فونیکسریمکسبهتام

آمار ثبت نام خودروهای وارداتی جانبازان اعلام شد / همه بنز خریدند!

عصر خودرو- با توجه به لیست منتشر شده از درخواست ها برای خودروهای وارداتی جانبازان که منتشر شده، مشخص شد که میزان استقبال از این طرح چه مقدار بوده است.

آمار ثبت نام خودروهای وارداتی جانبازان اعلام شد / همه بنز خریدند!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از اسب بخار؛ مدتی است که سایتی برای ثبت درخواست خودروهای وارداتی جانبازان شروع به کار کرده تا واجدین شرایط برای این طرح بتوانند طبق اولویت های مشخص شده از میان محصولات قابل عرضه، یک خودرو را انتخاب کنند. در ادامه ماجرای فروش خودروهای وارداتی به جانبازان، شاهد حضور محصولاتی از برندهای معتبر غیرچینی مانند مرسدس بنز، ب ام و، تویوتا، نیسان و … بودیم که همه را شوکه کرد و عده ای را نیز شاکی کرد که به چه علت برای مردم عادی امکان ثبت نام خودروهای باکیفیت وجود ندارد.

    حال پس از گذشت حدود دو ماه، لیست مربوط به ثبت درخواست خودروهای وارداتی توسط جانبازان نهایی شده و به دست خبرنگار اسب بخار رسیده. با توجه به اعداد و ارقام درج شده در لیست مذکور، مشخص شد که برخلاف پیش بینی های مردم و مخاطبین، میزان استقبال از طرف جانبازان و واجدین شرایط این طرح به نسبت بالا بوده و همین امر دال بر دلال پروری پروژه واردات خودروهای لوکس برای جانبازان است. به عبارتی دیگر می توان گفت که اکثر واجدین شرایط خرید از این سامانه، احتمالاً قصد دارند تا خودروهای وارداتی مورد نظرشان را بلافاصله در بازار آزاد بفروشند.

    در مجموع برای تمامی مدل هایی که شرکت های وارد کننده ادعا کردند توانایی آوردن آن ها به ایران را دارند، 4321 درخواست ثبت شد. البته این میزان تقاضا فقط برای خودروهای بین 30 تا 35 هزار یورویی است.

    با توجه به این که در کل بین 20 تا 25 هزار جانباز امکان ثبت نام در طرح فروش خودروهای وارداتی را داشتند و از این تعداد، بخش کمی درصد جانبازیشان بالا بود، می توان گفت که به نسبت میزان استقبال واجدین شرایط خرید خودروهای 30 تا 35 هزار یورویی بالا بوده. به این ترتیب احتمال می رود خودروهای میان رده تر با قیمت های پایین تر، متقاضی های بیشتری داشته باشند.

    کدام برندها بیشتر مورد توجه جانبازان قرار گرفتند؟
    به طور کلی استقبال از دو برند آلمانی مرسدس بنز و ب ام و بیشتر از بقیه بود. این میزان تقاضا برای بنز و ب ام و های معرفی شده نشان می دهد که تقریباً اکثر ثبت نام کنندگان به دنبال خودروهایی بودند که در بازار نایاب تر باشند و بتوانند با توجه به این قضیه سود بیشتری به جیب بزنند. در رده سوم درخواست ها نیز معروف ترین برند ژاپنی یعنی تویوتا قرار گرفت.

    آیا واردات بنز و ب ام و امکان پذیر است؟
    با توجه به استقبال به نسبت زیاد از محصولات بنز و ب ام و می توان گفت که امکان واردات بنز به این مقدار وجود ندارد زیرا شرکت ستاره ایران اعلام کرده که به طور کلی قادر است فقط 200 دستگاه خودرو وارد کند که این مقدار جوابگوی تقاضای 1786 عددی نیست. از طرفی دیگر اما پرشیا خودرو، متولی واردات ب ام و و مینی، اذعان کرده که می تواند تمامی نیازهای مشتریان محصولات این دو برند آلمانی را پاسخ دهد و مسیر واردات ب ام و و مینی برایشان هموار است.

    کدام خودروها بیشترین درخواست ها را داشتند؟
    مرسدس بنز A180 سدان با 811 درخواست در رده اول، بنز C181 با 691 درخواست در رده دوم و ب ام و 318i نیز با 665 درخواست در رده سوم پر متقاضی ترین خودروها قرار گرفت.

    کم طرفدارترین خودروها کدام بودند؟
    از میان محصولات معرفی شده به سامانه، برای فیات تیپو کراس فقط 1 درخواست و برای دو خودروی فیات 500X هیبرید و فولکس واگن گلف نیز 2 متقاضی خرید ثبت شد.

    در پایان می توان نتیجه گرفت که به طور کلی تمام قشرهای جامعه اعم از جانباز، بازاری، فرهنگی، تحصیل کرده و … با توجه به شرایط بد اقتصادی تلاش می کنند از فرصت های موجود نهایت بهره را ببرند تا بتوانند به کمک اختلاف های موجود میان قیمت خرید و بازار کالاهای مختلف، مخصوصاً خودرو، کمی از نیازهای مالی خود را جبران کنند. ادامه دار بودن این روند موجب خواهد شد تا جامعه به ناچار رویه دلالی در پیش بگیرد و از این طریق بتواند در مقابل تورم های موجود کمی بیشتر دوام بیاورد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط