فونیکسریمکسبهتام

حرکت سایپا با دست پر به سمت خودروهای پاک

عصر خودرو- گروه خودروسازی سایپا پیش از آغاز موج ورود خودروهای الکتریکی به ناوگان حمل و نقل و تاکسیرانی؛ دستاورد های قابل توجهی را در زمینه خودروهای برقی و هایبریدی به نمایش گذاشته بود. این خودروساز تقریبا بزرگترین سبد محصولات خودروهای برقی در بین همه خودروسازان کشور را در اختیار دارد و برخی محصولات این خودروساز نیز در زمره به روز ترین خودروهای برقی نه تنها ایران بلکه جهان قرار می گیرند که با همکاری برند معتبر چانگان و CATL می تواند استاندارد خودروهای برقی در بازار ایران را به روش قابل توجهی ارتقاء دهد.

حرکت سایپا با دست پر به سمت خودروهای پاک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، شرکت خودروسازی سایپا در گام نخست، سبد گسترده و تازه از محصولات جدید را در دستور کار دارد که از جمله برخی از این خودروها می توان به شاهین اتوماتیک، اطلس، سهند، پی90، ساینا CNG، شاهین پلاس،‌سیلک و آریا اشاره کرد که فصل جدیدی از خودروسازی را طی یک سال آینده برای سایپا رقم می زند و تقریبا گسترده ترین سبد محصولات جدید برای یک خودروساز به شمار می رود.

    آریا (پلاگین هیبرید)، ساینای برقی و سهند برقی نیز سه گزینه جدید سایپا در حوزه خودروهای پاک برقی و هایبریدی است که سبد محصولات بومی این خودروساز را تشکیل می دهد. آریا پلاگین هایبرید را به نوعی می توان عملگرا ترین پروژه برای ورود به عصرخودرو های برقی دانست. این خودرو با استفاده از قوای محرکه الکتریکی در کنار پیشرانه بنزینی، قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتر در کنار آلایندگی کمتر نسبت به نسخه بنزینی ارائه می کند و از این جهت گزینه خاصی برای صنعت و بازار خودرو ایران  به حساب می آید.

     

    پلتفرم X200 سایپا که پرتیراژترین پلتفرم صنعت خودرو ایران به حساب می‌آید به تازگی میزبان نسخه الکتریکی بر پایه اطلس شده است. سایپا در این گزینه اختصاصی و بومی از باتریهایی با ظرفیت 35 کیلووات ساعت استفاده کرده است که شارژ کامل آن 4 ساعت و شارژ سریع آن‌ها 40 دقیقه به طول می‌انجامد و توانایی پیمایش 270 کیلومتر با شارژ کامل را دارد و شتاب صفر تا صد این خودرو نیز 12 ثانیه اعلام شده است. البته این پلتفرم قرار است روی سهند و ساینا نصب شود.

    یکی از مهمترین نکاتی که سرعت سایپا برای دستیابی به علم روز خودروهای الکتریکی را چندبرابر می‌کند همکاری با به روز ترین و معتبرترین برندها در این حوزه است. هم اکنون حدود 60 درصد از کل باتری‌های الکتریکی جهان تولد کشور چین و عمدتا از دو برند CATL و BYD تامین می‌شود و در این بین دو سوم کل باتری‌های تولیدی چین توسط برند معتبر CATL تامین می‌شود.

    سدان اسپرت SL03 از برند دیپال که تا کنون در دو نمایشگاه از سوی سایپا به نمایش درامده، محصول مشترک بین چانگان، هوآوی و شرکت CATL است. پیش از هر چیز طراحی مسحورکننده این خودرو نشانگر پیشرفت بی‌نظیر صنعت خودروسازی چین و برند معتبر چانگان است. این خودرو به 27سنسور مختلف در اطراف بدنه مجهز شده و از تکنولوژی‌های سطح 4 رانندگی خودکار بهره می‌برد. مهمترین ترکیب قوای محرکه این خودرو که احتمال عرضه به بازار ایران دارد از نوع هایبریدی است که یک موتور 95 اسب بخاری بنزینی روی آن قرار دارد و موتور الکتریکی توانایی تولید حداکثر قدرت 221 اسب بخار را دارد. طراحی ظاهری این خودرو با ضریب درگ 0.230 نوید یک خودرو اسپرت را می‌دهد که توانایی پیمایش تا 1200 کیلومتر با مخزن سوخت کامل و شارژ کامل باتری‌ها را دارد. سیستم هایبرید این خودرو EREV یا Extended Range است که در آن عملا موتور بنزینی صرفا برای شارژ باتری ها وارد مدار می شود و مستقلا یا به صورت موازی به حرکت خودرو کمک نمی کند و از این جهت تنها جنبه ژنراتور را خواهد داشت و همین موضوع مصرف سوخت این خودرورا تاحد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

    شرکت CATL بزرگترین تولیدکننده باتری در جهان است که از سال 2011 شروع به فعالیت کرده و در حال حاضر بیش از یک سوم تولید جهانی (حدود 37 درصد) و در 30 منطقه در سطح کشور چین تولید دارد. این شرکت به فناوری سدیم یون (گونه‌ای از باتری‌های قابل شارژ هستند که در آن یون‌های سدیم عامل اصلی ایجاد جریان در مدار هستند. این باتری‌ها که در حال گسترش و بهینه‌سازی هستند، توانایی‌هایی مشابه با باتری‌های لیتیوم - یون دارند) دست یافته، همچنین این باطری ها توان دستیابی به نرخ شارژ سریع تا 80 درصد در مدت 5 دقیقه را دارند.

    همچنین بررسی جدیدترین گزارش ها از عملکرد مالی گروه خودروسازی سایپا نشان دهنده آن است که هزینه‌های تبدیل (دستمزد و سربار) در شش ماه اول سال جاری به 6.8 درصد (سال 1400 این عدد 11.2درصد بود) رسیده و همچنین شاخص مهم نیروی انسانی با محاسبه هزینه تبدیل هر خودرو 40 درصد شده است. همچنین گروه سایپا تحریم‌های ظالمانه را به یک فرصت تبدیل کرده و توانسته در سال جاری 4000 میلیارد تومان صرفه جویی ارزی را رقم بزند؛ سال گذشته رقم صرفه جویی ارزی 2500 میلیارد تومان بود. در این راستا پیش بینی شده که فروش گروه سایپا تا پایان سال جاری به 160 همت برسد؛ سال گذشته عدد یاد شده 91 همت بود.

    همچنین گروه خودروسازی سایپا تا کنون 3 هزار خودرو چانگان و زوتی را وارد کشور کرده که بخش قابل توجهی از خودروها تحویل مشتریان شده و 10 هزار دستگاه خودرو نیز در فرایند حمل است. همچنین تا کنون 10 هزار خودرو برقی و هیبریدی ثبت سفارش شده که از این تعداد، مراحل تکمیلی 2 هزار دستگاه آن انجام شده و خودروها آماده حمل هستند.

    گفتنی است در حاشیه بازدید وزیر صمت،‌ به صورت نمادین 5 دستگاه خودروی چانگان CS55 پلاس به مشتریان محترم گروه سایپا تحویل داده شد. قرار است از فردا تحویل 610 دستگاه خودروی CS55 پلاس به مشتریان آغاز شود. همچنین گروه خودروسازی سایپا برنامه پیش فروش 4000 دستگاه خودرو CS55 پلاس و 2000 دستگاه خودرو CS35 پلاس را برای مشتریانی که در مرحله جدید در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی در حال ثبت نام هستند، برنامه ریزی کرده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط