فونیکسریمکسبهتام

اتوبوس و مینی‌بوس در سر بالایی تولید

عصر خودرو- تولید خودروهای سبک و سنگین تجاری در ۱۰ ماه امسال با رشد قابل‌توجهی مواجه شده، رشدی که البته بیشتر از ناحیه تولید وانت رخ داده است.

اتوبوس و مینی‌بوس در سر بالایی تولید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، طبق آنچه وزارت صنعت، معدن و تجارت در آمارنامه دی‌ماه آورده، کل تولید خودروهای تجاری سبک و سنگین (شامل وانت، ون، اتوبوس، مینی‌‌بوس، کامیون، کامیونت و کشنده) در 10 ماه امسال 170هزار و 691دستگاه بوده است. این در حالی است که تجاری‌سازان در 10 ماه مشابه سال گذشته 131هزار و 915دستگاه محصول را تولید کرده بودند. با توجه به این آمار، تولید خودروهای تجاری سبک و سنگین تا پایان دی‌ماه امسال و نسبت به 10ماه سال گذشته، حدودا 30درصد رشد کرده است.

    اگر آمار وانت را جداگانه حساب کنیم، کل تولید خودروهای تجاری سنگین و نیمه‌سنگین در 10ماه امسال، 35هزار و 62دستگاه بوده است. تجاری‌سازان بدون احتساب وانت، 30هزار و 995دستگاه محصول را در 10 ماه مشابه سال گذشته به تولید رسانده بودند. بنابراین تولید خودروهای تجاری -منهای وانت- در بازه زمانی تحت بررسی، کمتر از پنج‌هزار دستگاه، معادل 13درصد، بالا رفته است. در بین کل خودروهای تجاری سبک و سنگین، وانت دارای بیشترین تیراژ در 10 ماه امسال بوده است. بنابر آمار وزارت صمت، تا پایان دی‌ماه امسال 135هزار و 629دستگاه وانت در خودروسازی دولتی و خصوصی به تولید رسیده است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (حدودا 101هزار دستگاه)، تولید وانت 34درصد رشد کرده است. سهم خودروسازان بخش خصوصی از تولید 10ماهه وانت، کمتر از 28هزار دستگاه بوده است.

    همچنین تولید وانت در بخش خصوصی طی 10ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 33درصد رشد را نشان می دهد.  پس از وانت، بیشترین تیراژ در بین خودروهای تجاری نصیب گروه کامیون، کامیونت و کشنده شده است. آمار وزارت صمت می‌گوید در 10 ماه امسال حدود 31هزار دستگاه از این گروه خودرویی به تولید رسیده که نشان از رشد 18درصدی نسبت به سال گذشته دارد. به عکس وانت، سهم اعظم تولید کامیون، کامیونت و کشنده در 10ماه امسال، نصیب خودروسازان خصوصی شده است. خصوصی‌ها توانسته‌اند تا پایان دی‌ماه امسال بیش از 19هزار و 500دستگاه از این گروه خودرویی را به تولید برسانند و نسبت به 10ماه سال گذشته 39درصد رشد کنند. تجاری‌سازان در تولید ون نیز توانسته‌اند آمار خود را نسبت به 10ماه سال گذشته بالا ببرند. آنها در 10ماه پارسال دوهزار و 725 دستگاه ون به تولید رسانده‌اند و در مدت مشابه امسال، این آمار را به دوهزار و 731دستگاه رسانده‌اند.

    بخش خصوصی اوضاع مناسبی در تولید ون نداشته، چه آنکه تیراژ هزار و 106دستگاهی سال گذشته آنها جای خود را به تولید 475دستگاهی در 10ماه امسال داده است. بنابراین تولید ون در 10ماه امسال 57درصد افت کرده است. نگاهی نیز به اوضاع تولید اتوبوس و مینی‌بوس در 10 ماه امسال بیندازیم، محصولاتی که به عکس روند کلی، افت تیراژ داشته‌اند. در بخش اتوبوس، خودروسازان آمار 725دستگاهی را تا پایان دی امسال به جا گذاشته‌اند، حال آنکه تولید 10ماه پارسال آنها هزار و 128دستگاه بوده است. بنابراین تولید اتوبوس 36درصد افت کرده است. اخیرا اخبار مختلفی مبنی بر تامین نیاز کشور به اتوبوس از مسیر واردات به‌خصوص از چین مطرح شده و به نظر می‌رسد این موضوع از انگیزه تولید این محصول در کشور کاسته یا خواهد کاست.

    اصرار وزارت صمت بر این است که ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور برقی شود و با توجه به اینکه شرکت‌های داخلی فعلا توان تامین اتوبوس‌های برقی را در حد نیاز ندارند، سیاستگذار به سراغ واردات رفته است.  در نهایت در بخش مینی‌بوس و میدل‌باس نیز با افت تولید مواجه هستیم. طبق آمار وزارت صمت، تا پایان دی امسال 624دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس به تولید رسیده، حال آنکه در 10ماه پارسال، تیراژ این محصولات 878دستگاه بوده است. با این حساب تولید 10ماهه مینی‌بوس و میدل‌باس 29درصد کاهش پیدا کرده است.  روند کاهشی تولید اتوبوس و مینی‌بوس در حالی است که بیشتر خودروهای ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی (در این بخش) فرسوده‌اند و نیاز به جایگزینی دارند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط