فونیکسریمکسبهتام

دلیل تشکیل صف خرید لاستیک خودرو

تعداد واحدهای خرده‌فروشی تایر کاهش پیدا کرد

عصر خودرو- به گفته رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران کاهش عرضه تایر ارتباطی با تولید ندارد بلکه سیاست‌های مربوط به توزیع این کالاست که عرضه را با اختلال روبه‌رو کرده است.

تعداد واحدهای خرده‌فروشی تایر کاهش پیدا کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، جمال میرزایی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران از فراوانی تایر خودروهای سواری در کشور خبر داد و گفت: به جز رینگ 13 دیگر تایرهای خودروهای سواری به وفور در بازار پیدا می‌شود تا جایی که عرضه آن از تقاضا فراتر رفته و مشتریان حتی در انتخاب برند تایری که می‌خواهند بخرند حساسیت پیدا کرده‌اند.

    وی افزود: رینگ 15 و بالاتر از آن که حتی با قیمتی کمتر از قیمت مصوب در بازار خرید و فروش می‌شود تا جایی می‌توان از راکد بودن بازار تایر یاد کرد و مدتی است که نمایندگی‌های فروش تایر از تولیدکنندگان خرید نمی‌کنند.

    میرزایی دلیل شکل‌گیری صف برای خرید تایرهای دولتی را بی‌ارتباط با تولید تایر دانست و اظهار کرد: در حال حاضر التهاب بازار تایر خودروهای سواری خوابیده است و صف‌ها با هدف تامین لاستیک‌های رینگ 13 و رینگ 14 تشکیل شده است که آن هم تداوم نخواهد داشت.

    رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران ادامه داد: موضوعاتی که به تشکیل این صف‌ها انجامیده به دلیل کندی فرآیند ثبت اطلاعات متقاضیان در سامانه‌هایی بوده که برای عرضه دولتی تایر ایجاد شده است، همچنین اختلاف نظرهایی در شبکه توزیع وجود دارد که به سهم خود جریان توزیع لاستیک را کند کرده است.

    میرزایی گفت: سهم سودی که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در فرآیند توزیع لاستیک برای عمده‌فروش‌ها تعیین کرده 3درصد و برای خرده‌فروش‌ها 12 درصد است. عمده‌فروشان این سهم 3 درصدی را نمی‌پذیرند و خود به خرده‌فروشی روی آورده‌اند. در پی این امر تعداد واحدهای خرده‌فروشی تایر کاهش پیدا کرده و این به کندی جریان توزیع لاستیک در کشور انجامیده است.

    وی در ادامه از گله‌مند بودن تولیدکنندگان از سیاست‌های وارد بر تولید تایر ماشین‌های باری و اتوبوسی گفت و توضیح داد: در تولید لاستیک ماشین‌های باری و اتوبوسی تولیدکننده تولیدکننده مجبور است مواد اولیه را با دلار به نرخ آزاد تامین کند و ارز دولتی با قیمت 42000 تومان به آن تعلق می‌گیرد، در حالی که به واردات این نوع لاستیک‌ها ارز 28500 تومانی اختصاص پیدا می‌کند و تعرفه واردات آنها تنها 4 درصد است. در نتیجه این سیاست واردات لاستیک این نوع ماشین‌ها افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

    رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران تصریح کرد: واردکننده نه تنها در واردات ارز ارزان‌تر دریافت می‌کند بلکه در قیمت‌گذاری قیمت هم آزاد است در حالی که تولیدکننده باید در قیمت‌گذاری تابع نرخی باشد که به او دستور شده است.

    ور در نهایت آماری از تولید و وادرات تایر انواع خودرو در کشور ارائه کرد و گفت: 90 درصد لاستیک‌های سواری در داخل تولید می‌شود و 10 درصد آنها وارداتی است، در حالی که حدود 35 درصد لاستیک ماشین‌های سنگین تولید داخل است و 65 درصد دیگر وارد می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط