فونیکسریمکسبهتام

تمام داشته‌های MVM ۳۱۵ جدید در ایران

عصر خودرو: شاید شما هم هنگام انتخاب خودرو در بازار خودروهای هاچ‌بک زیر ۵۰ میلیون تومان با این سئوالات مواجه شده باشید که بالاخره پژوی ۲۰۶ و ۲۰۷ بخریم یا ام‌وی‌ام ۳۱۵؟ جک J۵ کرمان‌موتور بهتر است یا ۳۱۵ شرکت مدیران‌خودرو؟ اصلاً ام‌وی‌ام ۳۱۵ جدید چه تفاوت‌هایی با نسل قبلی خود کرده است؟ پاسخ این سئوالات احتمالاً انتخاب شما را در این میان آسان‌تر خواهد کرد اما به راستی ام‌وی‌ام ۳۱۵ جدید که به تازگی وارد بازار ایران شده است چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟

تمام داشته‌های MVM ۳۱۵ جدید در ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، شاید شما هم هنگام انتخاب خودرو در بازار خودروهای هاچ‌بک زیر 50 میلیون تومان با این سئوالات مواجه شده باشید که بالاخره پژوی 206 و 207 بخریم یا ام‌وی‌ام 315؟ جک J5 کرمان‌موتور بهتر است یا 315 شرکت مدیران‌خودرو؟  اصلاً ام‌وی‌ام 315 جدید چه تفاوت‌هایی با نسل قبلی خود کرده است؟ پاسخ این سئوالات احتمالاً انتخاب شما را در این میان آسان‌تر خواهد کرد اما به راستی ام‌وی‌ام 315 جدید که به تازگی وارد بازار ایران شده است چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟

    در پرونده این هفته خودروهای چینی ، صرف‌نظر از اینکه بخواهیم این خودرو را با همکلاسانش در بازار مقایسه کنیم، قصد داریم تا بیشتر، داشته‌های این خودرو را ارائه کنیم. در واقع حضور ام‌وی‌ام 315 در کشورمان خبر تازه‌ای نیست و این خودروی چینی مدت‌هاست که در کشورمان مونتاژ می‌شود. در سال جاری (1393) کمپانی مدیران‌خودرو (MVM) فیس‌لیفت جدید این هاچ‌بک را وارد بازار کشورمان کرده است. ویرایش جدید این خودرو با ظاهری جدید و تغییراتی فراوان همراه بوده و برای رقابت در بازار هاچ‌بک‌های زیر 50 میلیون تومان بازار، تازه نفس به نظر می‌رسد.  بنابراین در این نوشتار به تمام امکانات و قابلیت‌های این خودروی جدید خواهیم پرداخت. ام‌وی‌ام 315 در کلاس هاچ‌بک‌ها قرار داشته و مدل لیفت‌بک آن نیز به بازار عرضه می‌شود. این خودرو در کمپانی خودروسازی چری (Chery) کشور چین ساخته شده و در کشورمان نیز توسط کمپانی خودروسازی مدیران‌خودرو (MVM) مونتاژ می‌شود.


    ظاهری با طراحی جدید
    زمانی که ام‌وی‌ام 315 برای اولین بار وارد کشورمان شد به دلیل ظاهر زیبایی که داشت خیلی زود توانست به فروش بالایی دست پیدا کند و عرصه را برای پژو 206 تنگ‌تر از قبل کند. با این که پژو 206 چندین سال است با همان طراحی اولیه خود در کشورمان تولید می‌شود اما شرکت مدیران‌خودرو تنها پس از گذشت مدت کوتاه نسخه بروز شده ام‌وی‌ام 315 را با ظاهری جدید جایگزین مدل پیشین خود کرده است. مدل هاچ‌بک 315 جدید در نمای عقب خود تغییرات زیادی نداشته اما مدل لیفت‌بک آن علاوه بر نمای جلو در نمای عقب نیز دگرگون شده است. در نمای جلوی 315 جدید، از چراغ‌های جدیدی استفاده شده که به دلیل مشکی بودنِ بخش‌های داخلی، ظاهری جذاب به 315 داده است. یک جلو پنجره باریک و کشیده بین این دو چراغ تعبیه شده که بر روی آن لوگوی بیضی‌شکل MVM نقش بسته است. کمی پایین‌تر نیز در زیر محل نصب پلاک یک هواکش بسیار بزرگ قرار دارد که در اطراف آن چراغ‌های مه‌شکن جا خوش کرده‌اند.فاصله بین این هواکش بزرگ و مه‌شکن‌ها به رنگ مشکی بوده که به خاطر اختلاف رنگ با بدنه خودرو ظاهری اسپرت به آن داده است. در 315 جدید رینگ‌ها نیز شاهد تغییراتی بوده‌اند و در نمونه فیس‌لیفت این خودرو از رینگ‌های آلومینیومی 15 اینچی با طراحی جدید استفاده شده است. در نمای عقب مدل‌ هاچ‌بک این خودرو تغییرات زیادی نسبت به قبل نداشته و در این بخش از چراغ‌های عقبِ مجهز به لامپ‌های LED و هالوژن و چراغ‌های مه‌شکن بر روی سپر عقب استفاده شده است. اما در نمای عقب مدل‌ لیفت‌بک این خودرو تغییرات بیشتر از مدل هاچ‌بک است. در نمای عقب این خودرو از چراغ‌های عقب دو تکه استفاده شده که قسمتی از آن بر روی درب صندوق بار قرار داشته و قسمت دیگر آن بر روی گلگیر سوار شده است. این چراغ‌ها حالت برجسته‌ای دارند که از نظر بصری خیلی بهتر از نمونه‌های قبلی هستند. یکی دیگر از قسمت‌های جالب توجه در طراحی بدنه این خودرو لبه درب صندوق بار آن است که دارای یک برجستگی ملایم بوده که در زیبایی ظاهر این خودرو بی‌تاثیر نیست.

    کابین زیبا با امکانات قابل قبول
    تحولات درون کابین 315 بیشتر از تغییرات ظاهری آن است. هنگام ورود به کابین طراحی زیبای داشبورد این خودرو توجهتان را به خود جلب خواهد کرد. در طراحی داشبورد این خودرو از کابین زیبای محصولات هیوندای الهام گرفته شده که در نگاه اول کاملاً محسوس است. استفاده از خطوط شکسته در طراحی جدید کابین این خودرو آن را زیبا و جوانپسند کرده است.

    در مرکز داشبورد 315 از یک مانیتور استفاده شده که سیستم صوتی خودرو را نیز در خود جای داده است. این سیستم صوتی قابلیت پخش MP3 را داشته و دارای پورت USB است که به شش بلندگو مجهز است. پایین‌تر از آن نیز سیستم تهویه هوا قرار دارد و در انتها یک درگاه Aux به همراه فندک خودرو جاخوش کرده‌اند. در ساخت کابین این خودرو از پلاستیک استفاده شده که با طرح آلومینیوم تزیین شده است. پشت آمپر این خودرو از دو چند ضلعی تشکیل شده که وظیفه نمایش دور موتور و سرعت لحظه‌ای خودرو را به صورت آنالوگ دارند. بین این دو چند ضلعی نیز یک کامپیوتر سفری قرار گرفته است. بر روی سقف و جلوی آینه وسط یک مجموعه چراغ سه‌تایی قرار داشته که نور مناسبی را در تاریکی در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. برخلاف ظاهر کوچک این 315 درون کابین آن فضای کافی برای همه سرنشینان وجود دارد. در ردیف عقب نیز برای افراد با قد متوسط مشکل و کمبود فضا وجود ندارد. از نظر ایمنی نیز باید گفت ام‌وی‌ام 315 به کمربند ایمنی سه نقطه‌ای پیش کشنده برای تمام سرنشینان و دو عدد کیسه هوا برای سرنشینان جلو مجهز است. در ام‌وی‌ام 315 تمام شیشه‌ها و آینه‌های جانبی به صورت برقی تنظیم شده اما تنظیم صندلی‌های آن همچنان دستی است.

    قابلیت‌های فنی 315
    زیر کاپوت ام‌وی‌ام 315 یک پیشرانه چهار سیلندر خطی 16 سوپاپ قرار گرفته که 1497 سی‌سی حجم دارد. این پیشرانه 1٫5 لیتری قادر به تولید 107 اسب‌بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 140 نیوتن‌متر گشتاور در 3000 تا 4500 دور در دقیقه است. نیروی تولید شده توسط پیشرانه این خودرو به کمک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل شده و این خودروی 1٫2 تنی را به حرکت درمی‌آورد. نیروی تولیدی 315 برای یک خودروی هاچ‌بک کاملاً مناسب بوده و نیازهای یک رانندگی درون شهری را کاملاً برآورده می‌کند. همان طور که اشاره کردیم در مرکز پشت آمپر این خودرو یک کامپیوتر سفری قرار دارد که اطلاعاتی همچون ساعت، مسافت طی شده، مصرف لحظه‌ای بنزین، مقدار بنزین درون باک، مقدار مسافتی که با بنزین موجود در باک می‌توان پیمود، وضعیت درب‌ها و کاپوت‌های خودرو و …  را نمایش می‌دهد همه این امکانات برای راننده کاملاً کاربردی و به درد بخور هستند.

     

    تجربه رانندگی
    هفته گذشته تجربه رانندگی با ام‌وی‌ام 315 در پیست اتومبیل‌رانی و خیابان‌های شهری را داشتیم و براساس این تجربه باید گفت عملکرد شهری 315 در شهر خیلی بهتر از عملکرد آن در پیست است.رانندگی با 315 در شهر خیلی راحت بوده و در ترافیک خیابان‌های تهران رانندگی با آن نسبت به رقبایش همچون پژو 206 بهتر است. کلاچ خودرو کاملاً نرم است و تعویض دنده‌ها بسیار راحت انجام می‌پذیرد. هر چند تاخیر کمی هنگام فشردن پدال گاز قابل لمس است که در حالت کلی باید عملکرد آن را خوب دانست.هدایت خودرو نیز به لطف فرمان نرمی که دارد خوب بوده و رانندگی با آن در کوچه‌های تنگ و پر از خودروی شهر تهران راحت است. برای رفع مشکل دید در نقاط کور هنگام حرکت با دنده عقب، سازندگان ام‌وی‌ام 315 سنسورهایی را در نمای عقب آن قرار داده‌اند تا رانندگی و به خصوص پارک کردن با آن راحت‌تر شود. در نهایت باید گفت 315 در هر 100 کیلومتر حدود 6٫5 لیتر بنزین می‌سوزاند که برای یک خودروی هاچ‌بک رقم مناسبی است و آن را در رده خودروهای کم مصرف قرار می‌دهد. همچنین 315 موفق به دریافت استاندارد آلایندگی یورو 4 شده است.


    بهبود وضعیت در برابر رقبا
    یکی از مهم‌ترین مسائل در تولید خودروها مدت زمان تولید نسل‌های آن است. در زمان‌های قدیم معمولاً یک نسل از یک خودرو به صورت میانگین حدود یک دهه بر روی خط تولید قرار می‌گرفت اما امروزه به دلیل بالا رفتن رقابت بین کمپانی‌ها این زمان به حدود 5 سال کاهش یافته است. البته خودروسازان به عمر 5 ساله هر نسل از خودروهایشان اکتفا نکرده و در این میان نیز فیس‌لیفت خودروهایشان را معرفی می‌کنند تا محصولشان از رقبای خود در بازار عقب نماند.شرکت مدیران خودرو نیز با معرفی خیلی سریع فیس لیفت این هاچ‌بک باعث شد تا 315 یک قدم از رقبای خود در ایران جلو بیفتد. معمولاً در ایران وقتی مدل جدید یک خودرو وارد بازار می‌شود قیمتش خیلی بیشتر از نمونه پیشین خود است که این اختلاف قیمت زیاد برای استفاده از فرصت بوده تا سازندگان و فروشندگان آن از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. ولی نکته جالب توجه که در خصوص 315 وجود دارد این است که اختلاف قیمت نمونه جدید آن با نمونه پیشین خیلی کم است. نسل قبل این خودرو 39 میلیون تومان قیمت داشت و این در حالی است که مدل جدید آن تنها با یک میلیون تومان افزایش به 40 میلیون تومان رسیده است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو