامیونهای خود را وارد شهر کرمان می کنند به شدت برخورد کنند تا شاهد حل این مشکل در آینده باشیم.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهر کرمان نیز با اشاره به حضور برخی از کامیونها در شهر کرمان به خبرنگار مهر گفت: برای حل این مشکل پیگیری های بسیاری صورت گرفته و جلسات متعددی نیز در این خصوص تشکیل شده است.

    سرهنگ ناصرکریمی در گفتگو با مهر اظهارداشت: ورود کامیون به معابر شهری منع قانونی دارد و مطابق با قانون با راننده این خودروها برخورد خواهد شد.

    وی تصریح کرد: برای ورود کامیونها به شهر کرمان باید مجوزهای رسمی داده شود و تنها در این صورت است که کامیون حق ورود به شهر را دارد که در این صورت پس از انجام خدماتی که برعهده دارد باید از محدوده شهر خارج شود و حق توقف در محدوده شهری ندارد.

    مصوبه ای که راه کامیون ها به شهر کرمان را باز کرده است

    سرهنگ کریمی افزود: باید به این نکته نیز اشاره کرد که شورای ترافیک شهر کرمان مصوبه ای را نیز دارد که ورود کامیون به شهر از ساعت 22 تا شش صبح بلامانع شده است و همچنین معابر شهری نیز به سطح سطح تقسیم بندی شده که ورود به این سه سطح نیز برای کامیون ها دارای محدودیت هایی است.

    وی گفت: در آینده نیز با همکاری های صورت گرفته شاهد احداث پارکینگ های بیشتر خواهیم بود.

    وی تاکید کرد که کامیون های عبوری که بار فاسد نشدنی و یا مجاز برای حضور در شهر ندارند نباید وارد معابر شهری شوند و در صورت عبوری بودن باید از کمربندی شهر استفاده کنند و در صورت نیاز به ورود به شهر نیز باید مجوز لازم را از راهنمایی و رانندگی کسب کنند.

    ورود کامیون ها به شهر کرمان ممنوع است

    محمدعلی توحیدی در آخرین شورای ترافیک که روز گذشته تشکیل شد ورود کامیون ها به شهر کرمان را ممنوع اعلام کرد و گفت: ورود کامیون ها در کنار بروز مشکلات ترافیکی منجر به خطرات زیادی در زمینه تصادفات رانندگی می شود که برخی نمونه های آن طی ماه های گذشته روی داده است.

    وی گفت: برای حل این مشکل احداث پارکینگ های ویژه کامیون ها در بیرون از محدوده شهر کرمان در دستور کار قرار گرفته است امیدواریم با اجرای این طرح از عبور و مرور کامیون ها به شهر کرمان جلوگیری شود.

    فرماندار کرمان با برشمردن اهداف احداث این پارکینگها و خطرآفرین توصیف کردن وضعیت فعلی تردد و پارک کامیونها در سطح شهر گفت: شاهد پارک کامیون ها در سطح شهر بویژه در شبها هستیم که این مسئله نه تنها باعث زشت شدن چهره شهر بلکه خطرات عدیده ای را برای شهروندان و زیرساخت های شهری به همراه دارد.

    وی با تشریح جزئیات طرح افزود: در فاز اول طرح، چهار قطعه زمین، هر قطعه به مساحت سه هکتار در نظر گرفته ایم که این میزان زمین در اجرای فاز اول طرح برای حل مشکل فعلی کافی است و برای توسعه سایر فازها انشاالله پس از سیر مراحل قانونی اقدام خواهد شد.

    توحیدی در ادامه گفت: از نقاط فوق، سه نقطه مورد درخواست در جاده زرند، ماهان و جوپار به دلیل عدم پوشش گیاهی مشکل چندانی برای واگذاری آن از سوی منابع طبیعی وجود نخواهد داشت اما در چهارمین نقطه که واقع در سعادت آباد است به دلیل وجود پوشش گیاهی طاق زار منابع طبیعی نیز در معذوریت قرار دارد که باید راه حلی برای آن پیدا کرد.

    فرماندار کرمان با انتقاد از عدم پیگیری برخی کارها خواستار اهتمام و تلاش بیشتر مسئولان جهت حل و فصل مشکلات مردم شد و اظهار داشت: به اعتقاد بنده متأسفانه نبود پشتکار و پیگیری لازم باعث طولانی شدن روند احداث پارکینگ های برون شهری شده است لذا باید با همکاری و جدیت موانع موجود بر سر راه اجرای این طرح برداشته شود.

    مصوبه شورای ترافیک اصلاح شود

    توحیدی در پایان جلسه با اشاره مجدد به مشکلات و معضلات موجود به دلیل عدم وجود پارکینگ برون شهری تصریح کرد: اعضای جلسه به ویژه نمایندگان شهرداری و راه و شهرسازی مشکلات طرح را بررسی و تصمیمات لازم را اتخاذ کنند تا هر چه سریعتر شاهد افتتاح این چهار پارکینگ در اطراف شهر باشیم.

    با این وجود به نظر می رسد هم اکنون وجود برخی خلاءهای قانونی موجب حضور گسترده کامیونها در شهر شده است از جمله قانون عبور و مرور کامیونها از ساعت 22 تا شش صبح که عملا شهر کرمان را به پارکینگ کامیون ها تبدیل کرده است. اصلاح این مصوبه باید به گونه ای باشد که کاموین پس از انجام خدمات مورد نظر در محدوده زمانی مشخص شده باید شهر را ترک کند. اما عملا هم اکنون کامیون ها از این ساعت برای ورود به شهر و پارک در معابر شهری استفاده می کنند.

    ایجاد زیر ساختهای مورد نیاز رانندگان کامیون در کمربندی جدید شهر و همچنین اجرای دقیق و جدی جریمه کامیونهایی که در شهر کرمان عبور و مرور یا پارک می کنند می تواند چاره کار باشد زیرا احداث پارکینگ بدون اجرای وارد فوق نمی تواند این درد را تسکین دهد و راهی است که در گذشته هم طی شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط