فونیکسریمکسبهتام

پنجمین نمایشگاه خودرو تهران (۵۴)

نمایش KMC Eagle در دو نسخه بنزینی و برقی

نخستین خودرو اختصاصی کرمان موتور رونمایی شد

عصر خودرو- شرکت کرمان موتور با توسعه پروژه خودرو سواری ایگل (Eagle – عقاب) بر پایه پلتفرم جک J۴؛ پس از گذشت بیش از ۳۳ سال فعالیت؛ با نخستین خودرو بومی و اختصاصی قدم به صف خودروسازان بومی کشور گذاشت و آماده رقابتی تمام عیار است. این خودرو پس از نمایش نسخه ماکت در نمایشگاه های قبلی، سرانجام با نمونه نهایی به نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۲ آمد.

نمایش KMC Eagle در دو نسخه بنزینی و برقی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶:۰۰
  • نمایش KMC Eagle در دو نسخه بنزینی و برقی
  • نمایش KMC Eagle در دو نسخه بنزینی و برقی
  • نمایش KMC Eagle در دو نسخه بنزینی و برقی
  • نمایش KMC Eagle در دو نسخه بنزینی و برقی
  • نمایش KMC Eagle در دو نسخه بنزینی و برقی
  • نمایش KMC Eagle در دو نسخه بنزینی و برقی
  • نمایش KMC Eagle در دو نسخه بنزینی و برقی
  • نمایش KMC Eagle در دو نسخه بنزینی و برقی
  • نمایش KMC Eagle در دو نسخه بنزینی و برقی

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، ایگل، سدانی بر پایه پلتفرم جک J4 است که توسط کرمان موتور از کمپانی معتبر جک چین خریداری شده تا نخستین محصول اختصاصی کرمان موتور بر پایه آن شکل بگیرد اما این تمام ماجرا نیست چرا که این پلتفرم به نوعی وامدار میتسوبیشی از دوران همکاری جک و این برند خوشنام ژاپنی است که مهمترین نشانه آن پیشرانه سری 4G میتسوبیشی با حجم 1.5 لیتر با 16 سوپاپ و حداکثر توان 105 اسب بخار و حداکثر گشتاور 137 نیوتون متر است که از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT به محور جلو منتقل می شود.

کی‌ام‌سی Eagle یک سدان هیجان انگیز و بی رقیب نیست. این خودرو قرار است پیش روی سدان های بومی دیگر بازار ایران قرار بگیرد و احتمالا نسخه مجهز به گیربکس 5 سرعته دستی آن نیز برای نسخه اقتصادی‌تر معرفی خواهد شد اما مهمترین نکته برای شناخت هویت واقعی Eagle و مسیر پیش روی کرمان موتور آن است که Eagle فراتر از یک خودرو با پلتفرم بومی، یک بستر برای خودروسازی واقعی کرمان موتور به سبک خودش است.

طراحی بومی KMC Eagle علی رغم محدودیت های فراوان عدم امکان تغییر بسیاری از قطعات به دلیل نیاز به قالب سازی مجدد و هزینه زا بودن این موضوع، تغییراتی را روی نمای جلو و عقب این خودرو به صورت فیس لیفت سبک بوحود آورده که در عین محدودیت این تغییرات، چهره ایگل نسبت به جک J4 تا حد زیادی تغییر کرده و به نوعی می توان این زبان طراحی را نخستین هویت بصری کرمان موتور به عنوان یک خودروساز اختصاصی دانست. همچنین کرمان موتور با بهره گیری از این پلتفرم جدید در آینده نسخه برقی KMC Eagle، نسخه مینی کراس بر پایه این پلتفرم و ... را نیز معرفی خواهد کرد و بدون شک با آغاز عرضه این سدان جدید کرمان موتور به مرور شاهد افزایش توان پیشرانه، تغییرات آپشنی و ... نیز خواهیم بود.

در فهرست آپشن ها و تکنولوژی های ایمنی KMC Eagle مواردی همچون کروز کنترل، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESP ، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی HAC،سیستم مالتی مدیای لمسی اندروید، کروز کنترل، سنسور نور،  و… اشاره کرد. البته ایگل قرار است امکانات استاندارد بیشتری داشته باشد و امکاناتی نظیر سانروف و دوربین دنده عقب هم به این خودرو اضافه شده است. ظرفیت مخزن سوخت ایگل به 45 لیتر می رسد و با در نظر گرفتن مصرف سوخت میانگین 6.5 لیتری، این خودرو توانایی پیمایش متوسط حدود 7 لیتر با یک باک را خواهد داشت که در زمره کم مصرف ترین خودروهای بازار ایران قرار می گیرد. یکی دیگر از مزیت های KMC Eagle در مقابل دیگر سدان های کلاس C بومی ایران، فضای 550 لیتری بار این خودرو و وزن خالص 1160 کیلوگرمی آن است به گونه ای که وزن این خودرو برای مثال در مقایسه با شاهین اتوماتیک حدود 200 کیلوگرم کمتر و فضای بار آن نیز 130 لیتر بیشتر است.

سدان بومی و اختصاصی کرمان موتور یعنی KMC Eagle آغاز یک راه است که در همین ابتدا و در نخستین گام خودروسازی کرمانی ها، حداقل روی کاغذ در صورت تولید در تیراژ بالا رقیب گردن کلفتی برای خودروهای کلاس C صنعت خودروسازی ایران خودرو و سایپا به حساب می آید.

کرمان موتور همچنین نسخه برقی این خودرو را نیز به نمایش گذاشت و این اولین بار است که یک خودرو بومی ایرانی همزمان در دو نسخه بنزینی و برقی معرفی می شود. نسخه الکتریکی KMC Eagle از باتری های 41 کیلووات ساعتی نیرو می گیرد و رنج حرکتی آن حدود 300 کیلومتر است و شتاب آن به 8.7 ثانیه می رسد و همه این موارد با استفاده از موتور برقی 161 اسب بخاری میسر می شود. در داخل کابین نیز اهرم تعویض دنده نسخه بنزینی جای خود را به کلید چرخشی تعویض دنده برقی داده و ترمز دستی نیز با ترمز پارک برقی جایگزین شده است.

نوشته : امیرحسین برخورداری
عکس : اعظم صباغ

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط