فونیکسریمکسبهتام

در نشست خبری مدیران شرکت برق و کنترل مپنا(مکو) اعلام شد:

راه اندازی بیش از هزار شارژر خودروهای برقی تا پایان سال

عصر خودرو- شرکت مپنا با پیشروی شرکت زیرمجموعه برق و کنترل (مکو) یکی از مهمترین پیشتازان توسعه خودروهای برقی و زیرساخت‌های لازم طی یک دهه گذشته بوده و هر آنچه تا کنون در حوزه خودروهای الکتریکی اتفاق افتاده از جمله دستاورد های این مجموع به شمار می آید.

راه اندازی بیش از هزار شارژر خودروهای برقی تا پایان سال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، مدیرعامل و مدیر مرکز خودرو برقی شرکت مکو طی کنفرانس خبری در روز هشتم بهمن ماه 1402 پیش از آغاز نمایشگاه خودرو تهران در راستای اطلاع رسانی فعالیت های انجام شده و زیرساخت های تامین شده و نگرانی ها در زمینه تامین برق مورد نیاز خودروهای الکتریکی و ... توضیحاتی را ارائه کردند.

    محمدحسن رفان؛ مدیرعامل شرکت مکو از اجرای 40 ایستگاه شارز در تهران که 15 عدد آن در حوزه شهرداری تهران است تا کنون خبر داد. رفان در زمینه نگرانی های افزایش مصرف برق و نحوه تامین برق مورد نیاز خودروهای برقی گفت : با محاسباتی که صورت گرفته میزان برق مورد نیاز خودروهای سواری حدود 30 مگاوات و برای خودروهای تجاری نیز به همین میزان یعنی 30 مگاوات است در حالی که میزان برق مصرفی تهران در طول روز 5 هزار مگاوات است و با ورود خودروهای برقی در هر کلاسی به شبکه برق، عملا در بیشترین حالت تا یک درصد میزان مصرف برق افزایش پیدا خواهد کرد که جای نگرانی نیست و از طرف دیگر ما در راستای افزایش مصرف برق، پروژه های بهینه سازی و افزایش راندمانی را در برخی نیروگاه ها به اجرا درآورده ایم و خودمان پیش قدم شده ایم.

    رفان در ادامه گفت: ما به طور کلی در کشور کمبود انرژی داریم و حتی این مساله برای بنزین نیز صدق می کند. وی افزود: اگر به سمت خودروهای برقی حرکت کنیم مصرف بنزین ما از چاه به نصف کاهش پیدا خواهد کرد. به دلیل آنکه راندمان خودروهای برقی بیش از دو برابر راندمان خودروهای با انرژی فسیلی است.

    رفان در زمینه قیمت بالای خودروهای برقی و ارائه یارانه برای کاهش قیمت این خودروها گفت: قمیت باتری از حدود 5 سال قبل تا کنون یک چهارم شده و به مرور قیمت خودرو برقی در حال نزدیک شدن به خودرو بنزینی است و از طرف دیگر خودرو برقی هزینه نگهداری کمتر و عمر بیشتری از خودرو بنزینی دارد و در بلندمدت با این مشخصه ها، خودرو برقی گران محسوب نمی شود. البته در این زمینه دولت باید تسهیلاتی برای مقرون به صرفه شدن خودروهای برقی تعریف کند.

    عادل دمشقی؛ مدیر مرکز خودرو برقی و زیر ساخت به نیاز فرهنگ سازی در زمینه نحوه استفاده از خودروهای برقی اشاره کرد و افزود: کسی که خودرو برقی دارد باید در فعالیت های روزمره، مقوله شارژ خودرو را بگنجاند و ما نیز اپلیکیشن رزرو شارژ و زمان بندی را در اختیارشان قرار می دهیم. دمشقی با تاکید روی عبارت " شبکه شارژ" و تفکیک این مفهوم از شبکه برق گفت : شبکه شارژ بر اساس شرایط برقی عادی کشورها در جریان توسعه پیدا کرده و در هیچ نقطه دنیا ناگهان ظرفیت تولید برق نیروگاه ها چند برابر نشده لذا نگرانی در حوزه برق چه از سمت شرکت های خصوصی یا حاکمیتی تنها گرایش به سمت خودروهای برقی را کاهش می دهد.

    دمشقی همچنین در پاسخ به خبرنگار «عصرخودرو» در زمینه کارکرد واقعی خودروهای برقی گفت: خودرو برقی بسته به نحوه استفاده، تعداد سرنشینان، میزان بار، حرکت در سطوح مسطح یا شیبدار ممکن است کارکرد کمتری از میزان NEDC یا WLTP اعلامی در کاتالوگ داشته باشند و اگر میزان پیمایش برای مثال از 400 کیلومتر تا 250 کیلومتر نیز کاهش پیدا کند نباید جای تعجب باشد چرا که این مساله در خودرو بنزینی برای مصرف سوخت نیز صدق می کند.

    رفان در پاسخ به خبرنگار «عصرخودرو» در زمینه تعداد ایستگاه های شارژ نصب شده از سوی مکو تا کنون گفت: دو سه ایستگاه در خارج از کشور نصب شده که آخرین آن اخیرا در ازبکستان نصب شده و در مجموع تا کنون 123 ایستگاه شارژ سریع و عادی نصب شده و براساس قرارداد با ارگان های مختلف تولید را به سرعت انجام می دهیم تا پایان سال تعداد کل ایستگاه ها و شارژر های دیواری به حدود 1000 عدد برسد. برای نصب شارژر در جاده ها علاوه بر شهرها، یک متولی در مسیر تهران اصفهان، تهران مشهد، تهران تبریز و تهران کرمان قرار است با همکاری برخی شرکا، ایستگاه های شارژ با سرمایه گذاری احداث شود تا افرادی که قصد مسافرت دارند نیز بتوانند در بین راه از این ایستگاه های شارژ استفاده کنند.

    رفان همچنین در زمینه برنامه سال آینده توسعه زیرساخت ها گفت: ما متولی اجرای این برنامه ها نیستیم و بستگی به سیاست کلان کشور دارد و سیاستی که حداقل برای تهران از سوی شهردار اعلام شده این است که برای سال آینده 6هزار شارژر در تهران باید نصب شود و تا سال آینده 3 هزار اتوبوس و حدود 40 هزار تاکسی برقی برای تهران برنامه ریزی شده است.

    دمشقی در زمینه نحوه استفاده از شارژر ها و میزان برق مورد نیاز گفت: باید در تمامی مراکز عمومی شارژر های کند یا عادی نصب شود و افرادی که از خودرو برقی استفاده می کنند هر زمان به این شارژر ها رسیدند شارژ عادی را انجام دهند و شارژ سریع 20 تا 80 درصد که برای عمده خودروهای برقی زیر 50 دقیقه است عمدتا برای تاکسی ها مورد استفاده قرار میگیرد که روزانه 200 تا 300 کیلومتر پیمایش دارند چرا که خودروهای شخصی به  طور متوسط در هفته 300 کیلومتر پیمایش دارند و شارژ سریع 50 دقیقه ای برای خودروهای عمومی چندان کاربردی نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط