فونیکسریمکسبهتام

بررسی نسخه جدید سورن پلاس ایران خودرو و جانشین پژو پارس

اسب به جای شیر

عصر خودرو- ایران خودرو به تازگی نسخه جدیدی از سورن پلاس با پیشرانه XU۷پلاس با امکانات همسو با استاندارد های ۸۵گانه را آماده ورود به بازار و جایگزینی با پژو پارس کرده است که احتمالا قرار است نقش ارزان ترین خودرو تولیدی با نشان ایران خودرو را بازی کند.

اسب به جای شیر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵:۰۰
  • اسب به جای شیر
  • اسب به جای شیر
  • اسب به جای شیر
  • اسب به جای شیر
  • اسب به جای شیر

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سورن پلاس با پیشرانه XU7پلاس در مقایسه با سورن پلاس دو آپشن رینگ اسپرت و کروز کنترل را ندارد اما به تجهیزاتی مجهز شده که آن را همگام با استانداردهای 85گانه می کند و ارزن ترین محصول ایران خودرو با نشان ملی لقب می گیرد که به این امکانات مجهز شده است.

در نمای ظاهری، این خودرو برای کسب استاندارد محافظت از عابرین پیاده با قطعه ای جدید زیر سپر مجهز شده تا صدمه ناشی از برخورد با عابر پیاده را به حداکثر کاهش دهد و با این حساب این خودرو موفق به کسب استاندارد Pedestrian شده است. سپس نوبت به چراغ های روشنایی در روز یا Daylight می رسد که در تکمیل استاندارد های 85گانه ایران با چراغ های Position در عقب که همراه با چراغ های روشنایی در روز روشن می شود همراه شده و در نتیجه ایران خودرو دیگر الزامی به نصب سنسور نور و روشنایی خودکار چراغ ها روی این خودرو را نداشته است. در نمای جانبی، دستگیره ها اصطلاحا آسان بازشو و مشابه دنا هستند و رینگ های اسپرت جایشان را به رینگ های فولادی و قالپاق داده اند که دو دلیل اصلی یعنی کاهش قیمت و امکان تامین در تیراژ بالا داشته است.

در داخل کابین تغییرات متعدد است اما در ظاهر ممکن است همه آن ها به چشم شما نیاید. غربیلک فرمان با طرح جدید از نوع D-CUT نیست و سیستم کمکی آن هیدرولیکی است و برقی نشده است. کلید های کنترل مولتی مدیا سمت چپ آن قرار دارد اما خبری از کروز کنترل و کلید های آن نیست و به دلیل سیمی بودن دریچه گاز نیز نصب این آپشن امکان پذیر نبوده است. نمایشگر های پشت فرمان همچنان آنالوگ هستند و یک نمایشگر TFT در میانه آن ها بر اساس سنت ده ساله خانواده سمند و سورن قرار دارد. در بالاترین نقطه کنسول میانی خودرو نمایشگر ساعت، دمای هوا و وضعیت باز بودن درها به سنت خانواده 206 قرار دارد و پایینتر از آن زیر دو دریچه تهویه، یک نمایشگر کوچک اما با کیفیت قرار گرفته که آپشن سیستم کنترل فشار باد تایرها یا TPMS از داخل آن قابل مشاهده است و با انتخاب گزینه Ikco Link امکان اتصال گوشی‌های اندروید و اپل فراهم شده است. سپس نوبت به کلید های زیر نمایشگر می‌رسد که مهمترین آن کلید سیستم کنترل الکترونیکی پایداری یا ESP است و این خودرو در حالی ک ههنوز از ترمز های کاسه ای در عقب  بهره می برد این استاندارد را نیز پاس کرده است. در نهایت نوبت به پنل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک می رسد تا مجموعه امکانات و تغییرات این خودرو تکمیل شود. صندلی‌ها با روکش پارچه ای در جلو امکان تنظیم پشتی به صورت برقی را به سنت ده ساله خانواده سورن و سمند دارند و دیگر تنظیمات این صندلی ها دستی است.همچنین پلاستیک مورد استفاده روی داشبورد از نوع نرم با کیفیت مونتاژ متوسط است و برخی قطعات پلاستیکی با طرح فیبر کربن نیز روی در، دریچه های جانبی سیستم تهویه و قابل کنسول میانی نصب شده است.

یکی دیگر از مهمترین تغییرات سورن پلاس در این نسخه، استفاده از پیشرانه XU7پلاس است که بعد از مدت ها جایگزین پیشرانه EF7 شده است. این پیشرانه هر چند پسوند پلاس دارد اما همچنان با حجم 1.8 لیتر و از نوع 4 سیلندر 8 سوپاپ است. موتور XU7 پلاس به لحاظ طراحی جدید منیفولد ورودی هوا و قالپاق سوپاپ ظاهر متفاوت نسبت به موتور مبنا دارد، همچنین بعضی از قطعات اصلی موتور نیز از نظر طراحی جدید هستند،  مانند  میل بادامک، پوسته یاتاقان، میل لنگ، سر سیلندر، مجموعه شاتون، رینگ و پیستون، روغن موتور، مسیر گازهای خروجی از محفظه لنگ و کلاچ در XU7P نسبت به XU7 متفاوت است. نوع شمع و تسمه مورد استفاده در این موتور نیز ارتقاء یافته و دارای عمر بالاتر هستند.  همچنین استفاده از ریل گاز و انژکتور CNG برای هر سیلندر یکی دیگر از فناوری هایی هست که در مدل دوگانه سوز این موتور استفاده شده است. در موتور XU7P از واشر سر سیلندر مشابه موتور XU7 دوگانه سوز استفاده می شود که دارای بهبود کیفی است. همچنین در این موتور سیستم خنک کاری جدید طراحی و ساخته شده و با اضافه شدن منبع انبساط مجزا، هواگیری سیستم خنک کاری مشابه موتورهای TU5 و EF7 بطور اتوماتیک انجام می شود. توان و گشتاور این موتور ده درصد افزایش یافته است. به طور مثال، دور موتور در سرعت 120 کیلومتر بر ساعت نسبت به موتور قبلی حدود 500rpm کمتر است.که این میزان کاهش دور باعث کاهش استهلاک و همچنین کاهش میزان نفوذ صدای موتور به کابین می شود. طراحی محفظه احتراق جدید XU7P نسبت به موتور XU7 بهبود یافته و نسبت تراکم موتور از  9.3 به 10.5 افزایش پیدا کرده است.دیسک و صفحه کلاچ بدلیل افزایش توان وگشتاور بزرگتر شده که علاوه بر بهبود عملکرد دارای دوام بیشتر نیز شده است. شتاب صفر تا 100خودروی پارس با موتور مذکور، حدود یک ثانیه نسبت به قبل کاهش یافته است و با توجه به تست های انجام شده در شرایط استاندارد، به رقمی حدود 12.5 ثانیه رسیده است. دور آرام موتور نسبت به موتور مبنا حدود 150rpm کاهش داشته و دور آرام آن  700rpm است. موتور XU7  و XU7P  در دورهای پایین دارای سطح صدای یکسان بوده ولی در سرعت‌های بالاتر موتور XU7P بدلیل دور کمتر (500rpm کمتر نسبت به موتور مبنا) دارای سطح صدای پایین تری نسبت به موتور مبنا است. میانگین مصرف سوخت XU7 بین 9.1 تا 10.2 لیتر بود. هنگام تعریف پروژه، برای XU7P میانگین مصرف سوخت 7.7 لیتر در هر 100 کیلومتر هدف گذاری شد.

این آزمایش و بررسی با همکاری مجموعه شهرک اتومبیل گودرزی امکان پذیر شده است. شهرک اتومبیل گودرزی واقع در کیلومتر 20 جاده قدیم کرج امکان فروش خودرو و انتخاب از میان ده ها خودرو جدید با امکان بررسی از نزدیک و حتی تست درایو را فراهم می‌کند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط