فونیکسریمکسبهتام

راسا موتور سوزوکی جیمنی را در دو نسخه ۳ و ۵ در وارد می کند

شاسی بلند کوچک و جذاب وارداتی سوزوکی را بشناسید+کاتالوگ

عصر خودرو- شرکت راسا موتور به عنوان متولی فروش و خدمات پس از فروش محصولات سوزوکی و GAC در ایران، طی مراسمی از ۴ کراس اوور و شاسی بلند سوزوکی رونمایی کرد. متفاوت ترین رویداد غیرچینی صنعت خودروایران طی سال های اخیر با رونمایی از چهار خودرو سوزوکی گرندویتارا، سوزوکی جیمنی ۳ و ۵ در و همچنین سوزوکی فرانکس رقم خورد.

شاسی بلند کوچک و جذاب وارداتی سوزوکی را بشناسید+کاتالوگ
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، جذابترین و خاص ترین تازه واردهای سوزوکی در این مراسم بدون شک سوزوکی جیمنی در دو نسخه 3 و 5 در بود. جیمنی برای اولین بار در سال 1970 میلادی یعنی 54 سال قبل توسط سوزوکی معرفی شد و تا کنون آمار فروش مجموع آن به بیش از 3 میلیون دستگاه رسیده است. خیلی ها فکر می کنند این خودرو یک کپی از جیپ یا مرسدس بنز جی کلاس است اما در حقیقت سوزوکی در دهه 60 میلادی یک دستگاه خودرو شاسی مستقل عجیب را از شرکت اشتیر پوچ اتریش خریداری کرد تا بتواند به تکنولوژی خودرو های شاسی مستقل آفرودی دست پیدا کند و از آنجایی که هویت این خودروساز ژاپنی به خودروهای کوچک جثه یا Kei Car نزدیک تر بود، این خودرو در کوچکترین کلاس در بین همه آفرودر های جهان شکل گرفت. حتی اگر فکر می کنید این خودرو پیرو مرسدس بنز جی کلاس است نیز سخت در اشتباهید چرا که جیمنی 8 سال زودتر از بنز جی کلاس متولد شده و تقریبا تمام پارامتر های هویتی ظاهری آن در طول همه نسل هایش تا امروز ثابت مانده و حتی در نمونه جدیدی که توسط راسا موتور رونمایی شد نیز این مشخصه ها نظیر چراغ راهنمای مجزا از چراغ جلو به چشم می خورد!

خودرو رونمایی شده در حقیقت نسل چهارم سوزوکی جیمنی و اولین نسلی است که پا را فراتر از نسخه 3 در گذاشته و نسخه 5 در نیز به تنوع مدل هایش افزوده شده اما در عوض برخلاف نسل قبلش، نسخه کانورتبل ندارد. جیمنی طی 54 سال عمرش همواره طولی بین 3 تا 4 متر بسته به مدل های مختلف داشته و برای قرارگیری در دسته KeiCar های کوچک ژاپنی و معافیت های مالیاتی و الزامات استانداردی حتی حجم موتورش نیز مانند طول 3 متری آن به سختی فراتر از 700 سی سی می رفته اما همواره سیستم دو دیفرانسیل متمایز و خاصی داشته و با اتکا به سبک وزنی، یک آفرودر چابک به حساب می آمده است. سوزوکی جیمنی وارداتی راسا موتور به ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. طول نسخه سه در به 3.6 متر و وزن آن به حدود 1.1 تن می رسد و ارتفاع این خودرو تنها 1725 میلیمتر است. همچنین نسخه 5 در این خودرو تنها 4 متر طول دارد و هر دو خودرو ظرفیت 4 سرنشین را دارند. هر دو نسخه جیمنی از پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر توان 101 اسب بخار و 130 نیوتون متر گشتاور نیرو می گیرند که این قدرت از طریق یک گیربکس 4 سرعته AT به هر 4 چرخ منتقل می شود و در نهایت شتاب حدود 15 ثانیه رقم می خورد. سیستم تعلیق این خودرو نیز از جمله مواردی است که در خودروهای 5 متری یا آفرودر های فوق حرفه ای می بینید. تعلیق های سه اتصالی با فنر لول روی هر 4 چرخ و سیستم دیگری که جیمنی را شگفت انگیزتر می کند، سیستم LSD با لغزش محدود برای هر دو محور است که در صورت عدم تماس یک چرخ با زمین یا قرارگیری آن روی یک سطح لغزنده، انتقال گشتاور به آن چرخ را متوقف می کند و چرخ یا چرخ های دیگر که تماس مناسبی با زمین دارند را مامور نجات خودرو در اوج ایمنی از آن شرایط می کند. این تکنولوژی هم در خودروهای آفرودی خاص دیده می شود و هم در خودروهای اسپرت و مسابقه ای برای دریافت بهترین توزیع گشتاور در مانور پیچ ها در پیست مسابقه.

جیمنی های 3 و 5 در در بخش امکانات رفاهی مواردی همچون نمایشگر 7 اینچی، دوربین عقب، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و کنترل سرعت در سراشیبی، دو ایربگ جلو، سنسور نور و سیستم کنترل فشار باد تایرها را دارند. با این حال کیفیت صندلی ها و داشبورد خودرو شما را متعجب می کند و همینجا است که متوجه تفاوت برند سوزوکی با ده ها خودرو چینی موجود در بازار ایران می شوید. یکی دیگر از مشخصه های خاص آفرودی این خودرو زاویه ورود به شیب 36 درجه و خروج از شیب 50 درجه ای است که شباهت زیادی به لندروور دیفندر دارد و البته هنوز از نسخه استاندارد جیپ رنگلر کمتر است.

 

عکس : اعظم صباغ

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
      آرشیو