فونیکسریمکسبهتام

پنجمین نمایشگاه خودرو تهران (۷۸)

معرفی بایک BJ۶۰، SUV جدید چینی که توسط دیار خودرو در نمایشگاه خودرو معرفی شد

کُلاژِ خوبان از چین

عصر خودرو- سال‌ها پیش، چینی‌ها را به ساخت کپی‌های ناقص‌الخلقه از خودروهای مشهور و محبوب بازار جهانی می‌شناختیم که عمده آن‌ها نتیجه مطلوبی نداشتند.

معرفی بایک BJ۶۰، SUV جدید چینی که توسط دیار خودرو در نمایشگاه خودرو معرفی شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  اما حالا که صنعت خودروسازی این کشور پیشرفت چشم‌گیری داشته و بسیاری از محصولاتشان با خط مش اختصاصی خودشان روانه بازارهای مختلف از جمله ایران می‌شوند، هنوز هم بعضا دیده می‌شوند محصولاتی که با الگوبرداری از خودروهای نامدار خلق شده‌اند. با این تفاوت که دیگر ناقص‌الخلقه نیستند، بلکه یک کُلاژ از ذائقه بازار محسوب می‌شوند. بایک BJ60، یکی از آن‌هاست.

     

    طراحی بیرونی
    از نظر ظاهری، شما با ترکیبی از چند خودروی آفرودی محبوب روبه‌رو هستید. از جلو که مستقیما به آن نگاه کنید، شمایلی از جیپ واگونیر را در استایل جلوپنجره آن خواهید دید و گوشه چراغ‌ها، به تویوتا لندکروزر اتاق 200 بی‌شباهت نیست. نمای جانبی هم به نیسان پاترول Y62 و البته تویوتا لندکروزر اتاق 300 دارد. طول این خودرو 504 سانتی‌متر اعلام شده و ارتفاع آن بیش از یک متر و 90 سانتی‌متر است که این اعداد، BJ60 را به یک خودروی درشت اندام مبدل می‌سازد.

    قوای محرکه
    در این خودرو از سیستم قوای محرکه هیبرید خفیف (Mild Hybrid) 48 ولتی استفاده شده است. یعنی یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربو GDI وظیفه اصلی تامین قوای فنی را بر عهده دارد و نیروی پیشران الکتریکی هم به آن اضافه شده تا به قدرت نهایی 270 اسب‌بخار و گشتاور 406 نیوتن‌متری دست پیدا کند. ضمن این که جعبه دنده این خودرو از نوع 8 سرعته اتوماتیک AT است و با بهره‌گیری از سیستم چهارچرخ محرک توان تولیدی را به هر چهار چرخ می‌رساند. وزن خودرو نزدیک به 2 تن است که به لطف گشتاور مناسب، شتاب صفرتاصد حدود 9 ثانیه‌ای را به همراه خواهد داشت. همچنین مصرف سوخت این خودرو به صورت سیکل ترکیبی، عدد 11.4 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است. شاسی این خودرو آفرودی مستقل و نردبانی است و برای سیستم تعلیق آن در جلو آرایش دوجناغی مستقل و در عقب چنداتصالی (MultiLink) در نظر گرفته شده است. ضمنا این را هم در نظر بگیریم که در این خودرو قفل دفرانسیل جلو و عقب و وسط هم ارائه شده است.

     

    کایبن و امکانات رفاهی
    با ورود به کابین این خودرو با یک فضای بسیار باکیفیت و لوکس طرف هستیم که طراحی خشک، اما مدرنی دارد. یک مانیتور 12.5 اینچی در وسط، وظیفه انتقال داده‌های سیستم مالتی‌مدیای خودرو را بر عهده دارد و کلاستر ماشین هم یک مانیتور 10.25 اینچی است که بسیاری از اطلاعات مربوط به بحث فنی در این بخش به نمایش گذاشته می‌شود. ترکیبی از روکش چرمی با کیفیت در نقاط مختلف آن از جمله داشبورد، رودری‌ها، صندلی‌ها، کنسول و... به چشم می‌خورد و لازم به ذکر است که این خودرو برای هر چهار صندلی از ماساژور بهره می‌برد و صندلی‎های جلو به صورت برقی تنظیم می‌شوند و مجهز به گرم‌کن و سردکن هستند. نکته جالب اینجاست که شما در BJ60 می‌توانید حالت رانندگی در برف، گل و لای، سنگ و... را هم به صورت مجزا انتخاب کنید. ضمن این که سیستم چهارچرخ محرک آن بین محورهای جلو و عقب از یک سلکتور قرار گرفته در کنسول وسط قابل انتخاب است. مضاف بر این، نورپردازی محیطی این خودرو که با یک طرح خاص روی داشبورد شروع شده و تا رودری‌های عقب نیز ادامه پیدا کرده، یکی دیگر از تاچ‌های طراحی جالب BJ60 است.

    معید حمیدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط