فونیکسریمکسبهتام

مقصر سردرگمی مشتریان پژو پارس کیست؟

عصر خودرو- پژو پارس علی رغم الزام به توقف تولید در سال ۱۴۰۲ با فشار برخی مسئولان وقت در وزارت صمت در سامانه یکپارچه عرضه شد و تعهدی را بوجود آورد که اکنون ایران خودرو به دلیل محدودیت های استانداردی امکان گذر از آن ها را ندارد و مجبور به عرضه خودرو جایگزین برای مشتریان است. اما واقعیت ماجرا از چه قرار است و این مشکل چگونه به شرایط کنونی و اعتراض خریداران پارس رسیده است؟

مقصر سردرگمی مشتریان پژو پارس کیست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سال 1402 به عنوان موعد خداحافظی پژو پارس با خطوط تولید ایران خودرو اعلام شده بود. این موضوع برای اولین بار در فروش سامانه یکپارچه در ابتدای سال 1402 اعلام شد و قرار بود پژو پارس صرفا تا تیرماه به فروش برسد و به دلیل الزامات سازمان ملی استاندارد، امکان ادامه تولید این خودرو وجود نداشت و ایران خودرو نیز با همین رویه، مقدمات خروج این خودرو از خط تولید را فراهم کرد اما فشارهای برخی مقامات وزارت صمت در آن زمان موجب شد تا این خودرو پرطرفدار با وجود الزام به توقف تولید، از رویه فروش سامانه یکپارچه خارج نشود و این موضوع تعهد سنگینی برای ایران خودرو بوجود آورد.

    اولین بار در فروردین 1402 بود که ایران خودرو در شرایط عرضه پژو پارس، امکان عرضه این خودرو براساس الزامات استانداردی را تنها تا تیرماه اعلام کرده بود اما از آنجایی که به طرز عجیبی پژو پارس در صدر پرطرفدارترین خودروهای بازار ایران قرار دارد، با فشار برخی مقامات وقت وزارت صمت، فروش این مدل در سامانه یکپارچه تا زمانی بیش از وعده توقف تولید پژو پارس تمدید شد و این تصمیم مسئول وقت وزارت صمت آن هم بدون هماهنگی ایران خودرو و سازمان استاندارد موجب شده تا اکنون حدود 120 هزار مشتری پژو پارس مجبور به جایگزینی خودروشان با خودرویی استاندارد شوند که امکان تولید یا عرضه آن وجود داشته باشد.

    پژو پارس برای استمرار تولید نیازمند اجرای استاندارد های 85گانه است و رییس سازمان ملی استاندارد آخرین مهلت تولید این خودرو بدون استاندارد های اجباری را نیمه نخست اسفند ماه اعلام کرده بود. ایران خودرو به دلیل الزام به توقف تولید این خودرو که از ابتدای سال 1402 مطرح شده بود، مقدمات لزم نظیر کاهش ظرفیت تولید قطعات، آماده سازی خط تولید برای جایگزینی با محصول جدید و ... را فراهم کرده بود و اکنون این حجم از تقاضا برای خودرویی است که ملزم به توقف تولید شده و حتی اگر ایران خودرو باز هم آن را به چرخه تولید بازگرداند، هزینه تولید مجدد، اجرای استاندارد های جدید و ... آن ها را ملزم به تعیین قیمت جدید برای این خودرو می کند.

    براساس آنچه از شواهد بر می آید، مقصر اصلی این اتفاق، دستور یکی از مسئولان وقت وزارت صمت بدون هماهنگی برای فروش این محصول به دلیل تقاضای عمومی بالا بوده که هم برنامه سازمان ملی استاندارد را نقش کرده و هم چرخه توقف تولید پژو پارس در ایران خودرو را تحت الشعاع قرار داده است.

    در این شرایط تنها راه قانونی پیش روی خریداران پژو پارس، انتخاب خودروی جایگزین با استاندارد های 85گانه است چرا که ایران خودرو تقریبا شرایط خروج پارس از خط تولید را فراهم کرده و سازمان استاندارد نیز اجازه تولید این خودرو را نمی دهد. از طرف دیگر در مقابل، وظیفه مسئولان برای پیگیری علت وقوع این رویداد و سردرگمی 120 هزار متقاضی؛ پرسشگری از مسئول وقت وزارت صمت است که با چه استدلالی ایران خودرو را ملزم به چنین طرح فروشی علی رغم الزام به توقف تولید پژو پارس کرده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط